Labor competitiveness in Macan Artisans
DOI:
https://doi.org/10.35381/r.k.v5i3.912Keywords:
Craft workers, skilled workers, small scale industry, traditional technology. (Words taken from the UNESCO Thesaurus).Abstract
The objective of the research is to analyze the level of competitiveness of the macanero artisans of the Gualaceo Canton of Azuay Province-Ecuador. It followed a descriptive methodology with a non-experimental field design, addressing a population sample of 36 macaneros artisans. As there is no legal organization, they are not taken into account by the central government to work in a more coordinated way. Ikat is a traditional economic activity that does not have a tolerable profit margin; The main cause is the low competitiveness it presents in the face of articles or garments, a cause for which the tradition is in danger of disappearing due to the low revenues that are perceived and this triggers a phenomenon which generates little interest to learn this technique. The artisans subsist by carrying out other types of activities and / or through the remittances they receive from their relatives from abroad.
Downloads
References
Alonso-Bobes, A., & Felipe-Valdés, P. (2014). Servicio logístico al cliente en empresas de servicios: procedimiento para su diseño. [Customer logistics service in service companies: procedure for its design]. Economía y Desarrollo, 152(2), 184-192.
Amoroso-Castro, G., Calle-Calle, M., & Rosales-Namicela, M. (2018). Relación entre Productividad e Ingresos en el Sector Macanero del Cantón Gualaceo, Provincia del Azuay. [Relationship between Productivity and Income in the Macanero Sector of the Gualaceo Canton, Azuay Province]. Killkana Social, 2(3), 161-170. https://doi.org/10.26871/killkana_social.v2i3.345
Andrade, N., & Morales, M. (2007). Oferta de valor como estrategia de diferenciación en los establecimientos franquiciados de comida rápida en el municipio Maracaibo. [Offer of Value as a Differentiation Strategy in Fast-Food Franchise Establishments in the Municipality of Maracaibo]. Revista de Ciencias Sociales, 13(2), 303-317.
Cabana-Villca, R., Cortes-Castillo, I., Plaza-Pasten, D., Castillo-Vergara, M., & Álvarez-Marín, A. (2013). Análisis de Las Capacidades Emprendedoras Potenciales y Efectivas en Alumnos de Centros de Educación Superior. [Analysis of Potential and Effective Entrepreneurial Capacities in Students of Higher Education Centers]. Journal of technology management & innovation, 8(1), 65-75. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-27242013000100007
Capa-Benítez, L., Benítez-Narváez, R., & Capa-Benítez, X. (2018). El liderazgo como fuente de ventaja competitiva para las organizaciones. [Leadership as a source of competitive advantage for organizations]. Revista Universidad y Sociedad, 10(2), 285-288.
Di-Pierri, C. (2006). De la producción masiva a la personalización masiva: los deseos de los consumidores y las nuevas tecnologías como factores modeladores del cambio. [From mass production to mass customization: consumer wishes and new technologies as shaping factors of change]. Argos, 23(44), 21-31.
Gladys-Fernández, M., & Senior, A. (2008). El desarrollo local sobre la base de la asociatividad empresarial: Una propuesta estratégica. [Local development based on business associativeness: A strategic proposal]. Opción, 24(57), 74-92.
Gómez-Niño, O. (2011). Los costos y procesos de producción, opción estratégica de productividad y competitividad en la industria de confecciones infantiles de Bucaramanga. [Production costs and processes, a strategic option for productivity and competitiveness in the children's clothing industry in Bucaramanga]. Revista EAN, (70), 167-180.
Iborra, C. P. (2014). El emprendedor, ¿nace o se hace? Cómo educar el talento emprendedor. [Is the entrepreneur born or made? How to educate entrepreneurial talent]. Padres Y Maestros/Journal of Parents and Teachers, (355), 6-11.
