Effects of music on early childhood learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/r.k.v8i2.2890

Keywords:

Educational method, learning, music, (UNESCO Thesaurus).

Abstract

Music plays an important role in the integral development of the human being, because it activates different areas of the brain, promoting the development of elements such as language, motor skills, thinking, attention, concentration and self-regulation of emotions in the child's development. The objective of the current study is to analyze the benefits of the MAPS educational method in the transfer of learning for early childhood, 2023. The research was qualitative and phenomenological. For its execution, a semi-structured interview was used to analyze this method. The result allowed highlighting that the MAPS method promoted the transfer of learning and was reflected in the development of sensory intelligence, musical intelligence and psychomotor skills. Therefore, it was concluded that from its application, personal and school development were achieved from a broader and more comprehensive vision.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albornoz, Y. (2009). Emoción, música y aprendizaje significativo. [Emotion, music and meaningful learning]. Educere, 13(44), 67-73. https://n9.cl/q0sdse

Araya, S., y Espinoza, L. (2020). Aportes desde las neurociencias para la comprensión de los procesos de aprendizaje en los contextos educativos. [Contributions from the Neurosciences for the Understanding of Learning Processes in Educational Contexts]. Propósitos y Representaciones, 8(1), 1-10. https://n9.cl/z0p9l

Arguedas, C. (2015). Educación musical, desarrollo infantil y adolescente y enfoque de derechos humanos: Una reseña bibliográfica. [Musical Education, Child And Adolescent Development, And Human Rights Perspective: A Bibliographic Review]. Revista Educación, 39(2), 79-103. https://n9.cl/8mehsh

Benítez, M., Diaz, V., Sarli, L., Bossio, M., y Justel, N. (2018). Las clases de música mejoran la memoria en niños preescolares. [Music classes enhance memory in preschoolers]. Panamerican Journal of Neuropsychology, 12(2), 1-21. https://n9.cl/avdor

Bermell, Á., Brull, A., y Bernabé, M. (2016). Impacto de la educación musical para la competencia social en Educación Infantil. [The Impact of music education for social competence in early chilhood education]. Opción, 32(81), 104-128. https://n9.cl/zh14z

Casas, M. (2001). "¿Por qué los niños deben aprender música? [Why should children learn music?]. Colombia Médica, 32(4), 197-204. https://n9.cl/paqpx

Cuervo, C., y García, D. (2022). Tecnología digital en la educación musical infantil. [Digital technology in music education for children]. Praxis y Saber, 13(32), 1-15. https://n9.cl/gt853

Fuster, D. (2019). Investigación cualitativa: Método fenomenológico hermenéutico. [Qualitative Research: Hermeneutical Phenomenological Method]. Revista de Psicología Educativa: Propósitos y representaciones, 7(1), 201-229. https://n9.cl/j7xm

Guerrero, R., Do Prado, M., Silveira, S., y Ojeda, G. (2017). Momentos del Proyecto de Investigación Fenomenológica en Enfermería. [Moments of phenomenological project research in nursing]. Index de Enfermería, 26(1-2) 67-71. https://n9.cl/dtol7

Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. [Research methodology]. McGraw-Hill/ Interamericana Editores, S.A. de C.V.

Linares, E., García, A., y Martínez, L. (2018). Elaboración de canciones, estrategia de apoyo para la educación superior. [Elaboration of Songs, Support Strategy for Higher Education]. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 9(17), 1-19. https://n9.cl/wdi84

Ministerio de Educación [MINEDU]. (2012). Avanzando en el ejercicio de transferir competencias y recursos. Plan de transferencia 2012 del sector educación. [Advancing in the exercise of transferring competencies and resources. 2012 education sector transfer plan]. Ministerio de Educación. https://n9.cl/md4i8

Porflitt, F. (2021). Música y transferencia de habilidades: revisión bibliográfica descriptiva para el siglo XXI. [Music and skills transfer: a descriptive bibliographic review for the 21st century]. Revista musical chilena, 75(235), 177-200. https://n9.cl/pcjii

Rojas, I. (2009). La música y la estimulación temprana [Music and early stimulation]. ESCENA. Revista de las artes, 65(2), 35-43. https://n9.cl/u9uees

Troya, B., Viteri, X., y Navarrete, R. (2022). La educación musical y el desarrollo de habilidades socio-comunicativas en estudiantes del Ecuador. [Music education and the development of social- communicative skills in Ecuadorian students]. Revista Arbitrada Interdisciplinaria KOINONIA, VIII(15), 110-134. https://n9.cl/rqb2n

Published

2023-08-15

How to Cite

Sigüeñas-Rodríguez, A. C., Duran-Llaro, K. L., Sigüeñas-Rodríguez, C. S., & Muñoz-Sifuentes, L. S. (2023). Effects of music on early childhood learning. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 8(2), 523–541. https://doi.org/10.35381/r.k.v8i2.2890

Issue

Section

De Investigación