Inclusive education: a vision of a reality in indigenous language learners: Mexico and Ecuador
DOI:
https://doi.org/10.35381/r.k.v8i2.2983Keywords:
Inclusive education, indigenous languages, secondary education, (UNESCO Thesaurus).Abstract
This study analyzes the vision of the reality of inclusive education in indigenous language students inside these countries. Methodologically, the work was based on a descriptive quantitative approach. For this purpose, surveys and interviews were used to learn about the students’ perceptions and experiences from different secondary education institutions. The results revealed significant challenges such as: the perception of linguistic discrimination, the cultural relevance of educational content and insufficient institutional support in access to education. As a result, it was concluded that there is a need for greater institutional support through strategic actions for the promotion of inclusive education capable of achieving quality and relevance in the education of indigenous students.
Downloads
References
Balletbo, I., y Balletbo, J. (2017). La metodología de investigación científica y su relación con el aprendizaje significativo de los estudiantes del nivel medio. [The methodology of scientific research and its relationship with the meaning of learning of students of the middle level]. Academo (Asunción), 4(2), 9-20. https://n9.cl/pfkzn
Caira, J., Urdaneta, E. y Mata, L. (2014). Estrategias para el aprendizaje significativo de procesos de fabricación mediante orientación constructivista. [Strategies for the significant learning of manufacturing processes through constructivist guidance]. Opción, 30(75), 92-103. https://n9.cl/16wky
Cantor, J., Sánchez, J., y Oviedo, D. (2021). Prácticas pedagógicas para la inclusión en dos modelos educativos alternativos. [Pedagogical practices for inclusion in two alternative educational models]. CS, (34), 43-69. https://n9.cl/161k2
Cepeda, J. (2021). Devenir sujeto en la configuración de prácticas pedagógicas incluyentes. [Becoming subject in the inclusive pedagogical practices configuration]. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, (34), 207-236. https://n9.cl/68o8og
Espinoza, L., Hernández, K., y Ledezma, D. (2020). Prácticas inclusivas del profesorado en aulas de escuelas chilenas: Un estudio comparativo. [Inclusive practices of teachers in classrooms of Chilean schools: A comparative study]. Estudios pedagógicos (Valdivia), 46(1), 183-201. https://n9.cl/4d5mz0
Garita, G. (2001). Aprendizaje significativo: de la transformación en las concepciones acerca de las formas de interacción. [Meaningful learning: from the transformation in the conceptions about the forms of interaction]. Revista de Ciencias Sociales (Cr), IV(94), 20-34. https://n9.cl/kb2ltu
Gómez, L., Muriel, L., y Londoño, D. (2019). El papel del docente para el logro de un aprendizaje significativo apoyado en las TIC. [Teacher´s role in the meaningful learning achievement based on ICT]. Encuentros, 17(02), 118-131. https://n9.cl/l4csn
Leal, K., y Urbina, J. (2014). Las prácticas pedagógicas y la inclusión educativa. [Education for post-conflict: the pegagogical practice and the educational inclusion]. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (Colombia), 10(2), 11-33. https://n9.cl/suer6v
López, T., Castillo, C., Taruman, J., y Urzúa, A. (2021) Prácticas inclusivas centradas en el aprendizaje: un estudio de casos múltiples en educación infantil. [Inclusive Learning Practices: A Multiple Case Study in Early Childhood Education]. Revista Educación, 45(1), 1-15. https://n9.cl/oue6g
Miranda, Y. (2022). Aprendizaje significativo desde la praxis educativa constructivista. [Meaningful learning from the constructivist educational praxis]. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 7(13), 72-84. https://n9.cl/mbabn3
Moreira, P. (2019). Las TIC en el aprendizaje significativo y su rol en el desarrollo cognitivo de los adolescentes. [The TIC in significant learning and its role in the cognitive development of adolescents]. Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales (ReHuSo), 4(2), 1-14. https://n9.cl/txkb4b
Muñoz, C. (2018). Prácticas Pedagógicas en el Proceso de Transición hacia la Escuela Inclusiva. Seis Experiencias en El Salvador. [Pedagogical Practices in the Transition Process towards an Inclusive School. Six Experiences in El Salvador] Revista latinoamericana de educación inclusiva, 12(1), 95-110. https://n9.cl/esbxb4
Navarro, M. (2015). Análisis de la inclusión educativa desde la perspectiva del profesorado de educación infantil, primaria, secundaria y bachillerato en el contexto educativo español. [Analysis of educational inclusion from the perspective of teachers of early childhood education, elementary, secondary and high school in the Spanish educational context]. Investigación y Postgrado, 30(1), 33-55. https://n9.cl/bvlef
Olaya, A., y Ramírez, J. (2015). Tras las huellas del aprendizaje significativo, lo alternativo y la innovación en el saber y la práctica pedagógica. [On the Traces of significant learning, alternative and innovation in knowledge and pedagogical practice]. Revista Guillermo de Ockham, 13(2), 117-125. https://n9.cl/miwtx
Trejos, O. (2014). Relaciones de aprendizaje significativo entre dos paradigmas de programación a partir de dos lenguajes de programación. [Meaningful learning strategy between two programming paradigms using two programming languages] Tecnura, 18(41), 91-102. https://n9.cl/de1cc
Villegas, J. (2022). Práctica pedagógica inclusiva. [Inclusive pedagogical practice] Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 6(26), 2151-2168. https://n9.cl/b4gr3o
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Eduardo Jesús Gordillo-Fuentes, Jimmy Laínez-Vera, Zila Isabel Esteves-Fajardo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/oai.






