Essential components of social-emotional competencies in education in the face of the challenges of today's society

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/r.k.v10i20.4634

Keywords:

Social-emotional competencies, education, educational challenges, (UNESCO Thesaurus).

Abstract

The purpose of the article was to redefine the essential components of socioemotional competencies in education in the face of the challenges of today's society. Methodologically, the study was based on a documentary analysis and the technique consisted of a bibliographic review of specialized databases such as Scopus, SciELO, Redalyc and ERIC between 2019 and 2025. As a result, it was found that self-knowledge, self-regulation, empathy, social skills and responsible decision making have been essential components to be incorporated into the educational curriculum to meet the challenges posed by changes, dynamics, social, cultural and even emotional influence; the latter being the relevant aspect to manage the achievement of goals. Therefore, it was concluded that healthy relationships between teachers and students could promote a balance between social, academic, and emotional competencies as a basis for integral development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acosta, Y. (2024). El desarrollo socioemocional: Un acercamiento hermenéutico desde la música. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, vol. 9, num. 2, pp. 191–205. Disponible en: https://n9.cl/prwxne

Alonso, L. (2024). La educación emocional: una alternativa educativa impostergable tras el retorno a la presencialidad. Revista Uniandes Episteme, vol. 11, núm. 1, pp. 123–139. Disponible en: https://n9.cl/mv0rm

Arana, A. & Mestre, U. (2022). Estrategia educativa para el desarrollo de habilidades socioemocionales en los estudiantes de Educación Básica Media. Mikarimin. Revista Científica Multidisciplinaria, vol. 8, 2022, pp. 11–24. Disponible en: https://n9.cl/nlyri

Calderón, A., (2024). Desarrollo de habilidades socioemocionales en la formación de educadores en la sociedad actual. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, núm. 37, pp. 283-309. Disponible en: https://n9.cl/lu92im

Castro, M. & Isea, J. (2019). Responsabilidad social para la interacción comunitaria en contextos universitarios: Una aproximación teórica. CIENCIAMATRIA, 5(9), pp. 168 - 186. Disponible en: https://n9.cl/mfitb

Durlak, J., Mahoney, J. & Boyle, A. (2022). What we know, and what we need to find out about universal, school-based social and emotional learning programs for children and adolescents: A review of meta-analyses and directions for future research. Psychological Bulletin, 148(11-12), 765, pp. 3-62. Disponible en: https://n9.cl/5gelw

Fernández, T. & Guevara, C. (2022). Competencias socioemocionales y tecnológicas de los estudiantes de primer ciclo de una universidad ecuatoriana. CIENCIAMATRIA, vol. 8, núm. 4, pp. 281-306. Disponible en: https://n9.cl/xh019

Foro Económico Mundial. (2020). The future of jobs report 2020. [The Future of Jobs Report 2020]. Disponible en: https://n9.cl/hl5064

Hurtado, C., Villa, M., Caicedo, L. & Isea, J. (2024). A plithogenic statistical approach to digital security measures and emotional health in childhood and adolescence. Journal of Fuzzy Extension and Applications, 5(Special Issue), pp. 25-39. Disponible en: https://n9.cl/au5u0

Isea, J., Infante, M., Romero, A. & Comas, R. (2024). Human talent as a driving force in the management of ethics in the sustainable university. Salud, Ciencia y Tecnología - Serie de Conferencias [Internet], 3:672, pp. 1-9. Disponible en: https://n9.cl/jbjohe

Jeong, J., Franchett, E., Ramos, C., Rehmani, K. & Yousafzai, A. (2021). Parenting interventions to promote early child development in the first three years of life: A global systematic review and meta-analysis. PLoS medicine, 18(5), e1003602, pp. 1-51. Disponible en: https://n9.cl/ccxxb

Jolay, J., Duran, K., Purizaca, A. & Mora, R. (2023). Relevancia de las competencias socioemocionales para la vida. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, vol. 8, núm. 2, pp. 371-389. Disponible en: https://n9.cl/u94ro4

Lozano, G., Sáez, F. & López, Y. (2022). Competencias socioemocionales en docentes de primaria y secundaria: una revisión sistemática. Páginas De Educación, 15(1), pp. 01–22. Disponible en: https://n9.cl/i6sjf

Meléndez, J. (2025). Las competencias socioemocionales de los estudiantes: una revisión literaria. Revista InveCom, vol. 5, núm. 4, pp. 1-10. Disponible en: https://n9.cl/uuzx7w

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO, 2024). Mainstreaming social and emotional learning in education systems. Disponible en: https://n9.cl/nzqv3

Ossa, C., Vásquez, C. & Lagos, N. (2023). Relación entre metaconocimiento emocional y autodeterminación en estudiantes de Pedagogía. Perspectiva Educacional, vol. 62, núm. 3, pp. 156-180. Disponible en: https://n9.cl/e3i6d

Page, M., McKenzie, J., Bossuyt, P., Boutron, I., Hoffmann, T., Mulrow, C., Shamseer, L., Tetzlaff, J., Akl, E., Brennan, S., Chou, R., Glanville, J.,

Grimshaw, J., Hróbjartsson, A., Lalu, M., Li, T., Loder. E., Mayo, E. McDonald, S., Moher, D. (2020). The PRISMA 2020 statement: an updated guideline for reporting systematic reviews. BMJ., 372: n71, pp. 1-9. Disponible en: https://n9.cl/4f39w

Rahimi, M., Izzati, N., Razlan, N., Idayu, A., Alimin, N. & Baharuddin, N. (2022). Modelling referencing competency and individual performance. International Journal of Information Science and Management (IJISM), 20(1), pp. 407-426. Disponible en: https://n9.cl/su44j

Ramos, C., Huamanyalli, Ch., García, E., Pacheco, R. & Ingaroca, S. (2025). Análisis de las competencias socioemocionales en estudiantes del Perú. Revista InveCom, vol. 5, num. 2, pp. 1-10. Disponible en: https://n9.cl/l99b5

Reynoso, O., Ibarra, E. & Portillo, S. (2023). Autoconcepto, ajuste escolar y cansancio emocional en estudiantes que realizan estudios de bachillerato en línea. Ciencias Psicológicas, vol.17, núm. 1, pp. 1-17. Disponible en: https://n9.cl/g170r

Rojas, C., Ruiz, A. & Díaz, E. (2024). Propuesta psicoeducativa sobre competencias emocionales en jóvenes universitarios. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, núm. 36, pp.169-197. Disponible en: https://n9.cl/7tu3g

Rojas, S., Etchart, J., Cardenas, W. & Herencia, V. (2023). Competencias socioemocionales en la educación superior. Universidad, Ciencia y Tecnología, vol. 27, núm. 119, pp. 72-80. Disponible en: https://n9.cl/ekk6j

Sánchez, C., Gama, J, Ortíz, I. & Sánchez, A. (2021). Habilidades socioemocionales en estudiantes que cursan una carrera universitaria en modalidad mixta. Revista Red CA, vol. 3, núm. 9, pp. 119-138. Disponible en: https://n9.cl/tjl31

Sepideh, H. (2024) Fostering social-emotional competencies to improve social functioning, social inclusion, and school well-being: Results of a cluster non-randomized pilot study. Mental Health & Prevention, volume 36, 200365, pp. 1-13. Disponible en: https://n9.cl/wlgzaa

Published

2025-07-01

How to Cite

Gómez-Martínez, M. (2025). Essential components of social-emotional competencies in education in the face of the challenges of today’s society. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 10(20), 158–174. https://doi.org/10.35381/r.k.v10i20.4634

Issue

Section

De Investigación