Competency-based Management: Key tool for the human talent’s labor performance of the hospital sector
DOI:
https://doi.org/10.35381/r.k.v5i10.696Keywords:
Labour productivity, personnel management, occupational sociology, life skills.Abstract
The objective of the research was to propose a competency-based management model in order to try to solve the problem described, since it affects the performance or poor performance of the officials in the administrative area due to not being aligned to their profile. Methodologically, it was descriptive. An investigation based on a competency management model, strengthens the hiring coordination when selecting the ideal personnel for a certain job position. This model aims to recruit the internal client according to the level of instruction and experience that it has generated, it also serves as a guide to the coordination of training and education for better performance when organizing a training plan directed to the personnel, which could be oriented with the position that each one executes
Downloads
References
Alles, M. (2016). Selección por competencias. [competency-based Selection]. Buenos Aires: Granica.
Alles, M. (2017). Dirección estratégica de Recursos Humanos. Gestión por competencias. [Strategic Human Resources Management. Competency-based Management]. Recuperado de https://n9.cl/gfz6h
Agudelo, S. Certificación de competencias laborales. (1998). Aplicación en gastronomía. [Application in gastronomy]. Montevideo: Cinterfor/OIT.
Carrión-Agila, E., Erazo-Álvarez, J., Narváez-Zurita, C., & Trelles-Vicuña, D. (2019). La lógica difusa como herramienta para la evaluación del desempeño de los servidores públicos. [Fuzzy logic as a tool for evaluating the performance of public servants]. CIENCIAMATRIA, 5(1), 215-244. https://doi.org/10.35381/cm.v5i1.265
Chiavenato, I. (2001). Administracion de Recursos Humanos. [Human resources management]. 5 edicion. Mc Graw Hill.
Cordero, J., Narváez, C., & Erazo, J. (2019). La evaluación por competencias: una herramienta para determinar la productividad del talento humano. [Competency-based assessment a tool to determine the productivity of human talent]. Digital Publisher CEIT, 4(3-1), 76-96. Recuperado de https://n9.cl/nuk5
Damm M., L., & Szmulewicz E., P. (2007). Modelo genérico de gerente de Spencer y Spencer. Una aplicación a la Hotelería. [Generic Manager Model of Spencer and Spencer. An Application to Hospitality]. Gestión Turística, (7), 55-80. https://doi.org/10.4206/gest.tur.2007.n7-04
Gil-Flores, J. (2007). La evaluación de competencias laborales. [The evaluation of labor competencies]. Educación XX1, 10(1). https://doi.org/10.5944/educxx1.1.10.298
González-Maura, V. (2002) ¿Que significa ser un profesional competente? [What does it mean to be a competent professional?]. Revista Iberoamericana de Educación. Recuperado de https://n9.cl/re2r1
Granda-Carazas, S. (2006). La insatisfacción laboral como factor del bajo rendimiento del trabajador. [Job dissatisfaction as a factor of low worker performance]. Quipukamayoc, 13(26), 116-122. https://doi.org/10.15381/quipu.v13i26.5405
Hernández, R., Fernández, C., Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación. [Investigation methodology]. México: Editorial Mc – Graw – Hill Interamericana. Sexta edición.
Kluwer, W. (2018). Recursos humanos en el sector público. [Human resources in the public sector] Especiales Wolters Kluwer.
Larumbe-Andueza, C. (2014). Gestión por competencias. [Competency-based management]. Recuperado de https://n9.cl/nf6n
Llewelyn-Davies. (1969). Planificación y administración de hospitales. [Hospital planning and administration] Board, Londres, Inglaterra.
McClelland, D. (1989). Estudio de la motivación humana. [Study of human motivation]. Narcea, S.A. De Ediciones Madrid.
Mertens, L., (1996). Competencia laboral: sistemas, surgimientos y modelos. [Labor competence: systems, emergence and models]. Montevideo: CINTERFORD.
Orellana-Palomeque, D. P., Erazo-Álvarez, J. C., Narváez-Zurita, C. I., & Matovelle-Romo, M. M. (2019). Gestión administrativa, elemento clave para el desarrollo de las empresas de servicio de transporte. [Administrative management, a key element for the development of transport service companies]. Visionario Digital, 3(2.2), 238-260. https://doi.org/10.33262/visionariodigital.v3i2.2.639
Ormaza-Andrade, S. E., Erazo-Álvarez, J. C., Narváez-Zurita, C. I., & Ormaza-Andrade, J. E. (2019). Modelo de puesto de trabajo por competencias para el Gobierno Autónomo Descentralizado (GAD) del cantón Déleg, Cañar - Ecuador. [Competency-based job model for the Decentralized Autonomous Government (DAG) of the Déleg canton, Cañar - Ecuador]. Visionario Digital, 3(2.2), 192-215. https://doi.org/10.33262/visionariodigital.v3i2.2.631
Pérez-Capdevila, J. (2012). Competencias laborales: Remozamiento del concepto, método para evaluarlas, medirlas y caracterizar a las personas. [Labour Competences: Reforming of the concept, method to value them, measure them and to characterize people]. Revista avanzada cientifica. 15(1); 1-19, Recuperado de https://n9.cl/p2n5
Valencia-Naranjo, D., Erazo-Álvarez, J., & Narváez-Zurita, C. (2019). El clima organizacional y su incidencia en la motivación del Talento Humano. [The organizational climate and its impact on the motivation of Human Talent]. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 4(1), 436-467. http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v4i1.464
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/oai.






