Viral marketing strategies and brand positioning in the pharmaceutical sector
DOI:
https://doi.org/10.35381/r.k.v5i10.697Keywords:
Marketing, advertising, administration, management operations.Abstract
The brand is the most favorable perception to influence the moment of acquisition in the minds of customers, where a link is created between the consumer and the organization. Therefore, the Swiss pharmacy chain located in the Cañar province, in Azogues city-Ecuador, is a company dedicated to the sale of pharmaceutical products. This research aims to develop viral marketing and brand positioning strategies in the pharmaceutical sector. The applied methodology is descriptive, transversal with a mixed-methods approach using the inductive-deductive method. The lack of strategies was found according to the new technology era regarding a digital consumer and always up to date in technology with an increasingly virtual buying trend. It is concluded that the contribution of viral marketing strategies is essential to improve positioning.
Downloads
References
Aguado, G., & García, A. (2009). Del word-of-mouth al Marketing Viral: aspectos claves de la comunicación a través de las redes sociales. [From word-of-mouth to Viral Marketing: key aspects of communication through social networks]. Comunicación y Hombre, 5, 41-51. https://doi.org/10.32466/eufv-cyh.2009.5.112.41-51
Aguerrebere, P. M. (2014). Marca y Comunicación Empresarial. [Brand and Business Communication]. Barcelona: Editorial UOC.
Ávila-Sacoto, E., Erazo-Álvarez, J. C., Narváez-Zurita, C. I., & Erazo-Álvarez, C. A. (2019). Estrategias de marketing digital 2.0 para la generación de ingresos en Pymes de servicios. [Digital Marketing 2.0 strategies for generating income in service SMEs]. Cienciamatria, 187-214. https://doi.org/10.35381/cm.v5i1.264
Ballesteros, R. H. (2016). Branding El arte de marcar corazones. [Branding, the art of marking hearts]. Bogota, Colombia: ECOE Ediciones.
Batey, M. (2013). El Significado de la marca. Cómo y por qué ponemos sentido a productos y servicios. [The meaning of Brand. How and why do we make sense to products and services.]. Buenos Aires, Argentina: Granica.
Carpio-Maraza, A., Hancco-Gomez, M., Cutipa-Limache, A., & Flores-Maman, E. (2019). Estrategias del marketing viral y el posicionamiento de marca en los restaurantes turísticos de la Región de Puno. [Viral marketing strategies and brand positioning in tourist restaurants in the Puno Region]. Comuni@cción: Revista De Investigación En Comunicación Y Desarrollo, 10(1), 70-80. https://doi.org/10.33595/2226-1478.10.1.331
Erazo-Álvarez, J., & Narváez-Zurita, C. (2020). Medición y gestión del capital intelectual en la industria del cuero - calzado en Ecuador. [Measurement and management of intellectual capital in the leather - footwear industry, in Ecuador]. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5(9), 437-467. http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v5i9.662
Estrada, R. (1996). Creatividad en el servicio. [Creativity in service] Recuperado de: https://n9.cl/jq71n
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. d. (2014). Metodología de la investigación. [Investigation methodology] Sexta Edción. México. D.F.: McGraw Hill.
Hernández-Díaz, F. (2016). El marketing digital en la clínica dental. [Digital marketing in the dental clinic] Recuperado de https://n9.cl/ptfy6
Hoyos - Ballesteros, R. (2016). Branding: el arte de marcar corazones. [Branding: the art of marking hearts.] Recuperado de: https://n9.cl/xjcpd
Kotler, P., & Armstrong, G. (2012). Fundamentos del Marketing. [Marketing Fundamentals]. Pearson Education. Recuperado de https://n9.cl/axka
Paús, F., & Macchia, L. (2014). Marketing viral en medios sociales:¿qué contenido es más contagioso y por qué? [Viral social media marketing: which content is most contagious and why?] Ciencias administrativas. 4; 67-82. Recuperado de https://n9.cl/vdjq.
Pereira-Pérez, Z. (2011). Los diseños de método mixto en la investigación en educación: Una experiencia concreta. [Mixed-method designs in educational research: A concrete experience]. Revista Electrónica Educare Vol. XV, N° 1, 15. Recuperado de https://n9.cl/pozuw
Rodríguez-Jiménez, A., & Pérez-Jacinto, A. (2017). Métodos científicos de indagación y de construcción del conocimiento. [Scientific methods of inquiry and knowledge construction]. Revista Escuela De Administración De Negocios, (82), 175-195. https://doi.org/10.21158/01208160.n82.2017.1647
Silva Guerra, H., González Ortiz, J., Martínez Díaz, D., Giraldo Oliveros, M., & Juliao Esparragoza, D. (2014). Marketing: Conceptos y Aplicaciones. [Marketing: Concepts and Applications]. Universidad del Norte. Barranquilla, Colombia.
Silva, H., González, J., Martínez , D., Giraldo, M., & Juliao, D. (2014). Markeying Conceptos y Aplicaciones. [Marketing Concepts and Applications]. Barranquillas, Colombia: Universidad del Norte. Recuperado el 13 de Octubre de 2018
Trelles-Méndez, E. M., Erazo-Álvarez, J. C., & Narváez-Zurita, C. I. (2019). La influencia de las 4Ps en el Marketing Digital para la Cooperativa de Ahorro y Crédito JEP. [The influence of the 4Ps in Digital Marketing for the JEP Savings and credit cooperative.]. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 180-205. http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v4i1.455
Vega, M., Paz, S., & Basantes, J. (2014). Branding y Propuesta Mercadológica para la constructura paz en la provincia de Imbabura. [Branding and Marketing Proposal for the peace builder in Imbabura province.]. Recuperado de https://n9.cl/r370
Villa-Pugo, M., Erazo-Álvarez, J., Narváez-Zurita, C., & Erazo-Álvarez, C. (2019). El Business Intelligence como estrategia de Marketing Digital aplicado en Agencias de Viaje. [Business Intelligence as a Digital Marketing Strategy applied in Travel Agencies]. CIENCIAMATRIA, 5(1), 328-360. https://doi.org/10.35381/cm.v5i1.270
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/oai.






