Empowerment of environmental awareness in primary students
DOI:
https://doi.org/10.35381/r.k.v9i17.3263Keywords:
Environmental awareness, environmental education, ecological culture, (UNESCO Thesaurus).Abstract
The objective of this review article was to analyze the foundations of environmental awareness in elementary school students found in articles published in Redalyc and Scielo. The methodology for this research was related to the qualitative approach, considering the literature review method. As a result, it was possible to have an understanding of the social learning perspective as a theory that explains the way in which children manage to acquire environmental awareness so that, subsequently, they develop a behavioral empowerment that benefits the environment. Therefore, it is concluded that scientific theoretical foundations help to promote the importance of environmental education to enrich environmental awareness under ethics.
Downloads
References
Arredondo, M., Saldivar, A., y Limón, F. (2018). Estrategias educativas para abordar lo ambiental. Experiencias en escuelas de educación básica en Chiapas. [Educational strategies to approach environmental topics. Experiences in primary schools in Chiapas]. Innovación educativa (México, DF), 18(76), 13-37. https://n9.cl/w16i3
Castro, A., y Leal, D. (2023). ¿Educación ambiental o educación para el desarrollo sostenible? El sentido ético de la educación ambiental. [Environmental education or education for sustainable development? The ethical sense of environmentaleducation]. Revista Kawsaypacha: Sociedad y Medio Ambiente, (11), 1-22. https://n9.cl/oheme
Henao, O., y Sánchez, L. (2019). La educación ambiental en Colombia, utopía o realidad. [Environmental education in Colombia, utopía or reality]. Conrado, 15(67), 213-219. https://n9.cl/p14a
Jaimes, K. (2022). La educación ambiental en el nivel primaria: plan y programas de estudio, acciones y Covid-19. [Environmental education in elementary school: curricula, actions, and COVID-19]. Diálogos sobre educación. Temas actuales en investigación educativa, 13(24), 1-18. https://n9.cl/y4tqgm
Laso, S., Marbán, J., y Ruiz, M. (2022). Conciencia ambiental y cambio climático: Un estudio con docentes de Educación Primaria en formación. [Environmental Awareness and Climate Change: A Study with Pre-service Primary Teachers]. Revista Electrónica Educare, 26(3), 418-440. https://n9.cl/cz1dl
Martínez, F. (2023). La conciencia ambiental en los estudiantes de educación primaria pública. [Environmental awareness in public primary education students]. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(28), 793-808. https://n9.cl/g2q8b1
Martínez, R. (2010). La importancia de la educación ambiental ante la problemática actual. [The importance of environmental education in the face of current problems]. Revista Electrónica Educare, XIV(1), 97-111. https://n9.cl/45vgu
Pacheco, A., y Hernández, R. (2019). Cambio climático algunos aspectos a considerar para la supervivencia del ser vivo: revisión sistemática de la literatura. [Some climate-change aspects to be considered for the survival of living organisms: a systematic literature review]. Rev Cuid., 10(3), 1-13. https://n9.cl/cla88
Padilla, E., y Flores, I. (2022). Apropiación y empoderamiento en la educación ambiental para la sostenibilidad. [Ownership and empowerment in environmental education for sustainability]. Educación y Educadores, 25(1), 1-22. https://n9.cl/yk1j2x
Pisfil, Y. (2015). Taller formativo para fortalecer la conciencia ambiental en los estudiantes del cuarto grado de educación primaria de la Institución Educativa Inmaculada Concepción. [Training workshop for strengthen the environmental awareness in the students of the fourth grade of primary school Inmaculada Concepcion]. UCV-HACER. Revista de Investigación y Cultura, 4(2), 10-16. https://n9.cl/lbpsh
Pulido, V., y Olivera, E. (2018). Aportes pedagógicos a la educación ambiental: una perspectiva teórica. [Pedagogical contributions to environmental education: a theoretical perspective]. Revista de Investigaciones Altoandinas, 20(3), 333-346. https://n9.cl/v21gd2
Quintana, R. (2017). La educación ambiental y su importancia en la relación sustentable: hombre-naturaleza-territorio. [Environmental education and its importance in strengthening the sustainable humanity- nature-territory relationship]. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 15(2), 927-949. https://n9.cl/50wyv
Ramírez, G., Esteves, Z., y Chávez, C. (2023). Metodología tierra de niñas, niños y jóvenes y la construcción de conciencia ambiental en Ecuador. [Earth methodology for children and youth and the construction of environmental awareness in Ecuador]. Episteme Koinonía. Revista Electrónica de Ciencias de la Educación, Humanidades, Artes y Bellas Artes, 6(11), 146-161. https://n9.cl/zpgn17
Ruíz, M., y Pérez, E. (2014). Educación ambiental en niños y niñas de instituciones educativas oficiales del distrito de Santa Marta. [Environmental education of children from official educational institutions of Santa Marta]. Zona Próxima, (21), 52-64. https://n9.cl/887c1
Silvera, I., Guerra, S., y Olivo, J. (2022). Apropiación del concepto de desarrollo sostenible por parte del profesorado de una escuela normal. [Appropriation of the concept of sustainable development by teachers at a normal school]. Revista de Ciencias Ambientales, 57(1), 1-20. https://n9.cl/6d9q9
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Oscar Ysidro García-Vera, Yetzy Beatriz Guerra-Castellanos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/oai.