Stage fright and linguistic socio-emotional skills
DOI:
https://doi.org/10.35381/r.k.v8i2.2968Abstract
The objective of this article was to analyze studies on stage fright and the incidence on the development of students' socioemotional linguistic skills. As methodology, a systematic review of the literature was used, considering a descriptive level. For this purpose, scientific articles published in the Scopus, Dialnet, ERIHPLus and Latindex databases were examined. The results revealed that the country with the highest number of publications was Spain, followed by Ecuador; the database with the highest number of publications was Latindex while Scopus was in third place; the year with the highest percentage of publications was 2022 and the preferred educational level for research was higher education. In conclusion, the need to broaden the field of study on this topic due to the impact it has, especially on adolescents, was pointed out.
Downloads
References
Aguilera, G., Fiol, A., y Olivero, M. (2022). El desarrollo de la habilidad de expresión oral del idioma inglés desde la perspectiva del enfoque basado en tareas. [The development of oral skills from the perspective of the task-based approach]. Revista Didasc@ lia: Didáctica y Educación, 13(2). https://n9.cl/abt17
Álvarez, D. (2022). Inteligencia emocional en la interpretación de idiomas. [Emotional intelligence in language interpretation]. Revista Pertinencia Académica, 6(1), 1-9. https://n9.cl/x6771
Cedeño, W., Ibarra, L., Galarza, F., Verdesoto Galeas, J., y Gómez, D. (2022). Habilidades socioemocionales y su incidencia en las relaciones interpersonales entre estudiantes. [Socio-emotional skills and its impact on interpersonal relationships between students]. Revista Universidad y Sociedad, 14(4), 466-474. https://n9.cl/uzh23
Cervantes, D. (2022). El teatro como estrategia didáctica para disminuir el pánico escénico en clases de francés como L2. [Theater as a didactic strategy to reduce stage fright in french as a second language classes]. Revista Boletín Redipe, 11(3), 174–181. https://n9.cl/jw4ke
Chávez, M., Chancay, C., Mendoza, K., y Chávez Y. (2019). Las técnicas participativas como recurso potenciador del proceso de enseñanza-aprendizaje del inglés en la universidad técnica de Manabí. [Participatory techniques for enhancing the teaching-learning process of English classes in students of universidad técnica de Manabí]. Revista Cognosis, 4(1), 23–34. https://n9.cl/jcgnq
Gómez, O., Zea, R., Ortega, R., y Romera, E. (2020). Percepción y motivación social: elementos predictores de la ansiedad y el ajuste social en adolescentes. [Perception and social motivation: Predictive elements of social anxiety and adjustment in adolescents]. Psicología Educativa, 26, 49-55. https://n9.cl/ktp99
Loja, B., García, D., Erazo, C., y Erazo, J. (2020). Podcast como estrategia didáctica en la enseñanza de la expresión oral y escrita. [Podcast as a didactic strategy in the teaching of oral and written expression]. CIENCIAMATRIA, 6(3), 167-192. https://n9.cl/j5gty
López, J., y Rodríguez, A. (2022). Competencias socioemocionales de los educadores sociales: la influencia del contexto laboral. [Socio-emotional skills of social educators: The influence of the work context]. Educar, 58(2), 535–550. https://n9.cl/ifv9v
López de la Llave, A. (2022). Investigaciones y experiencias profesionales en Psicología de las artes escénicas. [Research and professional experiences in performing arts psychology]. UNED eBook. https://n9.cl/uucdl
López, J., González, J., y Muñoz, J. (2021). Intervenciones psicoeducativas en el aprendizaje de la práctica instrumental en conservatorios de música: autorregulación, entrenamiento en habilidades psicológicas y mindfulness. [Psychoeducational interventions in the learning of instrumental practice in music conservatories: self-regulation, psychological skills training and mindfulness]. Revista Electrónica de Investigación en Educación Musical (RECIEM), 18, 61-71. https://n9.cl/dj30g
Lucas, M., y Delgado, L. (2022). Estrategia didáctica para mejorar la expresión oral en los niños y niñas del nivel preescolar. [Didactic strategy to improve oral expression in preschool boys and girls]. Revista EDUCARE-UPEL-IPB, 26 (Extraordinario), 175–192. https://n9.cl/qb1ox
