Initial teaching literacy learning processes in the level of preparatory students
DOI:
https://doi.org/10.35381/r.k.v5i9.650Keywords:
Reading habit, reading instruction, spelling instruction, written language.Abstract
This research is focused on carrying out a review and documentary analysis of the initial teaching - learning processes of literacy in preparatory school students, with the purpose of developing a theoretical basis on the subject of study to categorize experiences and highlight the most outstanding elements. In this way, teachers can have a reliable and current basis about the strategies, methodologies, approaches and activities that, in other countries, have given good results to improve the flaws that exist in this process; therefore, teachers are the main protagonist to transcend the traditional mechanism of simply coding and decoding, in order to strengthen the progress of skills and abilities that allow children to successfully face the various tasks required to learn reading and writing in this level.
Downloads
References
Abreu, Y., Barrera, A., Breijo, T., & Bonilla , I. (2018). El proceso de enseñanza-aprendizaje de los Estudios Lingüísticos: su impacto en la motivación hacia el estudio de la lengua. [The teaching-learning process of Linguistic Studies: its impact on the motivation to study the language]. MENDIVE. Revista de Educación., 16(4), pp. 610-623.
Agreda, L. (2015). El proceso de enseñanza-aprendizaje en la lectoescritura de los niños de 7 a 10 años de edad con discapacidad intelectual leve que asisten al centro psicopedagógico catamayo. Período 2013-2014. [The teaching-learning process in reading and writing of children from 7 to 10 years with mild intellectual disabilities who attend the Catalan educational psychology center. Period 2013-2014]. Lineamientos alternativos. Recuperado de https://n9.cl/uoxd
Aldana Talero, S. (2012). El podcasts en la enseñanza de la lectoescritura. [Podcasts in Literacy Teaching]. Revista Virtual Universidad Catolica del Norte, 11.
Caballeros, M., Sazo, E., & Gálvez, J. (2014). El aprendizaje de la lectura y escritura en los primeros años de escolaridad: experiencias exitosas de Guatemala. [Learning to read and write in the first years of schooling: successful experiences in Guatemala]. Interamerican Journal of Psychology, 48(2), pp. 212-222. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/284/28437146008.pdf
Carrera, V. (2013). Universidad Técnica de Ambato. "EL PROCESO DE LECTO-ESCRITURA Y SU INCIDENCIA EN EL RENDIMIENTO ESCOLAR, DE LOS NIÑOS Y NIÑAS DEL SEGUNDO GRADO DE EDUCACIÓN GENERAL BÁSICA ELEMENTAL DE LA ESCUELA "ESPEJO" DE LA CIUDAD DE QUITO, PROVINCIA DE PICHINCHA". [Technical University of Ambato. "THE READING-WRITING PROCESS AND ITS IMPACT ON BOYS AND GIRLS’ SCHOOL PERFORMANCE FROM THE SECOND GRADE, BASIC GENERAL ELEMENTARY EDUCATION AT "ESPEJO" SCHOOL, QUITO CITY, PICHINCHA PROVINCE"].
Condemarín, M. (2014). Estrategias para la enseñanza de la lectura (Primera ed.). [Strategies for teaching reading (First ed.)]. Ciudad Autónoma de Buenos Aires.: Planeta S.A.I.C. Obtenido de https://n9.cl/k5zet
Fernández, A., & Rivero, M. (2014). Revista Cubana de Informática Médica, 6(2). [Cuban Journal of Medical Computer Science, 6 (2)]. Obtenido de https://n9.cl/nkov
Guzmán, R., Ghitis, T., & Ruiz, C. (2018). Lectura y escritura en los primeros años. [Reading and writing in the early years]. Bogotá: CATEDRA.
Hernández, R. Fernández, C., y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. [Investigation methodology]. México, Mc Graw Hill Hispanoamericana. Hill Internacional.
Hernández, R., & Infante, M. (2016). El método de enseñanza-aprendizaje de trabajo independiente en la clase encuentro: recomendaciones didácticas. [The teaching-learning method of independent work in the meeting class: didactic recommendations]. Revista de Pedagogía, 37(101), pp. 215-231. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/659/65950543011.pdf
Justice, L. (2017). La lectoescritura y su impacto en el desarrollo del niño: Comentarios sobre Tomblin y Sénéchal. En R. d. Canadá, Desarrollo del Lenguaje y de la Lectoescritura. [Literacy and its impact on child development: Comments on Tomblin and Sénéchal. In Canada, Language and Literacy Development]. Enciclopedia sobre el Desarrollo de la Primera Infancia. Obtenido de https://n9.cl/9mqo
Lucas, V. (2014). Universidad de Valladolid. LA LECTOESCRITURA EN LA ETAPA DE EDUCACIÓN PRIMARIA. ["READING AND WRITING AT THE PRIMARY EDUCATION STAGE"]. Obtenido de https://n9.cl/z2ex
Maquilón, J., Sánchez, M., & Cuesta, J. (2016). Enseñar y aprender en las aulas de Educación Primaria. [Teach and learn in Primary Education classrooms]. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 18(2), pp. 144-155. Obtenido de https://redie.uabc.mx/redie/article/view/955/1435
Ministerio de Educación de El Salvador & CECC/SICA. (2014). La enseñanza y el aprendizaje de la lectoescritura como factores del fracaso escolar. El Salvador. [The teaching and learning of literacy as factors of school failure.]. Obtenido de https://n9.cl/cjrh
Ministerio de Educación del Salvador. (2011-2013). La enseñanza y el aprendizaje de la lectoescritura como factores del fracaso escolar. [The teaching and learning of literacy as factors of school failure]. Ministerio de Educación del Salvador, 34-40.
