University entrepreneurial potential: a comparative study between Barranquilla, Colombia and Puebla, Mexico
DOI:
https://doi.org/10.35381/r.k.v9i18.4224Keywords:
Evolution, entrepreneurial potential, gender gap, university education, (UNESCO Thesaurus)Abstract
The objective of this study was to analyze the evolution of the potential, competencies and behaviors of entrepreneurs during their university professional training. The methodology was mixed longitudinal. A sample of 237 students was followed for three years in three universities belonging to the city of Barranquilla- Colombia and Puebla-Mexico with annual quantitative measurement through surveys and qualitative measurement through interviews. The results indicated that self-efficacy for entrepreneurship was reinforced over time in both sexes. After the third year, only 32% of the men and 18.9% of the women had completed a business creation initiative. We conclude that university education has played an ambivalent role in reinforcing some entrepreneurial competencies, but significantly moderating initial entrepreneurial dreams
Downloads
References
Amador, M., García, Y., y Díaz, J. (2020). Comparación del perfil emprendedor en estudiantes del área empresarial e industrial México-Perú. [Comparison of the entrepreneurial profile in students of the Mexico-Peru business and industrial area]. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 10(20), 1-22. https://n9.cl/uk7bh
Castiblanco, S. (2018). Emprendimiento informal y género: una caracterización de los vendedores ambulantes en Bogotá. [Informal entrepreneurship and gender: Characteristics of peddlers in Bogotá]. Sociedad y Economía, (34)2018, 211-228. https://n9.cl/3i5gya
Cortés, J. (2023). Caracterización educativa del sistema penal juvenil. Una revision del estado del arte. [Educational characterization of the juvenile criminal system. a review of the state of the art]. Revista Chakiñan de Ciencias Sociales y Humanidades, (20)2023, 242-258. https://n9.cl/2i5c6
Dávila, R., Martin, M., Zapana, D., y Velarde, L. (2022). La educación universitaria y el emprendimiento de los estudiantes de una universidad limeña. [University education and entrepreneurship of the students of a Lima university]. Revista Universidad y Sociedad, 14(4), 486-494. https://n9.cl/ej691
De la Garza, M., Guzmán, E., Egri, C., y Hernández, D. (2013). Pequeños empresarios mexicanos y canadienses; un estudio comparativo en cuanto a su orientación emprendedora. [Small business managers from México and Canada; a comparison of their entrepreneurial orientation]. Nova Scientia, 5(10), 73-100. https://n9.cl/zj2f9h
Durán, S., Parra, M., y Márceles, V. (2015). Potenciación de habilidades para el desarrollo de emprendedores exitosos en el contexto universitario. [Empowerment skills to develop successful entrepreuners in University context]. Opción, 31(77), 200-215. https://n9.cl/b1w9p
Mendoza, E. (2024). ¿Estudiar y emprender? Análisis de la influencia del entorno educativo en la intención emprendedora. [Study and become an entrepreneur? Analysis of the influence of the educational environment on entrepreneurial intention]. Revista InveCom, 4(2), 1-12. https://n9.cl/i3wifz
Paz, A., Salóm, J., García, J., y Suarez, H. (2020). Perfil emprendedor en la formación universitaria venezolana. [Entrepreneurial profile in Venezuelan university education]. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXVI(1), 161-174. https://n9.cl/zrzy0
Quintana, Y. (2018). Calidad educativa y gestión escolar: una relación dinámica. [Education quality and school management: a dynamic relationship]. Educación y Educadores, 21(2), 259-281. https://n9.cl/khyrs
Saldarriaga, M., y Guzmán, M. (2018). Enseñanza del emprendimiento en la educación superior: ¿Metodología o modelo? [The teaching of entrepreneurship in higher education: a model or a methodology?]. Revista EAN, 85(2028), 125-142. https://n9.cl/i3tvu
Sandoval, M., Surdez, E., y Pérez, A. (2020). Nivel de la capacidad para el emprendimiento en estudiantes de ingeniería y arquitectura de una universidad pública del sureste de México. [Capacity level for entrepreneurship in engineering and architecture students of a public university in southeastern Mexico]. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 11(21), 1-23. https://n9.cl/x4tyc
Salón, M., e Isea, J. (2019). El emprendimiento agroalimentario y políticas públicas en Venezuela. [Agricultural entrepreneurship and public policies in Venezuela]. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 4(8), 24-53. https://n9.cl/74af8
Tarapuez, E., Flórez, A., y Giraldo, M. (2019). Intención emprendedora en Colombia: el caso de los estudiantes de Maestría en Administración. [Entrepreneurial initiative in Colombia: the case of the Master of Business Administration Program students]. Revista Escuela de Administración de Negocios, (86)2019, 93-113. https://n9.cl/9gyy9
Tenorio, L. (2022). La educación superior y su impacto en la generación de emprendimientos: caso Escuela Nacional del Deporte. [Higher education and its impact on the generation of entrepreneurship: the case of the National Sports School]. Cuadernos Latinoamericanos de Administración, 18(34), 1-13. https://n9.cl/1e2g5
Zamora, D. (2021). Potencial emprendedor de los estudiantes de la Universidad técnica estatal de Quevedo. [Entrepreneurial potential of the students of the State technical University of Quevedo]. Conrado, 17(78), 260-265. https://n9.cl/rulp7
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ana Elena Mugno-Noriega, Alfredo Pérez-Paredes, Luís Fernando Landazury-Villalba

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/oai.






