Teaching process and student expectations in public technical education institutes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/r.k.v10i20.4562

Keywords:

Quality of education, technical and vocational education, teaching process, (UNESCO Thesaurus)

Abstract

The general objective of the research was to analyze the teaching process and student expectations in public institutes of technical education. It was developed through a research process of bibliographic-documentary design, where the study population consisted mainly of written documents and referred works. Additionally, a detailed content analysis of the information collected was carried out, which allowed obtaining the results presented. The analytical-synthetic method was applied, as well as the inductive-deductive method. Enriching the analysis and interpretation of the findings. It is concluded that students' expectations are fundamental signs of their commitment and their perception of the quality of education. This finding strengthens the importance of expectations not only as a result of the educational process, but also as a driver of its constant improvement. It is important to incorporate the evaluation of student expectations as part of institutional diagnostics.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adrogué, C., García de Fanelli, A. y Orlicki, E. (2024). Factores asociados con las expectativas de estudiar una carrera universitaria en Argentina. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 26, e15, 1-17. https://doi.org/10.24320/redie.2024.26.e15.5494

Aguilar Blanco, Y., Mena Lorenzo, J., & Mena Lorenzo, J. (2021). Aprendizaje del estudiante de Educación Técnica y Profesional en el contexto laboral. Métodos y procedimientos. Mendive. Revista de Educación, 19(3), 794-808. https://n9.cl/u5r74

Alvarado Lagunas, E., Morales Ramírez, D., & Aguayo Téllez, E. (2016). Percepción de la calidad educativa: caso aplicado a estudiantes de la Universidad Autónoma de Nuevo León y del Instituto Tecnológico de Estudios Superiores de Monterrey. Revista De La Educación Superior, 45(180), 55-74. https://doi.org/10.1016/j.resu.2016.06.006

D’ Andrea, A., Buontempo, M., & Butti, F. (2021). Prácticas profesionalizantes en la Educación Técnica Superior. La experiencia del sector informática en la provincia argentina de Corrientes. Educación, 30(58), 169-187. https://doi.org/10.18800/educacion.202101.008

Dávila Newman, G. (2006). El razonamiento inductivo y deductivo dentro del proceso investigativo en ciencias experimentales y sociales. Laurus, 12(Ext),180-205. https://n9.cl/nx847

Féliz, L., Carrascal, S., Vieira, D. M. y Valente, P. (2023). Formación Profesional a distancia para la empleabilidad en España, Portugal y República Dominicana. Alteridad, 18(2), 234-247. https://doi.org/10.17163/alt.v18n2.2023.07

Flores Cisneros, R., Matos Lizana, J., Ñañez Javier, N., Sevilla Muñoz, T., Asto Huamaní, A., & Tipismana Herrera, V. (2025). Factores determinantes de la motivación académica en estudiantes de educación técnica. Revista InveCom, 5(3), e050333. https://doi.org/10.5281/zenodo.14219153

Guevara Pezoa, F. (2023). Educación técnico-profesional: En rumbo a transformarse en actor clave para el ecosistema de innovación chileno. Rumbos TS, 18(29), 31-46. https://dx.doi.org/10.51188/rrts.num29.720

Isea Arguelles, J. J., Álvarez-Gómez, G. A., Molina Gutiérrez, T. de J., & Romero Fernández, A. R. (2025). Estrategias para el desarrollo de competencias en Educación Superior. Revista Conrado, 21(103), e4345. https://n9.cl/zjikp

López-Barrera, A., Esteves-Fajardo, Z., & Quito-Esteves, A. (2023). Incidencia de las metodologías de enseñanza en los estudiantes universitarios. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 8(15), 4-16. https://doi.org/10.35381/r.k.v8i15.2411

Luna Acevedo, H. (2024). La educación técnica, una estrategia de oportunidades laborales en Bolivia. Temas Sociales, (54), 149-172.https://doi.org/10.53287/swbe9859ck31k

Muñoz Pilozo, A. G., Villalva Pilozo, A. M., Medina Castro, A. R., & Pilozo Mendoza, J. J. (2024). Factores Determinantes en el Éxito del Proceso de Enseñanza-Aprendizaje. Revista Scientific, 9(33), 45–63. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2024.9.33.2.45-63

Olórtegui-Alcalde, L., Deroncele-Acosta, A., Romero-Salas, M., Aguilar-Morante, W., & Olórtegui-Alcalde, O. (2023). El estudiante universitario como cliente: relación con la satisfacción estudiantil y el rendimiento académico. Revista Universidad y Sociedad, 15(3), 535-544. https://n9.cl/g1md41

Rochina Chileno, S., Ortiz Serrano, J., & Paguay Chacha, L. (2020). La metodología de la enseñanza aprendizaje en la educación superior: algunas reflexiones. Revista Universidad y Sociedad, 12(1), 386-389. https://n9.cl/zubv4

Sánchez Echeverri, D. (2024). La articulación en la transición de la educación media a la educación superior, el caso colombiano: Universidad en Tu Colegio. Praxis educativa, 28(1), 109-126. https://dx.doi.org/https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2024-280108

Tapia Bernabé, I. (2022). Las expectativas laborales en estudiantes de la educación profesional técnica. Revista latinoamericana de estudios educativos, 52(2), 93-119. https://doi.org/10.48102/rlee.2022.52.2.504

UNESCO. (5 de diciembre de 2022). Transformar la educación y formación técnica y profesional (EFTP) para transiciones exitosas y justas. Estrategia de la UNESCO 2022-2029. https://doi.org/10.54675/EUDU5854

Zavaleta-Sandoval, Dalia María Alejandra, & Recalde-Gracey, Andrés Enrique. (2024). Calidad del proceso de enseñanza y expectativas estudiantiles en institutos públicos: una revisión sistemática. Cienciamatria. Revista Interdisciplinaria de Humanidades, Educación, Ciencia y Tecnología, 10(19), 35-50. https://doi.org/10.35381/cm.v10i19.1337

Published

2025-07-01

How to Cite

Zavaleta-Sandoval, D. M. A. (2025). Teaching process and student expectations in public technical education institutes. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 10(20), 35–47. https://doi.org/10.35381/r.k.v10i20.4562

Issue

Section

De Investigación