Problem-based learning to develop critical thinking in high school students - 2023

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/r.k.v8i2.2880

Keywords:

Critical thinking, problem-based learning, inference, students, (UNESCO Thesaurus).

Abstract

The purpose of this research was to determine the influence of the Problem-Based Learning program on the development of critical thinking in fourth grade high school students, 2023. The methodology was quantitative and the design was quasi-experimental. The sample consisted of 50 students from the experimental group and 42 from the control group, both evaluated by means of pre- and post-tests. The survey was used as a technique and the questionnaire as an instrument, which was validated through expert judgment. The value of Cronbach's alpha coefficient was 0.9047, demonstrating its reliability. The results indicated that the Kruskal Wallis test value (14.781) was greater than the Z value (1.645) and the Sig. value was 0.000 (less than 0.05). Therefore, it was concluded that the application of the PBL program significantly influenced the critical thinking of fourth grade high school students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agudo, D., Salcines, I., y González, N. (2020). Pensamiento crítico en ESO y Bachillerato: Estudio piloto de una propuesta didáctica. [Critical thinking in ESO and Baccalaureate: Pilot study of a didactic proposal]. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 19(41), 359-377. https://n9.cl/1yuko

Albarrán, F., y Díaz, C. (2021). Metodologías de aprendizaje basado en problemas, proyectos y estudio de casos en el pensamiento crítico de estudiantes universitarios. [Problem-based learning methodologies, projects and case studies in the critical thinking of university students]. Rev. Ciencias Médicas, 25(3), 18. https://n9.cl/6xqj6

Caro, N., y Travieso, D. (2021). Sistema de actividades para el desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes de educación secundaria. [System of activities for the development of critical thinking in secondary school students]. Praxis Educativa, 25(3), 1-24. https://n9.cl/54kcb

Casa, M., Huatta, S., y Mancha, E. (2019). Aprendizaje basado en problemas como estrategia para el desarrollo de competencias en estudiantes de educación secundaria. [Problem-based learning as a strategy for the development of competencies in secondary school students]. Comuni@cción: Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo, 10(2), 111-121. https://n9.cl/m89vy

Castillo, K. (2020). Pensamiento crítico en el siglo XXI: J. Rancière. [Critical thinking in the 21st century: J. Rancière]. Pro-Posições, 31, e20190062, 1-16. https://n9.cl/yjtl1

Correa, J., Ossa, C., y Sanhueza, P. (2019). Sesgo en razonamiento, metacognición y motivación al pensamiento crítico en estudiantes de primer año medio de un establecimiento de Chillán. [Reasoning bias, metacognition and motivation to critical thinking in first year High School students in a School in Chillan]. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 18(37), 61-77. https://n9.cl/615ri

Díaz, M. (2022). Desarrollo de habilidades en pensamiento crítico a partir de la propuesta de lectura minuciosa y escritura sustantiva en las clases de ciencias sociales. [Development of critical thinking skills through thorough reading and substantive writing in social science classes]. Lenguaje, 50(2S), 458-484. https://n9.cl/tm6f0

Espinal, C., Guerra, D., Tapia, A., y Martel, L. (2022). Aprendizaje colaborativo para la mejora del pensamiento crítico en estudiantes de secundaria. [Collaborative learning for the improvement of critical thinking in high school students]. Horizontes, Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 6(26), 1951-1960. https://n9.cl/8s4cj

Flores, J., y Neyra, L. (2021). Valores interpersonales y pensamiento crítico en estudiantes de una universidad de Lima, 2020. [Interpersonal values and critical thinking in students of a university in Lima, 2020]. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 5(18), 447-461. https://n9.cl/xjxte

Flórez, E., y González, M. (2021). Diseño de unidades didácticas mediante el aprendizaje basado en problemas para la enseñanza de las ciencias. [Design of didactic units through problem-based learning for science teaching]. Revista Científica, 41, 134- 149. https://n9.cl/imr54

Gonzales, R., y Otero, C. (2021). Perspectivas y retos del pensamiento crítico: Nivel de desarrollo en estudiantes de pregrado. [Perspectives and challenges of critical thinking: Level of development in undergraduate students]. Revista Universidad y Sociedad, 13(5), 124-133. https://n9.cl/s6yk3

Luy, C. (2019). El Aprendizaje Basado en Problemas (ABP) en el desarrollo de la inteligencia emocional de estudiantes universitarios. [Problem Based Learning (PBL) in the Development of Emotional Intelligence of University Students]. Propósitos y Representaciones, 7(2), 353-383. https://n9.cl/kask

Morales, P. (2018). Aprendizaje basado en problemas (ABP) y habilidades de pensamiento crítico ¿una relación vinculante? [Problem-based learning (PBL) and critical thinking skills: a binding relationship?]. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 21(2), 91-108. https://n9.cl/fxc72

Morales, P., y Landa, V. (2004). Aprendizaje basado en problemas. [Problem-based learning]. Theoria, 13(1), 145-157. https://n9.cl/ji5r4

Moreno, W., y Velázquez, M. (2017). Estrategia Didáctica para Desarrollar el Pensamiento Crítico. [Didactic strategy to develop critical thinking]. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 15(2), 53-73. https://n9.cl/5zzg

Núñez, L., Gallardo, D., Aliaga, A., y Diaz, J. (2020). Estrategias didácticas en el desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes de educación básica. [Didactic strategies in the development of critical thinking in basic education students]. Eleuthera, 22(2), 31-50. https://n9.cl/xwdbp

Pérez, G., Bazalar, J., y Arhuis, W. (2021). Diagnóstico del pensamiento crítico de estudiantes de educación primaria de Chimbote, Perú. [Diagnosis of critical thinking of primary school students from Chimbote, Peru]. Revista Electrónica Educare, 25(1), 1-11. https://n9.cl/6ajdz

Valencia, C. (2021). La Educación virtual en el pensamiento crítico de los estudiantes universitarios. [Virtual Education in the critical thinking of university students]. Desde el Sur, 13(2), 1–23. https://n9.cl/c09ow

Vendrell, M., y Rodríguez, J. (2020). Pensamiento Crítico conceptualización y relevancia en el seno de la educación superior. [Critical Thinking: conceptualization and relevance in higher education scenarios]. Revista de la educación superior 194, 49, 9-25. https://n9.cl/fus86

Villanueva, C., Ortega, G., y Díaz, L. (2022). Aprendizaje Basado en Proyectos: metodología para fortalecer tres habilidades transversales. [Project-Based Learning: a methodology to strengthen three transversal skills]. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 21(45), 433-445. https://n9.cl/yo617

Zapata, M. (2021). Propuesta ABP para fortalecer el pensamiento crítico de los estudiantes de primer año de la institución educativa Manuel Scorza. [ABP proposal to strengthen the critical thinking of first-year students of the Manuel Scorza educational institution]. [Tesis doctoral, Universidad César Vallejo]. https://n9.cl/n57e4p

Published

2023-08-15

How to Cite

Chacón-Cueva, J. J., Duran-Llaro, K. L., Chacón-Cueva, G. M., & Bustamante-Castrejón, D. C. (2023). Problem-based learning to develop critical thinking in high school students - 2023. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 8(2), 350–370. https://doi.org/10.35381/r.k.v8i2.2880

Issue

Section

De Investigación