Theoretical-epistemological Approximation of the Curricular Management, in the context of the Political Territorial Universities
Keywords:
curricular management, curricular design, territorial polytechnic university, national training programAbstract
n Venezuela, changes have been taking place in university education, specifically in the curricular designs of public institutes and colleges, with the aim of transforming them into Territorial Polytechnic Universities (UPT), with humanistic philosophical bases, where the curricular design is flexible and transformer of the individual, presumed within a real traditionalist and positivist context. Therefore, the present scientific article seeks to investigate the theoretical-epistemological constructs that can support curricular management in the context of the UPT, starting from the reality experienced in the National Program of Training in Instrumentation and Control of the UPT "Alonso Gamero ", research based on the perspective of Bobbit (1918) father of the Curricular Theory, and knowledgeable about the term curriculum, such as UNESCO (1958), Taba (1974), Grundy (1987), Stenhouse (1985), Sacristán (1988) ),among others; as well as the curricular management of Brovelli (2001), Castro (2005), Román and Diez (2000).
Downloads
References
Alfiz, I. (1997). El proyecto educativo institucional. Propuesta para un diseño colectivo. Buenos Aires: Aique editores.
Álvarez, R. (1997). Hacia un curriculum integral y contextualizado. Editorial Academia. La Habana - Cuba.
Bobbit, J.F. (1918). El Currículum. Houghton Mifflin Editores. Universidad de Harvard. https://archive.org/stream/curriculum008619mbp/curriculum008619mbp_djvu.txt. [Consulta: 26 marz 2018].
Bobbit, J.F. (1924). Cómo hacer el Currículo. New york.
Brovelli, M. (2001) Evaluación curricular. Fundamentos en Humanidades, primavera, Año 2, Número 4. Universidad Nacional de San Luis. Argentina.
Castro, F. (2005). Gestión Curricular: Una nueva mirada sobre el curriculum y la institución educativa. Revista Horizontes Educacionales. N°10. Chile.
Caswell, H. L. y Campbell, D. S. (1935). Desarrollo Curricular. American Book Company. New York.
Concepción y Rodríguez (2016). Gestión curricular universitaria en la adaptación al enfoque de competencias. http://www.produccioncientifica.luz.edu.ve/index.php/opcion/article/view/21950/21687. [Consulta: 28 marz 2018].
Constitución de la República Bolivariana de Venezuela (1999). Publicada en Gaceta Oficial del jueves 30 de diciembre de 1999, Número 36.860.
Gaceta Oficial de la República Bolivariana de Venezuela N° 38.930. Creación de los Programas Nacionales de Formación.
Gaceta Oficial de la República Bolivariana de Venezuela Nº 39.148. Creación de la Misión Alma Mater.
Grundy, S. (1987). Curriculum: Teoría y Praxis. The Falmer Press. Londres.
Kemmis, S. (1993). El currículum: más allá de la teoría de la reproducción. 2da. Edición. Ediciones Morata, S.L. Madrid, España.
Luna, E y López, G. (2011). El Currículo: Concepciones, Enfoque y Diseño. Revista Unimar N° 58. Universidad de Nariño. Colombia.
Mendo, J. (2006). El currículo como construcción social. Entre la utopía y la vida. Fondo Editorial del Pedagógico. Lima.
MPPEU (2009). Lineamientos Curriculares para los Programas Nacionales de Formación. Dirección General de Currículo y Programas Nacionales de Formación. Versión 2.0. Caracas.
Poggi, M. (1998). Apuntes y Aportes para la gestión curricular. Colección triángulos pedagógicos. Editorial Kapelusz, Buenos Aires, Argentina.
Panqueva, E. (2003) Una aproximación histórica al concepto de currículo. http://integral.objectis.net/Educacion/SeminarioCurriculoPanqueva/PanquevaAprox imacion%20historica%20del%20curriculo.doc/view?searchterm=curriculo. [Consulta: 29 marz 2018].
Restrepo, M y Campo, R. (2002).La docencia como práctica “el concepto un estilo un modelo”. Ediciones de la Facultad de educación Universidad Javeriana. Bogotá.
Rohlehr, B. (2006). Características del currículo y la gestión curricular: un estudio. http://www7.uc.cl/sw_educ/educacion/grecia/plano/html/pdfs/linea_investigacion/Temas_Transversales_ITT/ITT_095.pdf. [Consulta: 29 marz 2018].
Román, M y Diez, E. (2000). Aprendizaje y Currículo. Diseños Curriculares Aplicados. 6ta. Edición. Ediciones Novedades Educativas. México.
Rugg, H. (1927). El curriculum escolar y el drama de la vida en América, Construyendo el Currículo. National Society for The Study of Education. Chicago.
Sacristán, G. (1988). Aproximación al concepto de currículo. En: Una reflexión sobre la práctica. Editorial Morata. Madrid.
Sánchez, E. (2008). Despiece del Currículo del Sistema Educativo Español. OEI-Revista Iberoamericana de Educación. España.
Soto, V. (2002). Políticas, acciones curriculares y reforma de la educación en Chile. Revista de Estudios y Experiencias en Educación REXE.
Stenhouse, L. (1985). Investigación y desarrollo del curriculum. Editorial Morata. Madrid.
Taba, H. (1974). Elaboración del currículo. Editorial Troquel. Buenos Aires.
UNESCO. (1958). Conferencia General. Décima Reunión de París. https://books.google.co.ve/books?id=mmuchKSsAS0C&pg=PA343&dq=UNESCO+1958+OFICINA+INTERNACIONAL+DE+EDUCACION.+PREPARATION+AND+ISSUING+OF+THE+PRIMARY+SCHOOL+CURRICULUM&hl=es&sa=X&ved=0ahUKEwjjuvrbqpTaAhUJ3VMKHVJRAeAQ6AEIJTAA#v=onepage&q=UNESCO%201958%20OFICINA%20INTERNACIONAL%20DE%20EDUCACION.%20PREPARATION%20AND%20ISSUING%20OF%20THE%20PRIMARY%20SCHOOL%20CURRICULUM&f=false. [Consulta: 25 marz 2018].
UNESCO. (1998). Declaración mundial sobre la educación superior en el Siglo XXI. http://www.unesco.org/education/educprog/wche/declaration_spa.htm. [27 marz 2018].
Volante, P y Otros. (2015). Hacia una teoría de acción en gestión curricular: Estudio de caso de enseñanza secundaria en matemática. Psicoperspectivas. Individuo Y Sociedad. https://doi.org/10.5027/PSICOPERSPECTIVAS-VOL14-ISSUE2-FULL-TEXT-445. [Consulta: 27 marz 2018].
Zabalza, M. (2000). Diseño y desarrollo curricular. Narcea Ediciones. Madrid.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/oai.