Social skills in the institutional climate in education teachers
DOI:
https://doi.org/10.35381/r.k.v8i2.2885Abstract
The general objective of this research was to analyze the influence of social skills on the institutional climate in education teachers. The work was developed under a quantitative, non-experimental approach and a causal correlational design. In addition, documentary sources and peer-reviewed works related to the central aspects of the study, such as social skills and institutional climate, were reviewed and analyzed. As a result, it was found that social skills influenced the institutional climate of teachers; therefore, it was concluded that by developing skills of self-regulation of emotions, assertive communication and conflict resolution, a favorable environment may be fostered in order to contribute both to the comprehensive training of teachers and to their optimal performance.
Downloads
References
Aldana Zavala, J., Vallejo Valdivieso, P., e Isea Argüelles, J. (2021). Investigación y aprendizaje: Retos en Latinoamérica hacia el 2030. Alteridad, 16(1), 78-91. https://n9.cl/9pcah
Cajas, V., Paredes, M., Pasquel, L., y Pasquel, A. (2020). Habilidades sociales en Engagement y desempeño académico en estudiantes universitarios. [Social skills in Engagement and academic performance in university students]. Comuni@cción, 11(1), 77-88. https://n9.cl/yfhlm
Domínguez, M., Medina, A., y Sánchez, C. (2011). La Innovación en el aula: referente para el diseño y desarrollo curricular. [The Innovation in the classroom: respect for the design and curriculum development]. Perspectiva Educacional, Formación de Profesores, 50(1), 61-86. https://n9.cl/7a9l4
Esteves, A., Paredes, R., Calcina, C., y Yapuchura, C. (2020). Habilidades Sociales en adolescentes y Funcionalidad Familiar. [Social Skills in adolescents and Family Functionality]. Comuni@cción: Revista de Investigación En Comunicación y Desarrollo, 11(1), 16-27. https://n9.cl/tz306
Fernández, A., y Montero, I. (2016). Aportes para la educación de la Inteligencia Emocional desde la Educación Infantil. [Contributions to emotional intelligence education from early childhood education]. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 14(1), 53-66. https://n9.cl/k9iznd
Fernández, C., Tripailaf, C., y Arias, K. (2022). Desafíos de la educación emocional en el sistema educativo escolar chileno. [Emotional education challenges in Chilean school education]. Revista de estudios y experiencias en educación, 21(47), 272-286. https://n9.cl/rprm1
Fragoso, R. (2015). Inteligencia emocional y competencias emocionales en educación superior, ¿un mismo concepto? [Emotional intelligence and emotional competencies in higher education, the same concept?]. Revista Iberoamericana de Educación Superior, VI (16), 110-125. https://n9.cl/ny4z
García, X., Massani, I., y Bermúdez, I. (2016). La educación inclusiva en la formación de profesionales de la educación. [Inclusive education in the training of educators]. Universidad y Sociedad, 8(1), 118-121. https://n9.cl/i6jjz
Guamán, V., y Venet, R. (2019). El aprendizaje significativo desde el contexto de la planificación didáctica. [Significant learning from the context of didactic planning]. Conrado, 15(69), 218-223. https://n9.cl/2wki0
Goulard, E., Ferrari, H., Almeida, T., y Marco, J. (2021) Habilidades sociales profesionales e indicadores de ansiedad y depresión en gestores [Professional social skills and indicators of anxiety and depression in managers]. Psicol. cienc. Prof., 41, 1-12. https://n9.cl/2w2f1
Herrera, L., Fernández, A., Caballero, K., y Trujillo, J. (2011). Competencias docentes del profesorado novel participante en un proyecto de mentorización. Implicaciones para el desarrollo profesional universitario. [Teaching competencies of beginning teachers participant in a mentorship project. Implications for professional development in university]. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 15(3), 213-241. https://n9.cl/o6xbm1
Luy, C. (2019). El Aprendizaje Basado en Problemas (ABP) en el desarrollo de la inteligencia emocional de estudiantes universitarios. [Problem Based Learning (PBL) in the Development of Emotional Intelligence of University Students]. Propósitos y Representaciones, 7(2), 353-383. https://n9.cl/kask
Mena, J., Alum, N., y Ordaz, M. (2020). Habilidades sociales en estudiantes de licenciatura en educación. Pedagogia-Psicologia: una metodología para su formación. [Social skills in undergraduate students in education. Pedagogy-Psychology: a methodology for its formation]. Mendive. Revista de Educación, 18(2), 347-366. https://n9.cl/i1zrv
Repetto, E., y Pena, M. (2010). Las Competencias Socioemocionales como Factor de Calidad en la Educación. [Socioemotional competencies as a factor of quality in education]. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 8(5), 82-95. https://n9.cl/5dhic
Rugel, J., Esteves, Z., y Tamariz, H. (2023). Influencia del clima institucional en el desempeño docente centrado en el perfil. [Influence of the institutional climate on teacher performance focused on the profile]. Revista Koinonía, 8(16), 4-19. https://doi.org/10.35381/r.k.v8i16.2512
Sandoval, M. (2014). Convivencia y clima escolar: claves de la gestión del conocimiento. [Coexistence and school environment knowledge management keys]. Última Década, (41), 153-178. https://n9.cl/olkeq
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Diana Esperanza Obeso-Agreda, José Carlos Obeso-Agreda, Kony Luby Duran-Llano

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/oai.






