Stress causes in secondary school teachers in Sinaloa, México
DOI:
https://doi.org/10.35381/r.k.v10i20.4578Keywords:
Teacher stress, workload, institutional support, secondary education, (UNESCO Thesaurus).Abstract
This study analyzed the causes of occupational stress in 51 secondary school teachers in Sinaloa, using a mixed approach (quantitative-qualitative) and the adapted ILO-WHO questionnaire. The results showed that 56.86% presented intermediate stress, 35.29% low stress, and 5.88% high stress. Significant correlations were identified between stress and three factors: workload (r = 0.843, p < 0.001), number of students (r = 0.809, p < 0.001), and institutional support (r = -0.721, p < 0.001). Teachers with workdays >40 hours and large groups (>250 students) reported greater stress, while institutional support mitigated its impact. Variables such as age, sex, and experience did not show significant associations. It is concluded that educational policies should prioritize reducing administrative burden, optimizing student-teacher ratios, and strengthening institutional support to promote healthy work environments. The study underscores the need for structural rather than individual interventions.
Downloads
References
Bayas Jiménez, V. L., Pozo Vargas, J. N., Galarraga Andrade, A. S., García León, P. S., & Yarad Salguero, W. S. (2025). Impacto del estrés laboral y la ansiedad en la calidad de vida de docentes universitarios. Revista Conrado, 21(102). https://n9.cl/aqlpz
Calzadilla Pérez, O. O. (2022). Bases neuroeducativas del estrés y su relación con el rendimiento académico. EduSol, 208-221. https://n9.cl/edr8c
Carrillo Rosero., D. A., Poveda Morales, T. C., & Gavilanes González, E. P. (2025). Sobrecarga laboral docente: impacto en la salud y el desempeño profesional. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 2(16). https://doi.org/10.46377/dilemas.v12i2.4537
Carrión-Bósquez, N. G., Castelo-Rivas, W. P., Guerrero-Pachacama, J. A., Criollo-Sarco, L. V., & Jaramillo-Verduga, M. J. (2022). Factores que influyen en el tecnoestrés docente durante la pandemia por la COVID-19 en Ecuador. Revista Información Científica, 101(2). https://n9.cl/g3xrn
Castilla-Gutiérrez, S., Colihuil-Catrileo, R., Bruneau-Chávez, J., & Lagos-Hernández, R. (2021). Carga laboral y efectos en la calidad de vida de docentes universitarios y de enseñanza media. Revista Chakiñan de Ciencias Sociales y Humanidades, (15), 166-179. https://doi.org/10.37135/chk.002.15.11
Chenche Cruel, P. A., & Gómez Mendoza, A. D. (2024). Evaluación del estrés laboral del personal docente de la Escuela Fiscal Enrique Vallejo Vivanco. [Trabajo de grado, Universidad Politécnica Salesiana]. Repositorio Institucional. https://n9.cl/yk3k9
de Carvalho, V. D. (2025). Percepções de sobrecarga e desinteresse dos alunos: as faces do estresse docente em escola pública. Revista Psicologia, Diversidade e Saúde, 14. https://dx.doi.org/10.17267/2317-3394rpds.2025.e5922
Farfán Sossa, S., García Cué, J. L., Gandía, C. L., & Juárez Escribano, M. B. (2024). Estrés y Ansiedad del Profesorado en su Retorno de la Virtualidad a la Presencialidad. Revista de Psicología y Educación, 20(1), 13-24. https://doi.org/10.70478/rpye.2025.20.02
Hernández-Arteaga, L. G., & Sánchez Limón, M. L. (2024). Estrés y rendimiento académico en estudiantes universitarios. RIDE, Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 15(29). https://doi.org/10.23913/ride.v15i29.2200
Molina Sabando, K., & García Lucas, C. A. (2018). Relación entre el estrés laboral y el área afectiva en los docentes de la Universidad Técnica de Manabí. Espirales Revista Multidisciplinaria De investigación, 2(16). https://n9.cl/pj4hk
Moreira Cedeño, S. A., & Jiménez Plaza, A. D. (2025). Ser docente en Ecuador: entre la vocación y los desafíos cotidianos. En A. Moreira Cedeño, A. D. Jiménez Plaza, & E. Manzano (Ed.). Experiences in Ecuadorian teaching: Stories and research in context. (pp. 28-48). Editorial PLAGCIS. https://doi.org/10.69821/PLAGCIS.8.c34
Mostacero Chuquiviguel, R. T., & Francesqui Lazaro, M. M. (2021). Relación entre el estrés y satisfacción laboral en una muestra de docentes peruanos de educación básica regular. [Trabajo de grado, Universidad Peruana Unión]. https://n9.cl/ccds3j
Nava Aranda, J. E., & Lizárraga Velarde, M. A. (2024). El estrés del docente y su manifestación en el rendimiento de estudiantes de bachillerato. Trazos Pedagógicos, (2). https://n9.cl/eo9nh
Organización Mundial de la Salud [OMS]. (septiembre de 2022). La OMS y la OIT piden nuevas medidas para abordar los problemas de salud mental en el trabajo. https://n9.cl/i6iqb
Peña Meneses, G. R., & Rojas Burgos, E. E. (2025). Percepción de los factores protectores en docentes de una institución de educación superior en Colombia. European Public & Social Innovation Review, 10, 1–19. https://doi.org/10.31637/epsir-2025-1130
Pérez-Jorge, D., Boutaba-Alehyan, M., González-Contreras, A. I., & Pérez-Pérez, I. (2025). Examining the effects of academic stress on student well-being in higher education. Humanities and social sciences communications, 12(449). https://doi.org/10.1057/s41599-025-04698-y
Porras Huallpacusi, L. B., & Segura Macavilca, Y. M. (2025). Relación entre habilidades blandas y la reducción del estrés en docentes: una revisión sistemática. VIVE. Revista de Investigación en Salud, 8(22), 290-303. https://doi.org/10.33996/revistavive.v8i22.376
Posso-Yépez, M., León-Ron, V., Guzmán-Torres, C., & Posso-Astudillo, M. (2025). Burnout de docentes universitarios: Un análisis desde las condiciones laborales. Revista Conrado, 21(103). https://n9.cl/afybc
Rabanal-León, H. C., Yupari-Azabache, I. L., Aguilar-Sánchez, P. V., & Carranza Yuncor, N. R. (2021). Estrés laboral y desempeño en docentes de Instituciones Educativas Públicas. South Florida Journal of Development, 2(1), 610–622. https://doi.org/10.46932/sfjdv2n1-044
Retamozo Ávalos, A., Astocondor Gonzales, C., Juárez Tamayo, N., & Ramos Cevallos, M. (2024). Perspectivas actuales sobre el estrés y su relación con el desempeño docente: una revisión sistemática. Mendive. Revista de Educación, 22(2). https://n9.cl/4tfmhx
Santana, H., & Peña Solís , Á. (2023). Estrés y estrategias de afrontamiento utilizadas por docentes del nivel primario. XIV Congreso Internacional Ideice, 14, 235-245. https://doi.org/10.47554/cii.vol14.2023.pp235-245
Vizuete Arza, C. D., & Moreira Macías, E. L. (2025). Riesgos psicosociales y estrés laboral en los docentes. Mendive. Revista de Educación, 23(2). https://n9.cl/kxjpik
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Victor Hugo González-Torres, América Cyntia Carrasco-Valenzuela, Ana María Flores-Pérez, Manuel de Jesús Azpilcueta-Ruiz Esparza

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/oai.