Environmental culture in university higher education: Systematic review
DOI:
https://doi.org/10.35381/r.k.v8i2.2985Keywords:
Environmentalists, environmental sciences, environmental management., (UNESCO Thesaurus).Abstract
The objective was to analyze the environmental culture in university higher education. Systematic search was used for the review and 16 scientific papers relevant to the topic to be studied were selected. Environmental culture is the main characteristic of environmental education because both trends can enrich the knowledge of environmental education and make humans aware of their role and assume their responsibilities in the management and protection of ecosystem resources. The management of the information obtained from the articles analyzed allows integrating education for globalization with teaching practices that relate the complexities of human life with the planet within the paradigm of sustainable development and with the process of environmental education aimed at understanding the process of environmental development.
Downloads
References
Ardines Ortega, D., y Atencio Ávila, J. (2022). La cultura ambiental:: reflexiones para su fortalecimiento en la educación universitaria [Environmental culture:: reflections for its strengthening in university education]. Visión Antataura, 6(1), 193–210. https://n9.cl/gd2x9
Batres Quevedo, J.A. (2020). Educación ambiental en el lugar de interés y con la participación de las personas [Environmental education at the place of interest and with the participation of the people]. Letras Verdes. Revista Latinoamericana De Estudios Socioambientales, (28), 106–124. https://doi.org/10.17141/letrasverdes.28.2020.4719
Benavides, L., Cruz Sánchez, G., Meira Cartea, P. A., y Gonzalez Gaudiano, E. (2021). Climate change in high school Pedagogical contributions to its approach. Enseñanza de las Ciencias. Revista de investigación y experiencias didácticas. 39(1), 137-156. http://dx.doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3030
Blanco Torres, Y., Reinoso Pérez, Y., y Vasquez Maestre, M. C. (2021). Intercultural competence and globalization, a reflection on ethical education. Revista De Filosofía, 38, 346-357. https://doi.org/10.5281/zenodo.5149725
Campoverde Robledo, F. N., y Soplapuco Montalvo, J. P. (2022). Cultura ambiental sostenible en la educación [Sustainable environmental culture in education]. Ucsa, 9(2), 112–128. https://doi.org/10.18004/ucsa/2409-8752/2022.009.02.112
Castro, M., e Isea, J. (2019). Responsabilidad Social para la Interacción Comunitaria en contextos universitarios: Una aproximación teórica. CIENCIAMATRIA, 5(9), 168 - 186. https://doi.org/10.35381/cm.v5i9.111
Celi Alameda, M. del R. (2021). Plan de acción para fortalecer la cultura ambiental desde el gobierno local del distrito de Sullana, 2020 [Action plan to strengthen the environmental culture from the local government of the district of Sullana, 2020]. Tesis de Maestría, Repositorio Institucional – Universidad César Vallejo, Perú. https://n9.cl/7g184
Demidova, N. N., Vinokurova, N. F., Loshchilova, A. A., Zulkharnaeva, A. V., y Matveeva, A. V. (2020). El desarrollo de la cultura de gestión ambiental en estudiantes de secundaria en educación no formal con enfoque cultural y ecológico [The development of environmental management culture in secondary school students in non-formal education with a cultural and ecological approach]. Apuntes Universitarios, 11(1), 232–251. https://doi.org/10.17162/au.v11i1.569
Dumont, J., y Ledesma Cuadros, M. (2021). Conciencia ambiental en contextos de emergencia sanitaria covid-19 [Environmental awareness in health emergency contexts covid-19]. Revista Venezolana de Gerencia. 26(93), 432-445. https://dx.doi.org/10.52080/rvg93.29
Espejel-Rodríguez, A., Castillo Ramos, I., Espejel Rodríguez, A., y Castillo Ramos, I. (2019). Educación ambiental en el bachillerato: De la escuela a la familia [Environmental education in the baccalaureate: From the school to the family]. ALTERIDAD. Revista de Educación, 14(2), 231–242. https://doi.org/10.17163/ALT.V14N2.2019.07
Kryukova, E. M., Khetagurova, V. S., Ilyin, V. A., Chizhikova, V. V., y Kosoplechev, A. V. (2021). Forming students’ environmental culture: modern educational approaches and technologies. Journal of Advanced Pharmacy Education and Research, 11(2), 113-118. https://doi.org/10.51847/uqUXVBzToq
Laso-Salvador, S., Ruiz Pastrana, M., y Marbán, J.M., (2019). Impacto de un programa deintervención metacognitivo sobre la Conciencia Ambiental de docentes de Primaria en formación inicial [Impact of a metacognitive program on the environmental awareness of the students of the primary education degree]. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 16(2), 2501. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2019.v16.i2.2501
López, J., y Perales Palacios, F. J. (2020). Reinventa tu ciudad: aprendizaje basado en proyectos para la mejora de la conciencia ambiental en estudiantes de secundaria [Reinvent your city: project-based learning for improving environmental awareness in high school students]. Enseñanza de Las Ciencias, 38(2), 181–203. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2812
Mercado, M. (2018). Procesos de cambio ambiental institucional en la educación superior en México, nuevas respuestas ante la crisis socioambiental [Processes of institutional environmental change in higher education in Mexico, new responses to the socio-environmental crisis]. Ambiens, 1(2), 86-100. https://n9.cl/1ryss0
Sánchez, A., Ocampo, E., y Paneque, J. (2023). La formación jurídica ambiental. caracterización holística [Environmental legal training. holistic characterization]. R. Opin. Jur., Fortaleza, 21(37), 150-182. https://doi.org/10.12662/2447-6641oj.v21i37.p%25p.2023
Weber, J., Lindenmeyer, C., Lio, P., y Lapkin, A. (2021). Teaching sustainability as complex systems approach: a sustainable development goals workshop. International Journal of Sustainability in Higher Education. 22(8). 25-41. https://doi.org/10.1108/IJSHE-06-2020-0209
Yangali Vicente, J. S., Vásquez Tomás, M. R., Huaita Acha, D. M., y Baldeón De La Cruz, M. D. (2021). Comportamiento ecológico y cultura ambiental, fomentada mediante la educación virtual en estudiantes de Lima-Perú [Ecological behavior and environmental culture, promoted through virtual education in students from Lima-Peru]. Revista de Ciencias Sociales, 27(1), 385-398. https://doi.org/10.31876/rcs.v27i1.35321
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Kelly Danisa Gonzales-Pinedo, Yuri Gagarín Gonzales-Rentería, Frank Alexander Diaz-Valiente, Henry Elder Ventura-Aguilar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/oai.