Teacher digital competence as a challenge in virtual learning environments

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/r.k.v8i2.2887

Keywords:

Digital competence, teaching performance, virtual environment, ICT, (Tesauro UNESCO).

Abstract

The current research, based on teachers' digital competence as a challenge in virtual learning environments, aimed to determine the level of knowledge of teachers' digital competencies. Methodologically, the study was experimental, with a pre-experimental design, that is, it worked with a single group, to which a pre-test and a post-test on digital competencies were applied. The result obtained allowed detecting an improvement in the levels of digital competence; and by means of the T Student test, the null hypothesis was rejected by confirming that virtual environments do strengthen teachers' digital competence. In conclusion, it was stated that virtual environments constitute significant resources for the efficient performance of teachers in their pedagogical praxis.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Benavente, S., Flores, M., Guizado, F., y Núñez, L. (2021). Desarrollo de las competencias digitales de docentes a través de programas de intervención 2020. [Role of the speech therapy cabinet in the educational inclusion of young university students with a diagnosis of stuttering]. Propósitos y Representaciones, 9(1), 1-23. https://n9.cl/7a612

Cabrera, A., Centurión, N., y Mora, C. (2022). Virtualización de clases presenciales en la universidad. [Virtualization of in-person classes at the university]. Educación Química, 33(3), 107-114. https://n9.cl/jev4t

Castiñeira, N., Lorenzo, M., y Pérez, U. (2022). Competencia digital docente para crear contenidos: autopercepción del profesorado en formación didáctico-científica de Galicia (España). [Digital competence of teachers in terms of content creation: self-perception of teachers in educational- scientific training in Galicia (Spain)]. Educação e Pesquisa, 48(e243510), 1–25. https://n9.cl/qsfw5

Díaz, J., Ruiz, A., y Egüez, C. (2021). Impacto de las TIC: desafíos y oportunidades de la Educación Superior frente al COVID-19. [Impact of ICTs: Challenges and Opportunities for Higher Education in the face of COVID-19]. Revista Científica UISRAEL, 8(2), 113–134. https://n9.cl/ij0yg

García, M., García, A., y Arévalo, M. (2022). Competencias digitales de los docentes en formación: dimensiones y componentes que promueven su desarrollo. [Digital skills by trainee teachers. Dimensions and components for their development]. Civilizar, 22(42), 57- 71. https://n9.cl/07lum

Gutiérrez, F., y Leguizamón, M. (2021). Alfabetización Informacional: una vía de acceso a la información confiable. [Information Literacy: a way of accessing reliable information]. Revista Historia de La Educación Latinoamericana, 23(36), 161-181. https://n9.cl/bx91q

Ianni, C. E., Isea Argüelles, J. J., y Aldana Zabala, J. J. Ideas para una educación renovadora. Fundación Koinonía. https://n9.cl/l7rti

Ibaceta, C., y Villanueva, C. (2021). Entornos virtuales de aprendizaje: variables que inciden en las prácticas pedagógicas de docentes de enseñanza básica en el contexto chileno. [Virtual learning environments: variables that affect the pedagogical practices of elementary school teachers in the Chilean context]. Perspectiva Educacional, 60(3), 132-158. https://n9.cl/5qtqz

Mancha, E., Casa, M., Yana, M., Mamani, D., y Mamani, P. (2022). Competencias digitales y satisfacción en logros de aprendizaje de estudiantes universitarios en tiempos de Covid-19. [Digital competencies and learning achievement satisfaction of university students in times of Covid-19]. Comuni@cción: Journal of Research in Communication and Development, 13(2), 106–116. https://n9.cl/iwraqy

Méndez, H. (2021). Alfabetización y competencia digital docente en el nivel de secundaria, provincia de Huaura, Perú. [Digital literacy and teaching competence at the secondary level, province of Huaura, Peru]. Revista Andina de Educación, 5(1), 1–7. https://n9.cl/n5x3q

Mendoza, G., y Párraga, S. (2022). Alfabetización informacional y competencia digital en la gestión pedagógica docente. [Information literacy and digital competence in teaching pedagogical management]. Revista San Gregorio, 51, 126–138. https://n9.cl/xlnqk

Oliva, E., y Mata, A. (2022). Uso de las habilidades digitales en el proceso de enseñanza-aprendizaje en ciencias de la información en un entorno virtual durante la pandemia por Covid 19. [Use of digital skills in the teaching-learning process in a virtual environment during the Covid 19 pandemic]. Investigación Bibliotecológica: Archivonomía, Bibliotecología e Información, 36(93), 117- 13. https://n9.cl/3z6e0

Orosco, J., Pomasunco, R., Gómez, W., Salgado, E., y Colachagua, D. (2021). Competencias digitales de docentes de educación secundaria en una provincia del centro del Perú. [Digital Competences in Secondary Education Teachers in a Province of Central Peru]. Revista Electrónica Educare, 25(3), 1-25. https://n9.cl/i0gvs

Reina, D., y La Serna, N. (2022). Metodología para la creación de escenarios virtuales de aprendizaje basados en m-learning. [Methodology for the creation of virtual learning scenarios based on m-learning]. Novasinergia: Revista Digital de Ciencia, Ingeniería y Tecnología, 5(2), 106-131. https://n9.cl/0grwv

Rojas, A., Rojas, A., Hilario, J., Mori, M., y Pasquel, A. (2018). Aplicación del módulo alfabetización digital y desarrollo de competencias digitales en docentes. [Application of the digital literacy module and development of digital competences in teachers]. Comuni@cción: Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo, 9(2), 101–109. https://n9.cl/ucg40

Torres, D., Rincón, A., y Medina, L. (2022). Competencias digitales de los docentes en la Universidad de los Llanos, Colombia. [Digital competencies of professors at the Universidad de los Llanos, Colombia]. Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad, 14(26), 1-25. https://n9.cl/y1jjj

Published

2023-08-15

How to Cite

Pereda-Loyola, R. A., & Duran-Llaro, K. L. (2023). Teacher digital competence as a challenge in virtual learning environments. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 8(2), 467–484. https://doi.org/10.35381/r.k.v8i2.2887

Issue

Section

De Investigación