Inclusion and its importance in educational institutions from the mechanisms of student integration

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/r.k.v5i9.554

Keywords:

Inclusive education, equal opportunities, peaceful coexistence, School integration.

Abstract

The objective of the work was to determine the relationship between inclusive education and the integration mechanisms of students, regarding the correlational research. The population consisted of 45 teachers from Dr. César Delgado Lucas School. Cronbach's Alpha was applied to the instrument by a pilot test to 10 teachers, obtaining a result of 0.91, which lists it as highly reliable for its application. Inclusive education (InEdc) and student integration mechanisms (SIM),    have a correlational result of 0.017, which corresponds to a very weak positive correlation; it implies that there is educational inclusion but it must be deepened in order to increase its effectiveness in favor of students in their educational process, being relevant to apply research in the study unit for training purposes in the topic of educational inclusion.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Blanco G., Rosa (2006). La Equidad y la Inclusión Social: Uno de los Desafíos de la Educación y la Escuela Hoy. REICE. [Equity and Social Inclusion: One of the Challenges of Education and School Today. REICE]. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 4(3), [fecha de Consulta 30 de Septiembre de 2019]. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=551/55140302

Booth. T y Ainscow, M. (2011). Guia para la Inclusion Educativa. [Guide for Educational Inclusion.] Reino Unido: CSIE.

Booth. T y Ainscow, M. (2002). Index for inclusion: Developing learning and participation in schools. Bristol: CSIE. [Índice de inclusión: desarrollo del aprendizaje y la participación en las escuelas. Bristol: CSIE.]. Recuperado a partir de https://n9.cl/xp3f

Briceño de Osorio, A. (2019). Aprendizaje de lenguas para la diversidad cultural. [Language learning for cultural diversity.]. EPISTEME KOINONIA, 2(4), 53-71. http://dx.doi.org/10.35381/e.k.v2i4.524

Consejo Nacional para la Igualdad de Discapacidades-CONADI (2019b). Total de personas con discapacidad registradas en el registro nacional de discapacidad. Provincia de Manabí. [Total number of persons with disabilities registered in the national register of disability. Manabi Province]. Recuperado a partir de https://n9.cl/r0f9

Consejo Nacional para la Igualdad de Discapacidades-CONADI (2019). Total de personas con discapacidad registradas en el registro nacional de discapacidad. [Total number of persons with disabilities registered in the national register of disability] Recuperado a partir de https://n9.cl/r0f9

De la Cruz Flores, G. (2017). Igualdad y equidad en educación: tensiones y transiciones. [Equality and equity in education: tensions and transitions] Educación, 26(51), 159-174. Recuperado a partir de https://n9.cl/5qqq

Hernández, Roberto, Fernández, Carlos, Baptista, Pilar (2014). Metodología de la Investigación. [Investigation Methodology]. (sexta edición). Editorial Mc – Graw – Hill Interamericana. México.

Hernández, Roberto, Fernández, Carlos, Baptista, Pilar (2010). Metodología de la Investigación. [Investigation Methodology]. (quinta edición). Editorial Mc – Graw – Hill Interamericana. México.

Idol, L. (2006). Toward Inclusion of Special Education Students in General Education. A Program. [Hacia la inclusión de estudiantes de educación especial en educación general. Un programa.]

Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe (OREALC/UNESCO Santiago). Situación Educativa de América Latina y el Caribe: Hacia la educación de calidad para todos al 2015. [Educational Situation in Latin America and the Caribbean: Towards quality education for all by 2015.] Recuperado a partir de https://n9.cl/22t6

Páez, A. (2018). Docentes y padres en el proceso de aprendizaje de lo estudiantes. [Teachers and parents in the student learning process.]. EPISTEME KOINONIA, 1(2), 18-34. Recuperado de https://n9.cl/o201

Peche Cruz, H., & Giraldo Supo, V. (2019). El Aprendizaje Flip Learning centrado en el estudiante como generador de calidad educativa. . [Flip Learning Learning focused on the student as a generator of educational quality]. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 4(8), 427-450. http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v4i8.293

Silva, C. (2018). Formación integral para facilitadores. [Comprehensive training for facilitators]. EPISTEME KOINONIA, 1(1), 35-50. Recuperado de https://n9.cl/07ui

UNESCO (2005) Guidelines for inclusión: Ensuring Access to Education for All. París: UNESCO. [Pautas para la inclusión: Garantizar el acceso a la educación para todos. Paris: UNESCO]. Recuperado a partir de https://n9.cl/xnp2o

Vallejo Valdivieso, P., Zambrano Pincay, G., Vallejo Pilligua, P., & Bravo Cedeño, G. (2019). Estructuras mentales en la construcción de aprendizaje significativo. [Mental structures in the construction of meaningful learning.]. CIENCIAMATRIA, 5(8), 228-241. Recuperado a partir de https://www.cienciamatriarevista.org.ve/index.php/cm/article/view/257

Published

2020-01-20

How to Cite

Vélez-Miranda, M. J., San Andrés Laz, E. M., & Pazmiño-Campuzano, M. F. (2020). Inclusion and its importance in educational institutions from the mechanisms of student integration. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5(9), 5–27. https://doi.org/10.35381/r.k.v5i9.554

Issue

Section

De Investigación