The teacher as influencer: Social media, ethics, and professional image in the digital age
DOI:
https://doi.org/10.35381/r.k.v10i20.4653Keywords:
Social media, teacher ethics, professional identity, teacher influencers, digital competence, (UNESCO Thesaurus).Abstract
Social media platforms provide opportunities for teachers to project their professional identity and image outside the classroom. Therefore, the objective was to analyze the ethical opportunities and risks that teachers face in their role as digital influencers from the classroom. To this end, a systematic review of 37 studies was conducted in accordance with the Preferred Reporting Items for Systematic Review (PRISMA) guidelines. According to the findings, social media promotes pedagogical innovation, collaborative learning, flexible continuing education, and strengthens self-efficacy and professional well-being. Thus, the impact of social media on the profession is ambivalent. Therefore, the key to taking advantage of opportunities and mitigating risks lies in the articulation between ethical and digital training, clear institutional policies, and critical teaching communities capable of self-regulating their presence on social media
Downloads
References
Álvarez-López, G. (2024). Profesión docente e influencers educativos: discursos sobre profesorado en la red social X. Pensamiento educativo, 61(3), 00109. https://dx.doi.org/10.7764/pel.61.3.2024.9
Avendaño-Porras, V. D., Alfonzo-Albores, I., de la Puente, M., Díaz-Téllez, Á. S., Tamez-Martínez, X., & Bajaña-Miranda, S. R. (2022). Digitilization in Latin American higher education under Covid-19. Journal of Positive Psychology and Wellbeing, 6(1), 3289–3298. https://acortar.link/xMttTk
Aydoğmuş, M., Tut, B., & Karadağ, Z. (2023). Ethical issues in teachers’ posting behavior on social media: Perceived sanctions and professional credibility. Journal of Education Ethics and Practice, 8(2), 45-60. https://n9.cl/iwzrye
Bauman, Z. (2007). Tiempos líquidos: Vivir en una época de incertidumbres. Tusquets Editores. https://n9.cl/8v2xh
Bonilla del Río, M., Rojas Estrada, E. G., y Vizcaíno Verdú, A. (2023). De la pizarra al trending topic: Docentes que conquistan redes sociales. En R. García Ruiz (Coord.), La alfabetización mediática y digital en el currículum: Propuestas didácticas transformadoras (46-59). Dykinson. https://n9.cl/kp0bu
Cabero-Almenara, J., Romero-Tena, R., y Palacios-Rodríguez, A. (2023). Digital competence and professional social media use among teachers. Interaction Design and Architecture(s) Journal (IxD&A), 57, 123-146. https://n9.cl/sqwrwc
Carpenter, J. P., Morrison, S. A., Craft, M., y Lee, M. (2020). ¿Cómo y por qué los educadores utilizan Instagram? Teaching and Teacher Education, 96, 103149. https://doi.org/10.1016/j.tate.2020.103149
Carpenter, J. P., y Harvey, S. (2023). El influencer educativo: un nuevo actor en el panorama profesional docente. Journal of Research on Technology in Education, 55(2), 153-168. https://doi.org/10.1080/15391523.2022.2030267
Costa Román, Ó., Forteza Martínez, A., Matarín Rodríguez-Peral, E., y Alonso López, N. (2022). Influencers educativos españoles en la red social Instagram. En P. González Aldea, E. Herrero Curiel, J. Gil Quintana & D. Recio Moreno (Coords.), Alfabetización mediática y factor relacional (106-121). McGraw-Hill Interamericana de España. https://n9.cl/mwtav
Díaz-Téllez, Á. S., Mejía-Ríos, J., & Aristizábal-Murillo, I. D. (2022). Aproximación a la intersección entre comunicación y psicología desde los términos concepto y mediación. Investigación & Desarrollo, 29(2), 260–291. https://doi.org/10.14482/INDES.29.2.150
Escuin López, S., y Durán Gisbert, D. (2023). El desarrollo profesional a través de redes de aprendizaje docente: Revisión de los factores clave y análisis de una experiencia. Ambit: Revista de la Societat Andorrana de Filosofía, (58), 140-157. https://n9.cl/uj1iu
Gallego-Arrufat, M.-J., García-Martínez, I., Romero-López, M.-A., & Torres-Hernández, N. (2024). Digital rights and responsibility in education: A scoping review. Education Policy Analysis Archives, 32(3). https://doi.org/10.14507/epaa.32.7899
Gil Fernández, R., y Calderón Garrido, D. (2021). El uso de las redes sociales en educación: Una revisión sistemática de la literatura científica. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, (11), 22-35. https://doi.org/10.6018/riite.449901
Godoy Oliveros, A. (2023). Contenido de mensajes de influencers educativos en Instagram: Categorías y significados. Revista Educa, 9(2), 44-59. https://n9.cl/69hrs
Gökdaş, İ., Boz, M., & Yıldırım, S. (2024). COVID-19 and teachers’ digital competencies: A bibliometric analysis. Humanities and Social Sciences Communications, 11, 455. https://doi.org/10.1057/s41599-024-01689-2
Gutiérrez Arenas, M., Díaz Pareja, E., Ramírez García, A., y García Rojas, A. (2024). Motivaciones y contradicciones en el uso de las redes sociales en estudiantes universitarios. Revista de Comunicación, 23(1), 259-278. https://doi.org/10.26441/rc23.1-2024-3425
Isea Arguelles, J. J., Álvarez Gómez, G. A., Romero Fernández, A. J., & Comas Rodríguez, R. (2024a). Promoción del aprendizaje significativo a través del uso de redes sociales. Dilemas contemporáneos: Educación, Política y Valores, 12(Especial). https://doi.org/10.46377/dilemas.v12i.4415
