Shape, movement and location competency learning in elementary school students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/r.k.v9i17.3247

Keywords:

Figure, shape, movement, (UNESCO Thesaurus)

Abstract

The study sought to analyze the learning level of form, movement and location competence in mathematics in students of the III Cycle of four educational institutions located in Sayapullo, Gran Chimú province, 2022. The design was based on a quantitative approach with a simple descriptive, non-experimental and cross-sectional design. The study sample consisted of 20 students and the instruments used were a development test and a checklist. The results in relation to the general objective showed that 60% of the students had difficulties in molding double and triple dimension geometric figures with plasticine or clay, which indicated the difficulty in learning the competence of form, movement and location in mathematics in the students of the III Cycle in the province of Sayapullo, 2022.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abreu, O., Rhea, S., Arciniegas., G., y Guevara, S. (2020). Competencia para el diseño y la ejecución del proceso de enseñanza-aprendizaje en la Facultad de Ciencias Administrativas y Económicas, Universidad Técnica del Norte de Ecuador. [Competence for the design and execution of the teaching-learning process at the Faculty of Administrative and Economic Sciences, Technical University of Northern Ecuador]. Formación universitaria, 13(4), 153-164. https://n9.cl/cxp0i

Backes, B., Porta, M., y Difabio, H. (2015). El movimiento corporal en la educación infantil y la adquisición de saberes. [Body movement in early childhood education and the acquisition of knowledge]. Educere, 19(64), 777-790. https://n9.cl/hv63l

Castillo, S., y Cenas, F. (2023). Competencias matemáticas en estudiantes de cuarto grado, comparativa entre una institución pública y una privada. [Mathematical competences in fourth grade students, comparison between a public and a private institution]. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(28), 823-835. https://n9.cl/eqefv

De Corte, E. (2015). Aprendizaje constructivo, autorregulado, situado y colaborativo: un acercamiento a la adquisición de la competencia adaptativa (Matemática). [Constructive, self-regulatory, situated and collaborative learning: an approach to the acquisition of the adaptative competency in mathematics]. Páginas de Educación, 8(2), 1-35. https://n9.cl/7yt9y

Díaz, Á. (2006). El enfoque de competencias en la educación: ¿Una alternativa o un disfraz de cambio? [The competency approach in education: An alternative or a disguise for change?]. Perfiles educativos, 28(111), 7-36. https://n9.cl/dbw0k

Duarte, D. (2003). Ambientes de aprendizaje: una aproximación conceptual. [Learning environments. A conceptual approach]. Estudios Pedagógicos, (29), 97-113. https://n9.cl/6acr3

García, J. (2011). Modelo educativo basado en competencias: importancia y necesidad. [Educationalmodelbased in competenciy: importance and necessity]. Revista Electrónica "Actualidades Investigativas en Educación", 11(3), 1-24. https://n9.cl/ydh6r

Herrera, E. (2012). La UVE de Gowin como instrumento de aprendizaje y evaluación de habilidades de indagación en la unidad de fuerza y movimiento. [The gowin`s vee as a tool for learning and skills evaluation of inquiry in the unit of force and motion]. Paradigma, 33(2), 101-126. https://n9.cl/i0gr17

Ipushima, D., Sánchez, H., y Trujillo, B. (2022). Desarrollo de competencias matemáticas en tiempos de virtualidad. [Development of mathematicalskills in times of virtuality]. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 6(26), 1877-1890. https://n9.cl/92u8p

Llach, C., y Alsina, Á. (2009). La adquisición de competencias básicas en Educación Primaria: una aproximación interdisciplinar desde la Didáctica de la Lengua y de las Matemáticas. [The adquisition of basic competences in Primary Education: An interdisciplinar approach from the teaching of language and mathematics]. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 12(3), 71-85. https://n9.cl/xv0xy

Martínez, A., Cegarra, J., y Rubio, J. (2012). Aprendizaje basado en competencias: una propuesta para la autoevaluación del docente. [Learning based on competences: a proposal for self-evaluation of professor]. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 16(2), 325-338. https://n9.cl/ng41u

Meza, T., y Bao, C. (2019). Aplicación de materiales etnomatemáticos para la enseñanza y aprendizaje en estudiantes universitarios. [Application of ethnomathematical materials for teaching and learning in university students]. Investigación Valdizana, 13(3), 135-142. https://n9.cl/j2gj2

Pineda, K., y Ruiz, F. (2021). Planeación didáctica por competencias: el último nivel de concreción curricular. [Competency-based didactic planning: The last level of curriculum concretio]. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 5(8), 158-179. https://n9.cl/nq36u

Pujol, L. (2008). Búsqueda de información en hipermedios: efecto del estilo de aprendizaje y el uso de estrategias metacognitivas. [The search for information in hypermedia: the effect of learning styles and the use of metacognitve strategies]. Investigación y Postgrado, 23(3), 45-67. https://n9.cl/cviba

Ruiz, D. (2008). Las estrategias didácticas en la construcción de las nociones lógico-matemáticas en la educación inicial. [Didactic strategies for building logic mathematic notions for initial education]. Paradigma, 29(1), 91-112. https://n9.cl/ks5go

Published

2024-01-01

How to Cite

Plasencia-Alcántara, E., Guerra-Castellanos, Y. B., & Moreno-Torres, P. del P. (2024). Shape, movement and location competency learning in elementary school students. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 9(17), 391–410. https://doi.org/10.35381/r.k.v9i17.3247

Issue

Section

De Investigación