Automatic seismic alarm system with Raspberry PI for the UNIANDES campus - Quevedo - Ecuador

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/r.k.v5i2.851

Keywords:

Appropriate technology, endogenous development, Culture and development, seismometers.

Abstract

The knowledge society has as one of its foundations the learning from the ICT, which implies not only to learn an instrumental handling, but, to create, to innovate, through the technological means. The objective of the research was to create an automatic seismic alarm system with Raspberry PI for the campus of the Regional Autonomous University of Los Andes (UNIANDES) - Quevedo of Ecuador, using a systemic methodology, for which it proceeded through five investigative phases. The automatic system was designed and developed, in order to apply its operation on the UNIANDES - Quevedo campus, thus generating a quick reaction when alerting a seismic event, taking into account the security procedures and protocols adopted by the institution, dedicating the study to the technologies and benefits offered by the Raspberry pi 3 model B + card in process automation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albarracín-Zambrano, L. O., Jalón-Arias, E. J., Guerrero-Burgos, K. L., & Llanganate- Peñafiel, J. M. (2020). Prototipo de control de entrada y salida para el parqueadero de UNIANDES-Quevedo. [Entry and exit control prototype for the UNIANDES-Quevedo parking lot]. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 7(Especial febrero 2020), 1-10. https://doi.org/10.46377/dilemas.v33i1.2177

Alcántara-Ayala, I., Garza Salinas, M., López-García, A., Magaña-Rueda, V., Oropeza-Orozco, O., Puente-Aguilar, S., Rodríguez-Velázquez, D., Lucatello, S., Ruiz-Rivera, N., Tena-Núñez, R., Urzúa-Venegas, M., & Vázquez-Rangel, G. (2019). Gestión Integral de Riesgo de Desastres en México: reflexiones, retos y propuestas de transformación de la política pública desde la academia. [Integrated Disaster Risk Management in Mexico: reflections, challenges, and proposals from the academic community seeking a transformation on policy making]. Investigaciones Geográficas, 0(98). http://dx.doi.org/10.14350/rig.59784

Álvarez-Díaz, J. (2020). Género, desastres y mortalidad: Sismo en Ciudad de México, 19/septiembre/2017. [Gender, disasters and mortality: Earthquake in Mexico City, September 19th, 2017]. Ciência & Saúde Coletiva, 25(7), 2831-2836. https://doi.org/10.1590/1413-81232020257.30802018

Bermúdez-Tacunga, R. (2014). El desarrollo tecnológico de la sociedad y sus incidencias en el pensamiento lógico matemático. Actualidades Investigativas en Educación, 14(2), 704-722.

Coppelli-Ortiz, G. (2018). La globalización económica del siglo XXI. Entre la mundialización y la desglobalización. [The economic globalization of the 21st Century. Between globalization and deglobalization]. Estudios internacionales (Santiago), 50(191), 57-80.

Espinosa-Cristia, J. (2019). Gestionando la innovación desde la óptica de los estudios de ciencia, tecnología y sociedad: por una perspectiva constructivista y crítica de la gestión de la innovación. [Managing innovation from the perspective of science, technology and society studies: from a constructivist and critical perspective of innovation management]. Cadernos EBAPE.BR, 17(1), 68-83. https://doi.org/10.1590/1679-395171625

Garcés-Suárez, E, Garcés-Suárez, E, & Alcívar-Fajardo, O. (2016). Las tecnologías de la información en el cambio de la educación superior en el siglo XXI: reflexiones para la práctica. [Information technologies in the 21st century change of higher education: reflections for practice]. Revista Universidad y Sociedad, 8(4), 171-177.

Instituto Geofísico – EPN (2020). Cuatro años después del terremoto de pedernales: un testimonio sobre el peligro sísmico en el Ecuador. [Four years after the flint earthquake: a testimony about the seismic hazard in Ecuador]. Recuperado de https://bit.ly/30yLmVA

Molina-Chalacan, L. J., Giler-Chango, J. L., & Albarracín-Zambrano, L. O. (2020). Prototipo para el control inmótico de oficinas UNIANDES Quevedo. [Prototype for imotic control of UNIANDES Quevedo offices]. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 7(Especial febrero 2020), 1-10. https://doi.org/10.46377/dilemas.v33i1.2176

Peche-Cruz, H., & Giraldo-Supo, V. (2019). El Aprendizaje Flip Learning centrado en el estudiante como generador de calidad educativa. [Student-centered Flip Learning as a generator of educational quality]. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 4(8), 427-450. http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v4i8.293

Suárez-López, D, Morales-Espinosa, R, Cordero-Gutiérrez, I, & Schreiner-de-Oliveira, L. (2017). Diseño de una herramienta de medición de ruidos basados en tecnologías Arduino-Rasperry PI. [Design of a Noise Measure Tool Based on Arduino-Raspberry PI Technologies]. 12(1), 81-87. https://doi.org/10.22507/pml.v12n1a8

Tapia-Hernández, E, Reddy, E, & Oros-Avilés, L. (2017). Retos e incertidumbres en la predicción y prevención del riesgo sísmico. [Challenges and uncertainties in the prediction and prevention of seismic risk]. Ingeniería sísmica, (96), 66-87.

Tartabull-Contreras, Y, Rivero-Casanova, C, & Briones-Kusactay, V. (2015). El desarrollo tecnológico, la sostenibilidad, la gestión del conocimiento y el desarrollo social. [Technological development, sustainability, knowledge management and social development]. Revista Universidad y Sociedad, 7(3), 74-78.

Published

2020-07-21

How to Cite

Llanganate-Peñafiel, J. M., Albarracín-Zambrano, L., & Ponce-Ruíz, D. V. (2020). Automatic seismic alarm system with Raspberry PI for the UNIANDES campus - Quevedo - Ecuador. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5(2), 4–17. https://doi.org/10.35381/r.k.v5i2.851

Issue

Section

De saber y tecnología popular