Mathematical thinking: A strategy to strengthen teachers' teaching skills

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/r.k.v8i2.2889

Keywords:

Mathematical thinking, strategy, teaching, learning, students, (UNESCO Thesaurus)

Abstract

The objective of this article was to investigate the strategies used by teachers to strengthen mathematical thinking. Methodologically, a systematic review was carried out, where an exhaustive and methodical research was conducted, which was given through a Prisma diagram and an authorship table; also, the information was collected from different databases of indexed repositories, such as Scielo, Elsevier, Latindex and Redalyc, taking into consideration the language, country and years of antiquity. As a result, it was found that the strategies motivate students towards a renewed and harmonious learning process; for this, the teacher must take into account the characteristics of the students, such as age, abilities, pace and learning environment, as well as the appropriate pedagogical methods. Therefore, it is concluded that these factors influence the level of achievement and performance of each student.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alarcón, L., y Vélez, C. (2022). Aplicación de estrategias didácticas y razonamiento lógico matemático en estudiantes del nivel básico medio. [Application of didactic strategies and mathematical logical reasoning in students of the intermediate basic level]. Revista San Gregorio, 50, 58-71. https://n9.cl/pjxgf

Celi, S., Quilca, M., Sánchez, V., y Paladines, M. (2021). Estrategias didácticas para el desarrollo del pensamiento lógico matemático en niños de educación inicial. Horizontes. [Didactic strategies for the development of logical mathematical thinking in early education children]. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 5(19), 826 - 842. https://n9.cl/biaxhn

Fondo de las Naciones Unidas para la infancia [UNICEF]. (2022). Guía teórica. Enseñanza de la matemática en el primer ciclo. [Theoretical guide. Teaching mathematics in the first cycle]. https://n9.cl/q10x1

García, F. (2022). Desarrollo de estados de la cuestión robustos: Revisiones Sistemáticas de Literatura. [Developing robust state-of-the-art reports: Systematic Literature Reviews]. Education in the Knowledge Society, 23, 1-23. https://n9.cl/7qcrp

García, M., y Vegas, H. (2019). Rincones pedagógicos: Nuevas estrategias para aprender y enseñar. [Pedagogical corners: New strategies for learning and teaching]. CIENCIAMATRIA. Revista Interdisciplinaria de Humanidades, Educación, Ciencia y Tecnología, 5(1), 593-615. https://n9.cl/ib0l4

Grijalva, P., Cornejo, G., Gómez, R., Real, K., y Fernández, A. (2019). Herramientas colaborativas para revisiones sistemáticas. [Collaborative tools for systematic revisions]. Revista Espacios, 40(25), 1-10. https://n9.cl/5dn6r

Hadar, L., y Tirosh, M. (2019). Creative thinking in mathematics curriculum: An analytic framework. [El pensamiento creativo en el currículo de matemáticas: Un marco analítico. Habilidades de pensamiento y creatividad]. Thinking Skills and Creativity, 33, 100585. https://n9.cl/as15j

Jiménez, A. (2019). La dinámica de la clase de matemáticas mediada por la comunicación. [The dynamics of the math class mediated by communication]. Revista de Investigación, Desarollo e Innovación, 10(1), 121-134. https://n9.cl/pg0z1

Jiménez, Y., y Vesga, G. (2022). Fortalecimiento del pensamiento crítico en el aula de matemáticas: una experiencia en pandemia. [Strengthening critical thinking in the mathematics classroom: a pandemic experience]. Educación y Ciencia, 26, e13538. https://n9.cl/ec1zf

Kozlowski, J., Chamberlin, S., y Mann, E. (2019). Factors that Influence Mathematical Creativity. [Factores que influyen en la creatividad matemática]. The Mathematics Enthusiast, 16(1), 504-540. https://n9.cl/4dm88

Lugo, J., Vilchez, O., y Romero, L. (2019). Didáctica y desarrollo del pensamiento lógico matemático. Un abordaje hermenéutico desde el escenario de la educación inicial. [Didactics and development of mathematical logical thinking. A hermeneutical approach from the initial education stage]. Logos Ciencia y Tecnología, 11(3), 18-29. https://n9.cl/05s79