Ministerio de Educación. (17 de Mayo de 2018). Educar Ecuador. [Educate Ecuador]. Obtenido de Ministerio de Educación: https://n9.cl/ezdkf
Mostacero, R. (2017). Modelos para enseñar y aprender a escribir: bosquejo histórico. [Models for teaching and learning to write: historical sketch]. Lenguaje, 45(2), pp. 247-274. Obtenido de https://n9.cl/lns7
Núñez, M., & Santamarina , M. (2014). Prerrequisitos para el proceso de aprendizaje de la lectura y la escritura: conciencia fonológica y destrezas orales de la lengua. [Prerequisites for the learning process of reading and writing: phonological awareness and oral language skills]. Lengua y Habla(18), pp. 72-92. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/5119/511951374006.pdf
Osorio, K., & López, A. (2014). La Retroalimentación Formativa en el Proceso de Enseñanza-Aprendizaje de Estudiantes en Edad Preescolar. [Formative Feedback in the Teaching-Learning Process of Preschool Students]. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 7(1), pp. 13-30.
Pérez, V., & La Cruz, A. (2014). Estrategias de enseñanza y aprendizaje de la lectura y escritura en educación primaria. [Teaching and learning strategies for reading and writing in primary education]. Zona Próxima(21), pp.1-16. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/853/85332835002.pdf
Puñales, L., Fundora, C., & Torres, C. (2016). La enseñanza de la lectoescritura en la Educación Primaria: reflexión desde las dificultades de aprendizaje. [The teaching of literacy in Primary Education: reflection from learning difficulties]. Redalyc, 11.
Rodino, A. (2016). Aportes de investigación y buenas prácticas respecto a las condiciones propias para promover el desarrollo de la lectoescritura emergente en preescolar. [Research contributions and good practices regarding the proper conditions to promote the development of emergent literacy in preschool]. Ponencia preparada para el el Sexto Informe del Estado de la Educación, 8-44.
Rodríguez, E. (S/F). El desarrollo de la lectoescritura: teorías e intervención. [The development of literacy: theories and intervention]. Obtenido de La lectura y la escritura son procesos cognitivamente complejos y muy relevantes en el aprendizaje.: https://n9.cl/jcaj
Roig-Vila, R. (2016). Técnologia, innovacion e investigación en los procesos de enseñanza-aprendizaje. [Technology, innovation and research in the teaching-learning processes]. Barcelona: OCTAEDRO, S.L. Obtenido de https://n9.cl/818s
Rubiano, E. (2013). La iniciación de la lectura y escritura. Recursos para el aprendizaje de referencia. [The initiation of reading and writing. Reference learning resources]. Educere, 17(57), pp.329-338. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/356/35630152017.pdf
Selfa , M., & Villanueva, J. (2015). La enseñanza de la lectura y la escritura hoy. Entrevista a Ana Teberosky Coronado. [Teaching reading and writing today. Interview with Ana Teberosky Coronado]. Investigaciones sobre Lectura(4), pp. 125-135. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/4462/446243922008.pdf
Tangarife, D., Blanco, M., & Díaz, G. (2016). Tecnologías y metodologías aplicadas en la enseñanza de la lectoescritura a personas con síndrome de Down. Digital Education Review(29). [Technologies and methodologies applied in teaching literacy to people with Down syndrome. Digital Education Review (29)].
Ulzzurum, A., Argilaga, D., Arnabat, M., Colet, F., Farrera, N., & Forns, R. (2000). El aprendizaje de la lectoescritura desde una perspectiva constructivista. (págs. 9-14). [Learning to read and write from a constructivist perspective. (pages. 9-14)]. Barcelona: GRAÓ. Recuperado de https://n9.cl/34mzw
Valverde, Y. (2014). Lectura y escritura con sentido y significado, como estrategia de pedagógica en la formación de maestros. [Reading and writing with sense and meaning, as a pedagogical strategy in teacher´s training]. Revista Fedumar Pedagogía y Educación, 1(1), pp.71-104. Obtenido de http://www.actiweb.es/educadora_andrea_reyes/archivo6.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/oai.