Digital competences in productive technical education teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/r.k.v9i17.3245

Keywords:

Digital platforms, technological tools, workshop, (UNESCO Thesaurus)

Abstract

The purpose of the study was to determine the influence of the technological tools on the digital competencies of CETPRO teachers. The design used was cross-sectional causal correlational, with a quantitative approach. The sample population consisted of 50 CETPRO teachers, and the instrument used was the questionnaire. The results showed that the vast majority of teachers have digital competencies, which they obtained based on the need to learn either through internal or external training or empirically, which has allowed them to conduct their classes in a "normal" way. The general conclusion of this work is that, given the current situation, teachers must constantly prepare themselves in the use of information technologies, as well as permanently update themselves for better learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Banoy, W., y Montoya, E. (2022). Desarrollo de Competencias Digitales en Docentes de Educación Básica y Media. [Development of digital competences in teachers of basic and secondary education]. Revista Tecnológica-Educativa Docentes, 15(1), 59-74. https://doi.org/10.37843/rted.v15i1.306

Barcos, E., y Santos, E. (2022). Uso de recursos educativos digitales para mejorar las competencias pedagógicas en la enseñanza de Historia. [Use of digital educational resources to improve pedagogical skills in History teaching]. Episteme Koinonía. Revista Electrónica de Ciencias de la Educación, Humanidades, Artes y Bellas Artes, V(10), 4-28. https://n9.cl/v856e

Benavente, S., Flores, M., Guizado, F., y Núñez, L. (2021). Desarrollo de las competencias digitales de docentes a través de programas de intervención 2020. [Development of teachers' digital competencies through intervention programs 2020]. Propósitos y Representaciones, 1-23. https://n9.cl/23qe8

Caballero, B., Pachas, F., y Caballero, V. (2023). Estrategias de aprendizaje virtual y competencia digital en estudiantes de una universidad pública de Lima, 2022. [Virtual learning strategies and digital competence in students of a public university in Lima, 2022]. Varona.Revista Científico Metodológica, (76), 1-10. https://n9.cl/0a8sb

Cárdenas, G. (2022). Docencia Universitaria y Competencias para la Era Pospandemia: Un Proceso Hacia la Alfabetización Digital. [University teaching and competencies for the postpandemic era: a process towards digital literacy]. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 14(2), 5-14. https://n9.cl/adgqi

Chávez, F., Cantú, M., y Rodríguez, C. (2016). Competencias digitales y tratamiento de información desde la mirada infantil. [Digital Skills and Information Processing from a Child’s Perspective] REDIE. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 18(1), 209-220. https://n9.cl/i0uae

García, A., Ortiz, T., y Chávez, M. (2021). Relevancia y dominio de las competencias digitales del docente en la educación superior. [Relevance and domain of the teacher's digital competences in higher education]. Revista Cubana de Educación Superior, 1-15. https://n9.cl/ktifu8

García, M. Varcárcel, A., y Arévalo, M. (2021). Competencias digitales de los docentes en formación: dimensiones y componentes que promueven su desarrollo. [Digital skills by trainee teachers. Dimensions and components for their development]. Civilizar. Ciencias Sociales y Humanas, 22(42), 1-28. https://n9.cl/5j6qj

González, E., Acuña, L., y Velasco, E. (2022). Habilidades digitales en la educación superior: una necesidad en la formación de ingenieros civiles. [Digital skills in higher education: a necessity of civil engineers’ training]. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 15(1), 27-40. https://n9.cl/txpsl

Holguín, J., Apaza, J., Ruiz, J., y Picoy, J. (2020). Competencias digitales en directivos y profesores en el contexto de educación remota del año 2020. [Digital competences in managers and isolated teachers in the context of remote education in 2020]. Revista Venezolana de Gerencia, 26(94), 622-637. https://n9.cl/4135x

Méndez, F. (2022). Evaluación de competencias digitales docentes de profesores universitarios. [Assessment of digital teaching competencies of university professors]. Conrado, 8(89), 289-298. https://n9.cl/nww3t

Ramírez, B., Camayo, B., Vilcatoma, A., y Valdez, J. (2022). Competencias digitales y rendimiento académico en estudiantes de una institución de educación técnica-productiva peruana. [Digital skills and academic performance in students of a Peruvian technical-productive education institution]. Revista de Ciencias Sociales, XXVIII(6), 199-211. https://n9.cl/8j7vu

Ríos, A., Álvarez, M., y Torres, F. (2018). Competencias digitales: una mirada desde sus criterios valorativos en torno a los estilos de aprendizaje. [Digital competences: a look from their appraising criteria about the learning styles]. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (Colombia), 14(2), 55-74. https://n9.cl/x1p920

Segrera, J., Páez, H., y Polo, A. (2020). Competencias digitales de los futuros profesionales en tiempos de pandemia. [Future professionals e-skills in pandemic times]. Utopia y Praxis Latinoamericana, 25(Esp.11), 222-231. https://n9.cl/c9hk9

Silva, J., y Miranda, P. (2020). Presencia de la competencia digital docente en los programas de formación inicial en universidades públicas chilenas. [Presence of digital teaching competence in initial training programs in Chilean public universities]. REXE. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 19(41),149-165. https://n9.cl/xwsln

Published

2024-01-01

How to Cite

Romero-Arévalo, M., & Guerra-Castellanos, Y. B. (2024). Digital competences in productive technical education teachers. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 9(17), 358–373. https://doi.org/10.35381/r.k.v9i17.3245

Issue

Section

De Investigación