Isea Arguelles, J. J., Aldana Zavala, J. J., Romero Fernández, A. J., & Comas Rodríguez, R. (2024b). Elementos claves para el desarrollo de la ética en la docencia en la Educación Superior. Revista Conrado, 20(S1), 164–173. https://n9.cl/bzvt6
Mejía-Ríos, J., Sepúlveda-Casadiego, Y. A., & Díaz-Téllez, Á. S. (2024). Transdisciplinariedad: Una reflexión bibliográfica de su impacto en la investigación social y educativa. Sophia, 20(1). https://doi.org/10.18634/sophiaj.20v.1i.1351
Moher, D., Liberati, A., Tetzlaff, J., Altman, D. G., & The PRISMA Group. (2009). Preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses: The PRISMA statement. PLoS Medicine, 6(7), e1000097. https://doi.org/10.1371/journal.pmed.1000097
Ng, K., Leung, J., & Su, J. (2023). Teachers’ AI digital competencies and 21st-century skills in the post-pandemic world. Educational Technology Research and Development, 71(1), 137-161. https://doi.org/10.1007/s11423-023-10203-6
Page, M. J., McKenzie, J. E., Bossuyt, P. M., Boutron, I., Hoffmann, T. C., Mulrow, C. D., ... & Moher, D. (2021). La declaración PRISMA 2020: una guía actualizada para la presentación de informes de revisiones sistemáticas. BMJ, 372, n71. https://doi.org/10.1136/bmj.n71
Rabadán, Á., Fernández-Márquez, J., y Sanz-Casado, E. (2022). Social media usage among K-12 teachers: Opportunities and risks. Journal of Digital Education, 3(1), 15-34. https://n9.cl/d7xkj
Robinson, H. L., Rose, S. E., Elliott, J. M., & Vivaldi, R. A. (2024). Teachers’ use of humor in the classroom: An exploratory review. Educational Psychology Review, 36, 73. https://doi.org/10.1007/s10648-024-09879-3
Rodríguez Torres, E., Comas Rodríguez, R., & Tovar Briñez, E. (2023). Use of AI to improve the teaching-learning process in children with special abilities. LatIA, 1, 21. https://doi.org/10.62486/latia202321
Román Acosta, D., & Rodríguez Torres, E. (2024). Redes Académicas: Impulso motivacional para docentes universitarios a través de entornos virtuales. Yachay - Revista Científico Cultural, 13(2), 113–123. https://doi.org/10.36881/yachay.v13i2.952
Rubio Ponce, J., Amador Enríquez, E., Murillo Cárdenas, C. A., & Cruz Doriano, S. (2025). Educación no formal y herramientas virtuales: un diseño instruccional para la formación integral en sustentabilidad. Estrategia y Gestión Universitaria, 13(1), e8852. https://doi.org/10.5281/zenodo.15338046
Sanahuja, R., y López Rabadán, P. (2022). Ética y uso periodístico de la inteligencia artificial: Los medios públicos y las plataformas de verificación como precursores de la rendición de cuentas en España. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 28(4), 82385. https://doi.org/10.5209/esmp.82385
Sánchez-Bayón, A., Miquel-Burgos, A. B., & Alonso-Neira, M. Ángel. (2025). Experiencia de tecnovación educativa para capacitación en i-emprendimiento: ¿cómo preparar a los estudiantes para la economía digital? Estrategia Y Gestión Universitaria, 13(1), e8765. https://doi.org/10.5281/zenodo.14908364
Santoso, N., Nombrado, M., De Guzmán, M., y Yumul, S. (2021). La construcción de la identidad profesional docente en Facebook desde la perspectiva de la interacción profesor-alumno. Jurnal Studi Komunikasi, 5(1), 1-15. https://doi.org/10.25139/jsk.v5i1.2763
Schroeder, S. E., Shelton, C., & Curcio, R. (2023). Crafting the consumer teacher: Education influencers and professional branding. Learning, Media and Technology, 48(3), 345-362. https://doi.org/10.1080/17439884.2022.2145671
Shelton, C., Schroeder, S., & Curcio, R. (2020). Instagramming their hearts out: What do edu-influencers share on Instagram? Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 20(3), 529-554. https://www.learntechlib.org/d/215623/
Snyder, H. (2019). Literature review as a research methodology: An overview and guidelines. Journal of Business Research, 104, 333-339. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2019.07.039
Sun, Y., Fang, W., & Li, X. (2025). From teachers to influencers: Edu-influencers’ practices and legitimacy. System, 116, 102934. https://doi.org/10.1016/j.system.2025.102934
Ulla, M. B., Lemana, M., & Kohnke, L. (2024). Unveiling the TikTok teacher: Professional identity and vulnerability in social media. Journal of Interactive Media in Education, 2024(1), 5-17. https://doi.org/10.5334/jime.784
UNESCO. (2019). Marco de competencias digitales para docentes. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. https://n9.cl/aizku
Wenger, E. (1998). Communities of practice: Learning, meaning, and identity. Cambridge University Press. https://n9.cl/ahfpt
Willis, J., Kimmons, R., & Veletsianos, G. (2023). Benefits and pitfalls of social media for teachers’ professional learning networks. Technology, Pedagogy and Education, 32(1), 1-17. https://doi.org/10.1080/1475939X.2022.2134567
Xu, H., Yang, Z., & Chen, L. (2023). Teachers’ professional learning and social media: Opportunities and challenges in China. Educational Information Technology, 28(2), 1355-1372. https://doi.org/10.1007/s10639-022-11123-9
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 José Mercedes Jáquez-Polanco

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/oai.