Didactic strategies to optimize learning in Ecuadorian students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/r.k.v8i2.2920

Keywords:

Didactic strategies, optimal learning, Ecuadorian schools, (UNESCO Thesaurus).

Abstract

This article presents an exhaustive analysis of didactic strategies to optimize learning in Ecuadorian students. The objective was to describe the teaching-learning process through the use of various didactic strategies, such as: active learning, the use of educational technology, cultural contextualization, the problem-solving approach and collaboration. As methodology, a quantitative perspective was used under the descriptive method. The sample consisted of 25 students belonging to different educational levels in Ecuador, who participated in various pedagogical experiences and a survey to argue the study according to their educational realities. The results indicated that the strategies had a positive impact on the learning and academic performance of Ecuadorian students. Therefore, it was concluded that the formative experience generated a participatory and motivating learning environment oriented to the integral development of the students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cañizales, Y. (2004). Estrategias didácticas para activar el desarrollo de los procesos de pensamiento en el preescolar [Didactic strategies to activate the development of the thinking process in preschool]. Investigación y Postgrado, 19(2), 179-200. https://n9.cl/76fjd

Da Cunha, J, Nieto, L., Crespo, T., y López, R. (2019). La optimización del proceso de enseñanza-aprendizaje una tarea de la dirección de las universidades. [The optimization of the teaching-learning process a task of the direction of the universities]. Conrado, 15(68), 308-314. https://n9.cl/n1uf78

Delgado, M., Arrieta, X., y Riveros, V. (2009). Uso de las TIC en educación, una propuesta para su optimización. [The use of ITCs in education: a proposal for their optimization]. Omnia, 15(3),58-77. https://n9.cl/v1sve

Faedo, A., y Rodríguez, M. (2006). Optimización de la Enseñanza-Aprendizaje del Inglés en los Niveles Primario y Secundario: Un Reto Investigativo Actual. [Enhancing the teaching-learning of English in Primary and Secondary School: An up-to-date Research Challenge]. Ciencias Holguín, XII(1),1-8. https://n9.cl/ywkfs

Flores, J. (2021). Las estrategias interactivas en el desarrollo del pensamiento crítico. [Interactive strategies in the development of critical thinking]. Revista San Gregorio, 1(48), 186-197. https://n9.cl/1adbj

Fumero, F. (2009). Estrategias didácticas para la comprensión de textos. Una propuesta de investigación acción participativa en el aula. [Didactic strategies for the comprehension of texts. A proposal of participative action investigation in the classroom]. Investigación y Postgrado, 24(1), 46-73. https://n9.cl/387px

Hernández, I., Recalde, J., y Luna, A. (2015). Estrategia didáctica: Una competencia docente en la formación para el mundo laboral. [Teaching strategy: competence teaching in training for the world of work]. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (Colombia), 11(1), 73-94. https://n9.cl/h4mt

Hernández, R. e Infante, E. (2016). El método de enseñanza-aprendizaje de trabajo independiente en la clase encuentro: recomendaciones didácticas. [The teaching-learning method of independent work in the class meeting: didactic recommendations]. Revista de Pedagogía, 37(101), 215-231. https://n9.cl/281ds7

González, G. (2021). Realidades alternas: estrategias didácticas para el fomento del pensamiento crítico ante la hibridación educativa. [Alternate realities: didactic strategies for the promotion of critical thinking in the face of educational hybridization]. Dilemas contemporáneos. Educación, Política, Valores, 9(spe1). https://n9.cl/wmfeym

Medina, S. (2020) Estrategias didácticas y adquisición de habilidades investigativas en estudiantes universitarios. [Didactic strategies and acquisition of research skills in university students]. Journal of business and entrepreneurial studies, 4(1). https://n9.cl/eajb4

Mora, D. (2003). Estrategias para el aprendizaje y la enseñanza de las matemáticas. [Strategies for the learning and teaching of mathematics]. Revista de Pedagogía, 24(70), 181-272. https://n9.cl/0km8em

Morales, J. (2022). “Ludoactivo”: recurso didáctico de innovación para la optimización de los procesos pedagógicos del centro educativo Yonoly en Barranquilla - Colombia. [“Ludoactivo”: didactic resources of innovation for the optimization of the pedagogical processes of the center educational Yonoly in Barranquilla - Colombia]. Revista Científica UISRAEL, 9(3), 29-46. https://n9.cl/bhicvk

Moreno, W., y Velázquez, M. (2017). Estrategia Didáctica para Desarrollar el Pensamiento Crítico. [A Strategy for Developing Student´s Critical Thinking Skil]. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 15(2), 53-73. https://n9.cl/obo32

Núñez, L., Gallardo, D., Aliaga, A., y Díaz, J. (2020). Estrategias didácticas en el desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes de educación básica. [Didactic strategies in the development of critical thinking in secondary school students]. Rev. eleuthera, 22(2), 31-50. https://n9.cl/xwdbp

Pamplona, J., Cuesta, J., y Cano, V. (2019). Estrategias de enseñanza del docente en las áreas básicas: una mirada al aprendizaje escolar. [Teacher teaching strategies in basic areas: a look at school learning]. Revista Eleuthera, 21, 13-33. https://n9.cl/5vsx3

Published

2023-08-15

How to Cite

Coello-Cortez, M. R., Esteves-Fajardo, Z. I., & Garcés-Garcés, N. N. (2023). Didactic strategies to optimize learning in Ecuadorian students. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 8(2), 575–593. https://doi.org/10.35381/r.k.v8i2.2920

Issue

Section

De Investigación