Folklore dances and songs as socialization strategy for inclusion of children with cognitive, psychosocial disability and sensory

Authors

  • Alvis José García Morales Escuela Básica “Las Adjuntas”
  • Caroll Lissette González Ten meer Escuela Básica “Las Adjuntas”

Keywords:

strategies, teachers, inclusion, disability, representatives

Abstract

The objective was to provide teachers, parents and other significant adults, a set of strategies folk activity, such as dance, stories, songs, dances, through the experiences that contribute to socialization and inclusion of children and girls with disabilities in the educational process. informants participated as experts on disability, cultural promoter, among others. It was qualitative descriptive, part of the Participatory Action Research. Used as unstructured interview technique, participant observation, and as an instrument interview script. Performing the analysis and interpretation by Atlas Ti program. It concluded that disability is one of the contradictions present in learning environments, so you do not have the right to address it in educational institutions strategies, generating endowment teachers xperience as folk, and able to face the challenge of a loving and responsible manner

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alvis José García Morales, Escuela Básica “Las Adjuntas”

Especialista

Caroll Lissette González Ten meer, Escuela Básica “Las Adjuntas”

Especialista

References

Arias, F. (2006): El Proyecto de Investigación. Introducción a la Metodología Científica (5ª ed.), Caracas.

Arnau, S. (2011): Nuevos desafíos para la Inclusión de la Diversidad Funcional Vol. III. Argentina.

Constitución de la República Bolivariana de Venezuela [CRVB (1999)] Gaceta Oficial de la República Bolivariana de Venezuela. N° 5.453 (Extraordinario), Marzo 24, 2000.

Currículo Nacional Bolivariano. (2007). Fundación Centro Nacional para el Mejoramiento de la Enseñanza de Ciencia, Caracas.

Ley de personas con discapacidad (2009) Nº 39.236. Agosto 6, 2009.

Ley Orgánica de Educación. (2.009): Gaceta Oficial de la República de Venezuela, 5.929 (Extraordinario), Agosto, 15, 2009.

Marinángeli, A. (2005): Características de los Niños con Discapacidad leve mental. Maestra de Primera y Segunda Etapa, (27), 28-29.

Navarrete, M. (2014): Trastornos Escolares. Detección – Diagnóstico y Tratamiento. Colombia.

Talou, C. Borzi, S. Sánchez, M. Gómez, M. Escobar, S (s/f). Niños con discapacidad y educación inclusiva. La importancia del nivel inicial y el rol del docente. [Revista en línea]. Disponible en: http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/17317/Documento_completo.pdf?sequence=1. [Consultada: 2016, Septiembre 23].

Viloria, M. (2011): Investigación para la transformación social y comunitaria: Propuesta en torno a la integración escolar del alumnado con discapacidad en Caroní. Puerto Ordaz. Venezuela.

Published

2016-07-31

How to Cite

García Morales, A. J., & González Ten meer, C. L. (2016). Folklore dances and songs as socialization strategy for inclusion of children with cognitive, psychosocial disability and sensory. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 1(2), 9–29. Retrieved from https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/article/view/37