Martino, L., Gutierrez, I., Morales, J., Álvarez, K., y Velasco, E. (2022). Psicomotricidad vivencial: estrategia para el fortalecimiento del pensamiento matemático en niños de 05 años. [Experiential psychomotricity: A strategy for strengthening mathematical thinking in 05-year-old children]. Prohominum, 3(1), 178–201. https://n9.cl/8mqjz

Narváez, I., y Fárez, D. (2022). Estrategias didácticas para favorecer el proceso de aprendizaje en niños de 3 a 4 años. [Didactic strategies to favor the teaching-learning process in children from 3 to 4 years of age]. Episteme Koinonía, 5(10), 78-100. https://n9.cl/xnpvn

Nieves, S., Caraballo, C., y Fernández, C. (2019). Metodología para el desarrollo del pensamiento lógico-matemático desde la demostración por inducción completa. Mendive. [Methodology for the development of the logical mathematical thought from the demonstration by complete induction]. Revista de Educación, 17(3), 393-408. https://n9.cl/fgy8i

Nurkaeti, N., Turmudi, K., Pratiwi, V., Aryanto, S., y Gumala, Y. (2020). Enhancement of mathematical creative thinking ability through open-ended approach based on metacognitive. [Mejora de la capacidad de pensamiento creativo matemático mediante un enfoque abierto basado en lo metacognitivo]. Journal of Physics: Conference Series, 1521, 032030. https://n9.cl/bn8s2i

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos [OCDE]. (2020). PISA 2018 Results (Volume VI). Are Students Ready to Thrive in an Interconnected World?. OECD Publishing. https://n9.cl/g8lm1

Palma, C., y Rodríguez, L. (2023). Estrategia didáctica para la enseñanza-aprendizaje de las matemáticas en estudiantes de Educación General Básica. [Didactic strategy for the teaching-learning of mathematics in students of Basic General Education]. Revista Multidiscipinaria Arbitrada de Investigación Científica, 7(2), 1304-1314. https://n9.cl/ymbi7

Piza, N., Amaiquema, F., y Beltrán, G. (2019). Métodos y técnicas en la investigación cualitativa. Algunas precisiones necesarias. [Methods and techniques in qualitative research. Some necessary details]. Conrado, 15(70), 455-459. https://n9.cl/sjal

Suárez, J., Canto, J., y Fernández, F. (2023). La Enseñanza De Las Matemáticas Y El Aprendizaje Basado En Proyectos: Hacia Una Didáctica Inclusiva. [The Teaching Of Mathematics And Project-Based Learning: Towards Inclusive Didactics]. Ciencia Latina Multidisciplinar, 7(3), 3423-3448. https://n9.cl/lmune

Suástegui, S., y Gell, A. (2022). El desarrollo del pensamiento lógico desde el numérico: una visión pedagógica. [The development of logical thinking from the numerical a pedagogical vision]. Varona, (75), 1-12. https://n9.cl/4mc3q

Suherman, S., y Vidakovich, T. (2022). Assessment of mathematical creative thinking: A systematic review. [Evaluación del pensamiento creativo matemático: Una revisión sistemática]. Thinking Skills and Creativity, 44, 1-13. https://n9.cl/tqrma

Valbuena, S., De La Hoz, K., y Berrio, J. (2021). El rol del docente de matemáticas en el desarrollo del pensamiento crítico en la enseñanza remota. [The role of the mathematics teacher in the development of critical thinking in remote teaching]. Revista Boletín Redipe, 10(1), 372-386. https://n9.cl/lhbi

Valbuena, S., Muñiz, L., y Berrio, J. (2020). El rol del docente en la argumentación matemática de estudiantes para la resolución de problemas. [Role of the teacher in the mathematical argumentation of Students for problem solving]. Revista Espacios, 41(9), 1-13. https://n9.cl/qx8eb

Published

2023-08-15

How to Cite

Rodríguez-Álvarez, D. J., & Duran-Llaro, K. L. (2023). Mathematical thinking: A strategy to strengthen teachers’ teaching skills. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 8(2), 504–522. https://doi.org/10.35381/r.k.v8i2.2889

Issue

Section

De Investigación