Educational model for community participation through the critical thought in the construction of the communes
Keywords:
participation, decision making, critical thinking, commune, community councilAbstract
The Bolivarian Republic of Venezuela through its Constitution has promoted community participation in public affairs and a proof of this is the creation of Community Councils and the impetus to the formation of social communes. There are many forms of participation; however, according to El Troudi et al (2005) the main form of participationhas to do with decision-making. Although community participation is a right and a duty established in the Constitution, it has been hampered by many factors (Villarroel and East, 2010). In this sense, it is aimed at conducting a study with the purpose of creating an educational model for community participation through critical thinking in the construction of the communes in Santa Ana de Coro, Falcon State. This research is based on the dialectical materialism methodology. The sample will be represented by
spokespeople of Luchadores por la Patria Commune. So techniques such as participant observation, semi-structured interviews, questionnaires and descriptive records before, during and after the intervention will be applied. Emerging results from the diagnostic suggest that community participation from the significance of its actors is seen as a representative and not decisive process, there is little willingness of people to be participants in decision-making in situations present in their community and trend of
citizens to act more as objects than as subjects.
Downloads
References
Bergues, M. (s.f). La modelación como método teórico de la investigación educativa. Recuperado en 17 de septiembre de 2012, de www.revistavarela.rimed.cu/articulos/rv2405.pdf.
Ceballos, E. (2009). Participación ciudadana en el marco de la constitución de la República Bolivariana de Venezuela y los consejos comunales. Centro Iberoamericano de Estudios Provinciales y Locales. Universidad de los Andes. En: Provincia Nº 21, enero-junio 2009 pp.43-60. Recuperado en 18 de noviembre de 2012, de http://wwwes.catholic.net/op/articuos/42269/qu-es.un-modelo-educativo.html.
CONSTITUCIÓN DE LA REPÚBLICA BOLIVARIANA DE VENEZUELA. Gaceta oficial extraordinaria nº 5.453 de la República Bolivariana de Venezuela. Caracas, Viernes 24 de marzo de 2000.
Delors, J. (1994). “Los cuatro pilares de la educación”. En: La educación encierra un tesoro. México: El Correo de la UNESCO, pp. 91-103.
El Troudi, H.; Harnecker, M. y Bonilla, L. (2005): Herramientas para la participación. Recuperado en 18 de noviembre de 2012, de http://www.rebelion.org/docs/15385.pdf.
Hernández, M. y Vergara, P. (2007). Participación ciudadana en la Comuna de san Felipe. Pontifica Universidad Católica de Chile. Facultad de Ciencias Sociales. Instituto de Sociología. Taller de titulación.
Roca, J. (2013).El desarrollo de pensamiento crítico a través de diferentes metodologías docentes en el grado de enfermería. Tesis doctoral. Bellaterra. Universitat de Autónoma de Barcelona.
Strauss A. y Corbin, J. (2002): Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia.
Valenzuela, J. y Nieto, A. (2008). Motivación y pensamiento crítico: aportes para el estudio de esta relación. Revista Electrónica de Motivación y Emoción (REME). Volumen XI Junio 2008 Número 28.
Villarroel, M. y Este, P. (2010): Los proyectos de participación comunitaria y su práctica social. Manual de ejecución para estudiantes universitarios. Valencia: VENEPRINT C.A.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/oai.






