Application of the administrative disciplinary procedure and violation of due process rights
DOI:
https://doi.org/10.35381/racji.v8i2.2892Keywords:
Right to justice, discipline, justice, (UNESCO Thesaurus)Abstract
The general objective of the research was to legally analyze the application of the administrative disciplinary procedure and the violation of the right to due process. The method used in the research was based on the qualitative approach. The research technique applied was the interview; the tool or instrument used was the interview guide, which was applied to eight experts who handle cases of administrative proceedings against UGEL directors in the Amazon Region. The analysis of the interviews was carried out using ATLAS.ti software, which allowed grouping by categories. It is concluded that, in the application of administrative processes, a norm is not being respected that establishes that the offenses are only applicable to classroom functions and do not include administrative tasks or functions of the UGEL directors. This generates a lack of legal certainty.
Downloads
References
Carranza, F. (2019). Los procesos administrativos disciplinarios de los profesores de Educación Básica Regular en la Ugel de Picota – 2016. [Disciplinary administrative processes of teachers of Regular Basic Education in the Ugel de Picota - 2016]. Tesis de Grado. Universidad Señor de Sipan. https://n9.cl/wzgh9
Collado, R. A. (2022). Deficiencias en el tipo disciplinario sancionador de la Ley de la Reforma Magisterial, Ley N° 29944 y su incidencia en el derecho de defensa del administrado, Perú, 2019. [Deficiencies in the disciplinary sanctioning type of the Teacher Reform Law, Law No. 29944 and its impact on the right of defense of the administered, Peru, 2019]. Tesis de Grado. Universidad Católica San Pablo]. https://n9.cl/otqn5
Colunche, T. A. y Cerrón, R. F. (2022). El debido proceso y el procedimiento administrativo disciplinario en la Unidad de Gestión Reducativa Local de Coronel Portillo año 2020. [Due process and the administrative disciplinary procedure in the Local Productive Management Unit of Coronel Portillo year 2020]. Tesis de Grado. Universidad Nacional de Ucayali. https://n9.cl/gcbejy
Díaz García, LI, y Urzúa Gacitúa, P. (2018). Procedimientos administrativos disciplinarios en Chile. Una regulación vulneradora del derecho fundamental al debido proceso. [Disciplinary administrative procedures in Chile. A Due Process of Law Fundamental Right infringing regulation]. Ius et Praxis, 24 (2),183-222. https://n9.cl/vq0wo
García, L. (2020). Gómez Puente, Marcos: La Administración electrónica. El procedimiento administrativo digital. [Gómez Puente, Marcos: La Administración electrónica. The digital administrative procedure]. Gestión y Análisis de Políticas Públicas, (24), 139-142. https://doi.org/10.24965/gapp.i24.10794
Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, M. (2014). Metodología de la Investigación. [Investigation Methodology]. Quinta Edición. México: McGraw-Hill.
Huamán, C. V. (2019). Incumplimiento de la aplicación del derecho al debido proceso y la vulneración de los derechos de los docentes en los procesos administrativos, en la UGEL 06- distrito de ate-2017 [Non-compliance with the application of the right to due process and violation of teachers' rights in administrative processes, in UGEL 06- ate-2017 district]. Tesis de Grado. Universidad Peruana los Andes. https://n9.cl/9uco4
León Acosta, M. (2019). La responsabilidad del empleado público en España. [Public employee liability in Spain]. CES Derecho, 10(2), 605–640. https://doi.org/10.21615/cesder.10.2.4
López Sánchez, R. (2023). El proceso chavista: un análisis histórico comparativo. [The Chavista process: A comparative historical analysis]. Debates Por La Historia,11(1),47-84. https://doi.org/10.54167/debates-por-la-historia.v11i1.1055
López, H. (2018). La debida ejecutoriedad de las sanciones en el régimen de la reforma magisterial según las garantías constitucionales y su vinculación con la implementación del proyecto educativo nacional. [The due enforceability of sanctions in the teacher reform regime according to constitutional guarantees and its link with the implementation of the national educational Project]. Tesis de Maestría. Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo. https://n9.cl/m0e0q
Machaca, W. (2019). El proceso administrativo disciplinario y la vulneración de los principios constitucionales en la Ugel Tacna, Años 2016-2017. [The administrative disciplinary process and the violation of constitutional principles in the Ugel Tacna, Years 2016-2017]. Tesis de Maestría. Universidad Privada de Tacna. https://n9.cl/pvnmz
Mondragón Duarte, S. L. (2021). El derecho administrativo disciplinario y su control judicial a la luz de la función pública. [Disciplinary administrative law and its judicial control from a public function perspective]. Revista De La Facultad De Derecho Y Ciencias Políticas, 50(132),100–122. https://doi.org/10.18566/rfdcp.v50n132.a05
Obando, J., Ramírez, A. y Vergara, J. (2019). El debido proceso en las actuaciones administrativas de las fotomultas. [The due process in the administrative actions of camera tickets]. Iusta, (52),147-161. https://doi.org/10.15332/25005286.5487
Saguer, I. (2021). Régimen jurídico y efectos de la declaratoria de invalidez de los contratos públicos en España. [Legal Regime and Effects of the Declaration of Invalidity of Public Contracts in Spain]. Revista Digital de Derecho Administrativo, (25),175-212. https://n9.cl/xmu0z
Stoykova, R. (2023). The right to a fair trial as a conceptual framework for digital evidence rules in criminal investigations. Computer Law y Security Review, 49, 105801. https://doi.org/10.1016/J.CLSR.2023.105801
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Hilda Yuliana Balcazar-Chuquipiondo, Víctor William Rojas-Luján, Eduardo Javier Yache-Cuenca, Ana Cely Rafael-Rubio

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/Iustitia_Socialis/oai