Marín, J., Tejero, J., Ramos, M., y Alonso, S. (2019). Innovación de los Programas de Mejora del Aprendizaje y del Rendimiento en la tutoría (PMAR): Mi historia. [Innovation of Learning and Performance Enhancement Programs in tutoring (PMAR): My story]. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 33(3), 251-267. https://n9.cl/k7egbe
Merchán, J., y Molina, L. (2022). Comunicación oral: Dominio escénico de los estudiantes de la Carrera de Comunicación de la UPSE. [Oral communication: student mastery of the stage of the communication career of the UPSE]. Revista Científica Arbitrada de Investigación en Comunicación, Marketing y Empresa REICOMUNICAR, 5(9), 136-149. https://n9.cl/2pghi
Mounkoro, I., y Herrera, S. (2021). Diagnóstico de las dificultades de la expresión oral de los estudiantes de nivel B1 de la Alianza Francesa de San Luis Potosí/México. [Diagnosis of the Difficulties of the Oral Expression of the B1 Level Students of the French Alliance of San Luis Potosí / Mexico]. Apuntes Universitarios, 11(2), 214-233. https://n9.cl/06687
Murillo, F. (2021). Educación emocional frente al miedo escénico en universitarios. [Emotional education in the face of scenic fear in university]. Cuadernos de Educación y Desarrollo, 13(4), 1-15. https://n9.cl/5i9gj
Pinto, A., Regnier, L., Bonilla, O., y Bosem, J. (2022). Influencia de los juegos teatrales en la mitigación del pánico escénico para los estudiantes de lenguas extranjeras de la Universidad Nacional Abierta ya Distancia. [Influence of theatrical games in mitigating stage fright for foreign language students at the National Open and Distance University]. Revista de Investigación, 46(106), 37-59. https://n9.cl/6nrf5
Rodero, E., y Larrea, O. (2022). Realidad virtual con distractores para superar el miedo a hablar en público en universitarios. [Virtual reality with distractors to overcome public speaking anxiety in university students]. Comunicar, 72, 87-99. https://n9.cl/j3c4g
Rodríguez, L. (2022). La dramatización como estrategia lúdica para innovar el proceso educativo. [Dramatization as a playful strategy to innovate the educational process]. Revista Científica VIPICREA, 3, 86-94. https://n9.cl/v82w9
Salas, J. (2019). Scenic arts in second language learning: the experience of ed-3091 project: strengthening of English. [Las artes escénicas en el aprendizaje de una segunda lengua: la experiencia del proyecto ED-3091: fortalecimiento de la enseñanza y el aprendizaje del inglés]. Revista Pensamiento Actual, 19(32), 99-114. https://n9.cl/cbjjdf
Sánchez, M. (2021). Beneficios del teatro en la escuela para los niños y jóvenes con diversidad funcional. [Benefits of school theater for children and youth with functional diversity]. Journal of Parents and Teachers, (388), 13-17. https://n9.cl/erx6w
Urruzola, M., y Bernaras, E. (2020). Aprendizaje musical y ansiedad escénica en edades tempranas: 8-12 años. [Music performance anxiety in 8- to 12-year-old children]. Revista de Psicodidáctica, 25(1), 76-83. https://n9.cl/00teb
Viejó, I., y Quinto, E. (2019). Miedo escénico y la superación psicológica en estudiantes universitarios. [Stage fright and psychological overcoming in college students]. Psicología UNEMI, 3(4), 39-49. https://n9.cl/uhhx5
Yáñez, R., y Valdés, G. (2020). Emociones, motivación y rendimiento académico: una propuesta para el desarrollo de habilidades orales en ingeniería desde la neuroeducación. [Emotions, motivation and academic performance: a proposal for the development of oral skills in engineering from neuroeducation]. Centro Sur, 4(2), 252-265. https://n9.cl/vnh16
Zelaieta, E., Camino, I., Zulaika, L. M., y Echeazarra, I. (2019). Juego de rol para el desarrollo del pensamiento crítico en la formación inicial del profesorado. [Role playing for the development of the critical thinking in the pre-service teacher training]. Revista Complutense de Educación, 30(3), 729-745. https://n9.cl/uqg8nb
Zuppardo, L., Fuentes, A., Pirrone, C., y Serrano, F. (2020). Las repercusiones de la Dislexia en la Autoestima, en el Comportamiento Socioemocional y en la Ansiedad en Escolares. [Dyslexia impact on self-esteem, socioemotional behavior, and anxiety during the schooling period]. Psicología Educativa. Revista de los Psicólogos de la Educación, 26(2), 175-183. https://n9.cl/04tpp
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Verónica Alexandra Piguave-Ruíz

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/oai.






