Effects of music on early childhood learning
DOI:
https://doi.org/10.35381/r.k.v8i2.2890Keywords:
Educational method, learning, music, (UNESCO Thesaurus).Abstract
Music plays an important role in the integral development of the human being, because it activates different areas of the brain, promoting the development of elements such as language, motor skills, thinking, attention, concentration and self-regulation of emotions in the child's development. The objective of the current study is to analyze the benefits of the MAPS educational method in the transfer of learning for early childhood, 2023. The research was qualitative and phenomenological. For its execution, a semi-structured interview was used to analyze this method. The result allowed highlighting that the MAPS method promoted the transfer of learning and was reflected in the development of sensory intelligence, musical intelligence and psychomotor skills. Therefore, it was concluded that from its application, personal and school development were achieved from a broader and more comprehensive vision.
Downloads
References
Albornoz, Y. (2009). Emoción, música y aprendizaje significativo. [Emotion, music and meaningful learning]. Educere, 13(44), 67-73. https://n9.cl/q0sdse
Araya, S., y Espinoza, L. (2020). Aportes desde las neurociencias para la comprensión de los procesos de aprendizaje en los contextos educativos. [Contributions from the Neurosciences for the Understanding of Learning Processes in Educational Contexts]. Propósitos y Representaciones, 8(1), 1-10. https://n9.cl/z0p9l
Arguedas, C. (2015). Educación musical, desarrollo infantil y adolescente y enfoque de derechos humanos: Una reseña bibliográfica. [Musical Education, Child And Adolescent Development, And Human Rights Perspective: A Bibliographic Review]. Revista Educación, 39(2), 79-103. https://n9.cl/8mehsh
Benítez, M., Diaz, V., Sarli, L., Bossio, M., y Justel, N. (2018). Las clases de música mejoran la memoria en niños preescolares. [Music classes enhance memory in preschoolers]. Panamerican Journal of Neuropsychology, 12(2), 1-21. https://n9.cl/avdor
Bermell, Á., Brull, A., y Bernabé, M. (2016). Impacto de la educación musical para la competencia social en Educación Infantil. [The Impact of music education for social competence in early chilhood education]. Opción, 32(81), 104-128. https://n9.cl/zh14z
Casas, M. (2001). "¿Por qué los niños deben aprender música? [Why should children learn music?]. Colombia Médica, 32(4), 197-204. https://n9.cl/paqpx
Cuervo, C., y García, D. (2022). Tecnología digital en la educación musical infantil. [Digital technology in music education for children]. Praxis y Saber, 13(32), 1-15. https://n9.cl/gt853
Fuster, D. (2019). Investigación cualitativa: Método fenomenológico hermenéutico. [Qualitative Research: Hermeneutical Phenomenological Method]. Revista de Psicología Educativa: Propósitos y representaciones, 7(1), 201-229. https://n9.cl/j7xm
Guerrero, R., Do Prado, M., Silveira, S., y Ojeda, G. (2017). Momentos del Proyecto de Investigación Fenomenológica en Enfermería. [Moments of phenomenological project research in nursing]. Index de Enfermería, 26(1-2) 67-71. https://n9.cl/dtol7
Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. [Research methodology]. McGraw-Hill/ Interamericana Editores, S.A. de C.V.
Linares, E., García, A., y Martínez, L. (2018). Elaboración de canciones, estrategia de apoyo para la educación superior. [Elaboration of Songs, Support Strategy for Higher Education]. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 9(17), 1-19. https://n9.cl/wdi84
Ministerio de Educación [MINEDU]. (2012). Avanzando en el ejercicio de transferir competencias y recursos. Plan de transferencia 2012 del sector educación. [Advancing in the exercise of transferring competencies and resources. 2012 education sector transfer plan]. Ministerio de Educación. https://n9.cl/md4i8
Porflitt, F. (2021). Música y transferencia de habilidades: revisión bibliográfica descriptiva para el siglo XXI. [Music and skills transfer: a descriptive bibliographic review for the 21st century]. Revista musical chilena, 75(235), 177-200. https://n9.cl/pcjii
Rojas, I. (2009). La música y la estimulación temprana [Music and early stimulation]. ESCENA. Revista de las artes, 65(2), 35-43. https://n9.cl/u9uees
Troya, B., Viteri, X., y Navarrete, R. (2022). La educación musical y el desarrollo de habilidades socio-comunicativas en estudiantes del Ecuador. [Music education and the development of social- communicative skills in Ecuadorian students]. Revista Arbitrada Interdisciplinaria KOINONIA, VIII(15), 110-134. https://n9.cl/rqb2n
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ana Carol Sigüeñas-Rodríguez, Kony Luby Duran-Llaro, Carmen Sammanda Sigüeñas-Rodríguez, Lindsay Sue Muñoz-Sifuentes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/oai.






