University research skills of the future: The role of artificial intelligence
DOI:
https://doi.org/10.35381/r.k.v8i2.2946Keywords:
Research skills, artificial intelligence, scientific field, (UNESCO Thesaurus).Abstract
The purpose of this research was to interpret university research skills and the role of artificial intelligence. A study was conducted with a qualitative, documentary approach, using a hermeneutic method. A questionnaire with semi-structured questions was applied to 40 experts in the field. For the documentary analysis, data triangulation was used, as well as the Atlas ti 9 software and, as a complement, the Artificial Intelligence (AI) of OpenAI. The results show that the integration of AI in scientific research opens new opportunities in the analysis process; furthermore, the combination of AI and human interpretation is key to maximize research potential, generate new theories, strengthen the synthesis process and establish solid conclusions. Finally, it was concluded that research skills are fundamental in all disciplines and educational levels, because their early development fosters an investigative culture.
Downloads
References
Aguilar, S., y Barroso O. (2015). La triangulación de datos como estrategia en investigación educativa. [Data triangulation as education researching strategy]. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, (47), 73-88. https://n9.cl/wp803
Alarcón, A., Villalba, J., y Franco, J. (2019). La inteligencia artificial y su impacto en la enseñanza y el ejercicio del derecho. [Artificial intelligence and its impact on the teaching and practice of law]. Prolegómenos, 22(44), 7-10. https://n9.cl/upb2b
Ayuso, D., y Prudencia, E. (2022). La Inteligencia Artificial como recurso educativo durante la formación inicial del profesorado. [Artificial Intelligence as an Educational Resource during Preservice Teacher Training]. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 25(2), 347-362. https://n9.cl/vfdhg
Barbachán, E., Casimiro, W., Casimiro U., Pacovilca, O., y Pacovilca, G. (2021). Habilidades investigativas en estudiantes de áreas tecnológicas. [Investigative skills in students of technological areas]. Revista Universidad y Sociedad, 13(4), 218-225. https://n9.cl/97gyd
Carbonell, C., Burgos, S., Calderón, D., y Paredes, O. (2023). La Inteligencia Artificial en el contexto de la formación educativa. [Artificial Intelligence in the educational training context]. Episteme Koinonía. Revista Electrónica de Ciencias de la Educación, Humanidades, Artes y Bellas Artes, 6(12), 152-166. https://n9.cl/skqs7
Castillejos, B. (2022). Inteligencia artificial y entornos personales de aprendizaje: atentos al uso adecuado de los recursos tecnológicos de los estudiantes universitarios. [Artificial intelligence and personal learning environments: attentive to the proper use of technological resources by university students] Educación, 31(60), 9-24. https://n9.cl/qhz4h
Delgado, Y., y Alfonzo, R (2019). Competencias Investigativas del Docente Construidas durante la Formación Universitaria. [Teaching Researcher Competences Built during University Training]. Revista Scientific, 4(13), 200-220. https://n9.cl/4tbwb
Espinoza, E., Rodrigo, A., y Tinoco, N. (2015). Formación de competencias investigativas en los estudiantes universitarios [Training investigative skills in college students]. Atenas, 1(33), 1-12. https://n9.cl/kpwt4
Hernández, I., Lay, N., Herrera, H., y Rodríguez, M. (2021). Estrategias pedagógicas para el aprendizaje y desarrollo de competencias investigativas en estudiantes universitarios [Pedagogical strategies for the learning and development of research competences in university students]. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXVII(2), 242-255. https://n9.cl/6pqy50
Illescas, S., Bravo, G., y Tolozano, S. (2014). Las habilidades de investigación en estudiantes de Psicología de la Universidad de Guayaquil, Ecuador. [Investigative skills in students of technological areas Research skills in psychology students at University of Guayaquil, Ecuador Si]. Alteridad. Revista de Educación, 9(2), 151-160. https://n9.cl/f9bg1
Ocaña, Y., Valenzuela, L., y Garro, L. (2019). Inteligencia artificial y sus implicaciones en la educación superior. [Artificial Intelligence and its Implications in Higher Education] Propósitos y representaciones, 7(2), 536-568. https://n9.cl/6dz2q
Poveda, J., y Chirino, M. (2015). El desarrollo de habilidades investigativas en estudiantes de derecho. Una necesidad social y académica. [Investigative skills development in law students. Social and academic need]. VARONA, (61), 1-10. https://n9.cl/ru8du
Quintana, L., y Hermida, J. (2019). La hermenéutica como método de interpretación de textos en la investigación psicoanalítica. [Hermeneutics as a method of the text interpretation within the psychoanalytic research]. Perspectivas en Psicología: Revista de Psicología y Ciencias Afines, 16(2), 73-80. https://n9.cl/ha3s2
Ríos, P., Ruiz, C., Paulos, T., y León, R. (2023). Desarrollo de una escala para medir competencias investigativas en docentes y estudiantes universitarios. [Development of a Scale to Measure Research Competences in Teachers and University Students]. ARETÉ, 9(17), 147-169. https://n9.cl/627bn
Williams, S., y Garcés, B. (2017). La formación de habilidades investigativas en la Universidad Médica. Realidades y perspectivas.[Training research abilities in the Medical University. Reality and perspectives]. MediSur, 16(2), 267-279. https://n9.cl/ubfim
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Jesús Emilio Agustín Padilla-Caballero, Álvaro Miguel Naupay-Gusukuma, Jenny María Ruiz-Salazar, Claudia Rossana Poma-Garcia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/oai.