López, D. C. (2016). Factores de calidad que afectan la productividad y competitividad de las micros, pequeñas y medianas empresas del sector industrial metalmecánico. [Quality factors that affect the productivity and competitiveness of micros, small and medium enterprises of the metalworking sector]. Entre Ciencia e Ingeniería, 10(20), 99-107.
Martínez-Castrillón, D. (2016). Factores clave en marketing enfoque: empresas de servicios. [Key factors in marketing focus: service companies]. Orbis. Revista Científica Ciencias Humanas, 12(34),42-58.
Monica Rosales, M. E. (16 de Agosto de 2019). ANÁLISIS DE CORRELACIÓN ENTRE PRODUCTIVIDAD Y CONDICIONES DEL TRABAJO EN EL SECTOR MACANERO, CANTÓN GUALACEO-PROVINCIA DEL AZUAY [CORRELATION ANALYSIS BETWEEN PRODUCTIVITY AND WORK CONDITIONS IN THE MACANERO SECTOR, CANTON GUALACEO-PROVINCE OF AZUAY]. Revista de Investigación Enlace Universitario, 87-97. https://doi.org/10.33789/enlace.18.49
Monsalve-Castro, C., & Hernández-Rueda, S. (2015). Gestión de la calidad del servicio en la hotelería como elemento clave en el desarrollo de destinos turísticos sostenibles: caso Bucaramanga. [Management of service quality in the hotel industry as a key element in the development of sustainable tourist destinations: the Bucaramanga case]. Revista EAN, (78), 160-173.
Morales-Gualdrón, S., & Pineda Zapata, U. (2015). Factores del perfil del emprendedor y de la gestión del servicio que inciden en la supervivencia empresarial: casos del oriente de Antioquia (Colombia). [Factors of the entrepreneur's profile and service management that affect business survival: cases from eastern Antioquia (Colombia)]. Pensamiento & Gestión, (38),176-207.
Pacheco-Ferreira, A. (2017). Ambiente de trabajo: Una evaluación de riesgos psicosociales y carga de trabajo mental en agentes de tránsito. [Work environment: An assessment of psychosocial risks and mental workload in traffic officers]. Revista de la Universidad Industrial de Santander. Salud, 49(4), 567-576. https://dx.doi.org/10.18273/revsal.v49n4-2017006
Porter, M. (2002). Competitividad y el papel de las regiones. [Competitiveness and the Role of Regions] . Recuperado de https://n9.cl/3s1nf
Quezada, A. L. (2017). Estrategias de diferenciación. [Differentiation strategies]. Madrid: ESIC Editorial.
Rodríguez, V., Sánz-Cañada, J., & García Azcárate, T. (2017). Canales Cortos de Comercialización en Panamá: factores condicionantes de las iniciativas promotoras. [Short Food Supply Chain in Panama: Factors determining the promoter initiatives]. Estudios sociales (Hermosillo, Son.), 27(50). https://doi.org/10.24836/es.v27i50.421
Saavedra-García, M. (2012). Una propuesta para la determinación de la competitividad en la pyme latinoamericana. [A proposal for determining competitiveness in Latin American SMEs]. Pensamiento & Gestión, (33), 93-124.
Sierra, C., Moreno, J., & Silva, H. (2015). Canales de distribución: características principales de los distribuidores mayoristas de materiales de construcción de extracción minera en Barranquilla - Colombia. Telos, 17(3),512-529.
Solís-Santamaría, D., Robles-Parra, J., Preciado-Rodríguez, J., & Hurtado-Bringas, B. (2017). El papel del mercado en la construcción de organizaciones sustentables. [The role of market in building sustainable organizations]. Estudios sociales (Hermosillo, Son.), 27(49), 273-294.
Zayas-Barreras, I., Parra-Acosta, D., López-Arciniega, Rosa-Icela, & Torres-Sánchez, J. (2015). La innovación, competitividad y desarrollo tecnológico en las MIP y ME’s del municipio de Angostura, Sinaloa. Revista mexicana de ciencias agrícolas, 6(3), 603-617.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/oai.






