The meaning of spiritual intelligence in the praxis of civic competences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/r.k.v9i17.3216

Keywords:

Spiritual intelligence, citizen competencies, academic performance, (UNESCO Thesaurus)

Abstract

The purpose of this article is to understand the meaning of spiritual intelligence (SI) in the praxis of citizenship competencies (CC) of students at all educational levels; it is based on a literature review of these variables. The methodology used for the review and research was focused on searching for published articles related to the study in indexed journals inside databases such as Scielo and Redalyc, considering an antiquity of no more than 20 years, in English or Spanish. In the reading of 20 selected articles, it was observed as a result that the meaning of SI does have a positive effect on the acquisition and/or improvement of skills in the praxis of CC; therefore, it is concluded that these aspects are linked to the academic performance of the students and with their development as a citizen.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alvarado, S., y Mieles, M. (2012). Ciudadanías y competencias ciudadanas. [Citizenships and Civil Skills]. Revista Estudios Políticos, (40), 53-75. https://n9.cl/muwnh

Andrey, J., y Puerto, S. (2023). Impacto de la Educación Física en las competencias ciudadanas: Una revisión bibliométrica. [The Impact of Physical Education on Civic Competencies A Bibliometric Review]. Ciencia y Deporte, 8(3), 507-522. https://n9.cl/310fd

Arias, R., y Lemos, V. (2015). Una aproximación teórica y empírica al constructo deinteligencia espiritual. [A theoretical and operational approach to construct spiritual intelligence]. Enfoques, XXVII(1), 79-102. https://n9.cl/lu8xc

Bernate, J., Fonseca, I., Betancourt, M., y Romero, E. (2020). Análisis de las competencias ciudadanas en estudiantes de Licenciatura en Educación Física. [Analysis of citizenship competences in students of Physical Education degree]. Podium. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 15(2), 202-220. https://n9.cl/q4yl6

Bonilla, E., y Moreno, J. (2020). Aplicación de un modelo pedagógico para desarrollar la inteligencia espiritual en estudiantes de primer grado de educación secundaria. [Implementing a Pedagogical Approach to Develop Spiritual Intelligence in First Year High School Students]. Revista Educación, 45(1). https://n9.cl/xcpu71

Curcio, M., y Camargo, E. (2012). Universidad y formación ciudadana. [University and citizenship education]. Revista Reflexión Política, 24(28), 118–126. https://n9.cl/dbyat

Díaz, B. (2011). Condiciones para la construcción de ciudadanía. [Conditions for citizenship building]. Orbis. Revista Científica Ciencias Humanas, 7(5), 198-209. https://n9.cl/a4w3c

Díaz, R., Gallardo, K., y Velarde, D. (2023). Formación docente en competencias ciudadanas globales: una revisión sistemática de literatura. [Teacher preparation in global citizenship competencies: A systematic literature review]. Sinéctica, 60, 1-2. https://n9.cl/npi0j

Fereira, E. (2014). Inteligencia espiritual en la organización del siglo XXI. [Spiritual smart in xxi century organization]. Orbis. Revista Científica Ciencias Humanas, 10(29), 194-200. https://n9.cl/cq8fg

Hernández, E., Becerra, B., Puza, G., Pastor, N., Cordova, M., y Curro, O. (2023). Perfil de Inteligencia Espiritual en estudiantes peruanos de Ciencias de la Salud. [Spiritual Intelligence Profile in Peruvian Health Sciences Students]. Enfermería Global, 22(72), 462-489. https://n9.cl/tbtj1

López, A., Ruiz, V., y González, T. (2020). Cuidando con sentido: la atención de lo espiritual en la práctica clínica desde la perspectiva del profesional. [Caring with meaning: the spiritual care in healthcare from the professional´s perspective]. Rev Esp Salud Pública, 94, e202001002. https://n9.cl/7q3921

Luquez, P., Fernández, O., Sansevero, I., y Fontanilla, N. (2012). Praxis de competencias ciudadanas en el ejercicio de la Responsabilidad Social Universitaria. [Citizen Competences in the Exercise of University Social Responsibility]. Opción, 28(69), 480-497. https://n9.cl/km1vk

Martín, A., Rodríguez, M., y Ceniceros, J. (2020a). Definición y competencias de la inteligencia espiritual. Estudio cualitativo. [Definition and competences of spiritual intelligence. Qualitative study]. Acción Psicológica, 17(2), 83-102. https://n9.cl/i28dg

Martín, A., Rodríguez, M., y Ceniceros, J. (2020b). El estudio de la inteligencia espiritual II: un instrumento de evaluación de su desempeño competencial. [The study of spiritual intelligence II: an instrument for evaluating their competence performance]. Acción Psicológica, 17(2), 103-122. https://n9.cl/3q9jr

Pérez, J. (2016). Reciprocidad socio-pedagógica del educando ante la praxis técnico-instrumental del docente. [Reciprocity partner-pedagogic of the pupil considering the technical set practice of the teacher]. Saber, 28(4), 838-850. https://n9.cl/4dvjo

Restrepo, J. (2006). Estándares básicos en competencias ciudadanas: una aproximación al problema de la formación ciudadana en Colombia. [Basic standards in citizenship competencies: an approach to the problem of citizenship training in Colombia]. Revista Papel Político, 11(5), 137-175. https://n9.cl/easff

Rodríguez, S., y Teodosio, E. (2013). Inteligencia espiritual. [Spiritual Intelligence]. Sapiens. Revista Universitaria de Investigación, 14(1), 11-21. https://n9.cl/pf3vl

Suárez, J., Maiz, F., y Meza, M. (2010). Inteligencias múltiples: Una innovación pedagógica para potenciar el proceso enseñanza aprendizaje. [Multiple intelligences: A pedagogical innovation to improve the learning-teaching process]. Investigación y Postgrado, 25(1), 81-94. https://n9.cl/ccjki

Zambrano, L. (2018). Prácticas pedagógicas para el desarrollo de competencias ciudadanas. [Teaching practices in developing citizenship skills]. Revista electrónica de investigación educativa, 20(1), 69-82. https://n9.cl/d3gwv

Published

2024-01-01

How to Cite

Rojas-Barraza, A. J., & Rojas-Ramírez, E. M. (2024). The meaning of spiritual intelligence in the praxis of civic competences. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 9(17), 221–237. https://doi.org/10.35381/r.k.v9i17.3216

Issue

Section

De Investigación