Influence of digital skills in writing a scientific article

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/r.k.v8i2.3041

Keywords:

Digital skills, writing, scientific articles, (UNESCO Thesaurus).

Abstract

The present study focused on analyzing the relationship between digital competencies and the quality of writing a scientific article. A quantitative study with a quasi-experimental design was used, using a representative sample of 90 university students from different universities in the country. The participants were divided into two groups: the experimental group and the control group. Different metrics were implemented to evaluate the quality of the scientific articles produced by both groups, including structure, coherence, clarity, and adequacy to scientific writing standards. The results revealed a significant improvement in the quality of the scientific articles written by the experimental group compared to the control group. In conclusion, it was found that the development of specific digital competencies in the academic environment had a positive impact on the quality of scientific article writing.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Banoy, W., y Montoya, E. (2022). Desarrollo de Competencias Digitales en Docentes de Educación Básica y Media. [Development of Digital Competences in Teachers of Basic and Secondary Education]. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 15(1), 59-74. https://n9.cl/8uti0

Caballero, B., Pachas, F., y Caballero, V. (2023). Estrategias de aprendizaje virtual y competencia digital en estudiantes de una universidad pública de Lima, 2022. [Virtual learning strategies and digital competence in students of a public university in Lima, 2022]. Varona. Revista Científico Metodológica, (76), 1-10. https://n9.cl/0a8sb

Chávez, F., Cantú, M., y Rodríguez, C. (2016). Competencias digitales y tratamiento de información desde la mirada infantil. [Digital Skills and Information Processing from a Child’s Perspective]. REDIE. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 18(1), 209-220. https://n9.cl/i0uae

García, K., Ortiz, T., y Chávez, M. (2021). Relevancia y dominio de las competencias digitales del docente en la educación superior. [Relevance and Domain of the Teacher's Digital Competences in Higher Education]. Revista Cubana de Educación Superior, 40(3), 1-15. https://n9.cl/6xz75

García, M., García, A., y Arévalo, M. (2021). Competencias digitales de los docentes en formación: dimensiones y componentes que promueven su desarrollo. [Digital skills by trainee teachers.Dimensions and components for their development]. Civilizar Ciencias Sociales y Humanas, 22(42), 1-28. https://n9.cl/5j6qj

González, E., Acuña, L., y Velasco, E. (2022). Habilidades Digitales en la Educación Superior: Una Necesidad en la Formación de Ingenieros Civiles. [Digital Skills in Higher Education: A Necessity of Civil Engineers’ Training]. Revista Tecnológica-Educativa Docentes, 2.0, 15(1), 27-40. https://n9.cl/txpsl

Holguin, J., Apaza, J., Ruiz, J., y Picoy, J. (2020) Competencias digitales en directivos y profesores en el contexto de educación remota del año 2020. [Digital competences in managers and isolated teachers in the context of remote education in 2020]. Revista Venezolana de Gerencia, 26(94), 623-643. https://n9.cl/4135x

Lam, R. (2016). La redacción de un artículo científico. [Writing a scientific paper]. Revista Cubana de Hematología, Inmunología y Hemoterapia, 32(1), 57-69. https://n9.cl/hxmvb

Levano, L., Sánchez, S., Guillén, P., Tello, S., Herrera, N., y Collantes, Z. (2019). Competencias digitales y educación. [Digital Competences and Education]. Propósitos y Representaciones, 7(2), 569-588. https://n9.cl/jjhuk

Llano, M. (2006). Redacción y publicación de artículos científicos. [Writing and publication of scientific papers]. Ingeniería y Competitividad, 8(2),112-127. https://n9.cl/ilkeud

López, J. (2023). Competencias digitales en la educación superior. [Digital skills in higher education]. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(29), 1548-1563. https://n9.cl/2x5py

Morales, V. (2013). Desarrollo de competencias digitales docentes en la educación básica. [Developing digital skills in basic education teachers]. Apertura, 5(1),88-97. https://n9.cl/xg0j

Ríos, A., Álvarez, M., y Torres, F. (2018). Competencias digitales: una mirada desde sus criterios valorativos en torno a los estilos de aprendizaje. [Digital competences: a look from their appraising criteria about the learning styles]. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (Colombia), 14(2). https://n9.cl/x1p920

Segrera, J., Páez, H., y Polo, A. (2020) Competencias digitales de los futuros profesionales en tiempos de pandemia. [Future professionals e-skills in pandemic times]. Utopía y Praxis Latinoamericana, 25(Esp.11), 222-231. https://n9.cl/c9hk9

Silva, J., y Miranda, P. (2020). Presencia de la competencia digital docente en los programas de formación inicial en universidades públicas chilenas. [Presence of digital teaching competence in initial training programs in Chilean public universities]. REXE. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 19(41),149-165. https://n9.cl/xwsln

Published

2023-10-01

How to Cite

Veliz-Araujo, S. E. (2023). Influence of digital skills in writing a scientific article. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 8(2), 983–1000. https://doi.org/10.35381/r.k.v8i2.3041

Issue

Section

De Investigación