Influence of digital skills in writing a scientific article
DOI:
https://doi.org/10.35381/r.k.v8i2.3041Keywords:
Digital skills, writing, scientific articles, (UNESCO Thesaurus).Abstract
The present study focused on analyzing the relationship between digital competencies and the quality of writing a scientific article. A quantitative study with a quasi-experimental design was used, using a representative sample of 90 university students from different universities in the country. The participants were divided into two groups: the experimental group and the control group. Different metrics were implemented to evaluate the quality of the scientific articles produced by both groups, including structure, coherence, clarity, and adequacy to scientific writing standards. The results revealed a significant improvement in the quality of the scientific articles written by the experimental group compared to the control group. In conclusion, it was found that the development of specific digital competencies in the academic environment had a positive impact on the quality of scientific article writing.
Downloads
References
Banoy, W., y Montoya, E. (2022). Desarrollo de Competencias Digitales en Docentes de Educación Básica y Media. [Development of Digital Competences in Teachers of Basic and Secondary Education]. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 15(1), 59-74. https://n9.cl/8uti0
Caballero, B., Pachas, F., y Caballero, V. (2023). Estrategias de aprendizaje virtual y competencia digital en estudiantes de una universidad pública de Lima, 2022. [Virtual learning strategies and digital competence in students of a public university in Lima, 2022]. Varona. Revista Científico Metodológica, (76), 1-10. https://n9.cl/0a8sb
Chávez, F., Cantú, M., y Rodríguez, C. (2016). Competencias digitales y tratamiento de información desde la mirada infantil. [Digital Skills and Information Processing from a Child’s Perspective]. REDIE. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 18(1), 209-220. https://n9.cl/i0uae
García, K., Ortiz, T., y Chávez, M. (2021). Relevancia y dominio de las competencias digitales del docente en la educación superior. [Relevance and Domain of the Teacher's Digital Competences in Higher Education]. Revista Cubana de Educación Superior, 40(3), 1-15. https://n9.cl/6xz75
García, M., García, A., y Arévalo, M. (2021). Competencias digitales de los docentes en formación: dimensiones y componentes que promueven su desarrollo. [Digital skills by trainee teachers.Dimensions and components for their development]. Civilizar Ciencias Sociales y Humanas, 22(42), 1-28. https://n9.cl/5j6qj
González, E., Acuña, L., y Velasco, E. (2022). Habilidades Digitales en la Educación Superior: Una Necesidad en la Formación de Ingenieros Civiles. [Digital Skills in Higher Education: A Necessity of Civil Engineers’ Training]. Revista Tecnológica-Educativa Docentes, 2.0, 15(1), 27-40. https://n9.cl/txpsl
Holguin, J., Apaza, J., Ruiz, J., y Picoy, J. (2020) Competencias digitales en directivos y profesores en el contexto de educación remota del año 2020. [Digital competences in managers and isolated teachers in the context of remote education in 2020]. Revista Venezolana de Gerencia, 26(94), 623-643. https://n9.cl/4135x
Lam, R. (2016). La redacción de un artículo científico. [Writing a scientific paper]. Revista Cubana de Hematología, Inmunología y Hemoterapia, 32(1), 57-69. https://n9.cl/hxmvb
Levano, L., Sánchez, S., Guillén, P., Tello, S., Herrera, N., y Collantes, Z. (2019). Competencias digitales y educación. [Digital Competences and Education]. Propósitos y Representaciones, 7(2), 569-588. https://n9.cl/jjhuk
Llano, M. (2006). Redacción y publicación de artículos científicos. [Writing and publication of scientific papers]. Ingeniería y Competitividad, 8(2),112-127. https://n9.cl/ilkeud
López, J. (2023). Competencias digitales en la educación superior. [Digital skills in higher education]. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(29), 1548-1563. https://n9.cl/2x5py
Morales, V. (2013). Desarrollo de competencias digitales docentes en la educación básica. [Developing digital skills in basic education teachers]. Apertura, 5(1),88-97. https://n9.cl/xg0j
Ríos, A., Álvarez, M., y Torres, F. (2018). Competencias digitales: una mirada desde sus criterios valorativos en torno a los estilos de aprendizaje. [Digital competences: a look from their appraising criteria about the learning styles]. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (Colombia), 14(2). https://n9.cl/x1p920
Segrera, J., Páez, H., y Polo, A. (2020) Competencias digitales de los futuros profesionales en tiempos de pandemia. [Future professionals e-skills in pandemic times]. Utopía y Praxis Latinoamericana, 25(Esp.11), 222-231. https://n9.cl/c9hk9
Silva, J., y Miranda, P. (2020). Presencia de la competencia digital docente en los programas de formación inicial en universidades públicas chilenas. [Presence of digital teaching competence in initial training programs in Chilean public universities]. REXE. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 19(41),149-165. https://n9.cl/xwsln
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Santa Elizabeth Veliz-Araujo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/oai.






