Emerging technology strategies for teacher performance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/r.k.v8i2.3039

Keywords:

Emerging technology strategies, teacher performance, contemporary educational environments

Abstract

This study focused on describing the emerging technological strategies that impact teaching performance in contemporary educational environments. Using a descriptive quantitative approach, various technological strategies adopted by teachers at different educational levels were analyzed. An extensive nationwide study was carried out with the participation of 50 teachers from primary and secondary schools, as well as from higher education institutions, who gave their opinion about emerging technological strategies in the classroom. The results revealed a diversity of technological strategies adopted by teachers, including the use of online learning platforms, collaboration tools, educational mobile applications, augmented and virtual reality, among others. In conclusion, an overview of how educators are employing these tools to innovate in the classroom was provided, highlighting the importance of continuous training and updating for an effective integration of technology in education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acevedo, A., González, R., González, C., y Sánchez, L. (2021). Teletrabajo como estrategia emergente en la educación universitaria en tiempos de pandemia. [Telework as an emerging strategy in university education in times of pandemic]. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXVII(3), 460-476. https://n9.cl/1yvor

Aguirre, G., y Ruiz, M. (2012). Competencias digitales y docencia: una experiencia desde la práctica universitaria. [Digital competences and teaching: An experience based on university practices]. Innovación Educativa, 12(59), 121-141. https://n9.cl/m1df

Amaro, M., y Robles, E. (2020). Medir la innovación en el contexto de las tecnologías emergentes y convergentes: algunas reflexiones metodológicas. [Measuring innovation in the context of emerging and converging technologies: some methodological reflections]. PAAKAT: revista de tecnología y sociedad, 10(18), e415. https://n9.cl/9nodqc

Boude, O. (2013). Tecnologías emergentes en la educación: una experiencia de formación de docentes que fomenta el diseño de ambientes de aprendizaje. [Emerging technologies in education: a teacher training experience that encourages the design of learning environments]. Educação y Sociedade, 34(123), 531-548. https://n9.cl/o6moe

Caballero, S. (2005). Prácticas emergentes: la ciberdemocracia, las telecomunidades de conocimiento y los telecentros como alternativas para el desarrollo. [Emerging practices: cyberdemocracy, knowledge telecommunities and telecenters as alternatives for development]. Cuadernos del Cendes, 22(58), 97-114. https://n9.cl/d79iz

Centeno, G., y Cubo, S. (2013). Evaluación de la competencia digital y las actitudes hacia las tic del alumnado universitario. [Assessment of digital competence and attitudes towards ICT of university students]. Revista de Investigación Educativa, 31(2), 517-536. https://n9.cl/xj24k

Chávez, A. (2013). Análisis de tema la dimensión estratégica de la innovación Tecnológica. [Analysis of the subject on Strategy theme of technological innovation]. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 3(6), 44-60.https://n9.cl/y4r46

Escobar, J., Arenas, E., y Sánchez, P. (2021). Metodología de evaluación de competencias digitales en estudiantes de maestría con modalidad virtual. [Methodology for evaluating digital competence of virtual learning master's degree students]. Formación universitaria, 14(4), 71-78. https://n9.cl/iph6c

Jiménez, S. (2020). Integración crítica de las tecnologías emergentes en la formación docente: Mirando hacia el futuro. [Critical integration of emerging technologies in teacher education: looking to the future]. Revista Electrónica Educare, 24(Suppl. 1), 41-43. https://n9.cl/tem0a

Martínez, G., y Ruiz, D. (2022). Impacto del aula invertida con tecnologías emergentes en un curso del ciclo básico de ingeniería. [Impact of a flipped classroom with emerging technologies on a basic engineering course]. Revista mexicana de investigación educativa, 27(94), 971-997. https://n9.cl/c4iabr

Medina, C., y Santeliz, J. (2008). Estrategias de participación docente en una nueva propuesta de diseño curricular basada en competencias. [Teacher participation strategies in a new curricular design proposal based on competences]. Educere, 12(43), 789-795. https://n9.cl/yl5m0d

Meza, L., Torres, S., y Lara, J. (2016). Estrategias de aprendizaje emergentes en la modalidad e-learning. [Learning Strategies Emerging in E-Learning Modality]. RED. Revista de Educación a Distancia, (48), 1-21. https://n9.cl/85fzc

Pedroza, Á., y Ortiz, S. (2008). Gestión estratégica de la tecnología en el pre desarrollo de nuevos productos. [Strategic management of technology in the pre-development of new products]. Journal of Technology Management y Innovation, 3(3), 112-122. https://n9.cl/vtdps

Prendes, M., y Cerdán, F. (2021). Tecnologías avanzadas para afrontar el reto de la innovación educativa. [Advanced technologies to face the challenge of educational innovation]. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), 33-46. Asociación Iberoamericana de Educación Superior a Distancia, España. https://n9.cl/u4wpb

Rivera, F., y García, A. (2018). Aula invertida con tecnologías emergentes en ambientes virtuales en la Universidad Politécnica Salesiana del Ecuador. [Inverted classroom with emerging technologies in virtual environments in the Universidad Politécnica Salesiana del Ecuador]. Revista Cubana de Educación Superior, 37(1), 108-123. https://n9.cl/87r2y

Published

2023-10-01

How to Cite

Mora-Barzola, M. K. (2023). Emerging technology strategies for teacher performance. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 8(2), 949–966. https://doi.org/10.35381/r.k.v8i2.3039

Issue

Section

De Investigación