Flipped classroom: A pedagogical model to develop self-regulated learning competence
DOI:
https://doi.org/10.35381/r.k.v8i2.2879Keywords:
Flipped classroom, educational model, learning, self-learning, (UNESCO Thesaurus).Abstract
The current research entitled Flipped classroom: pedagogical model to develop the self-regulated learning competence, is considered very relevant to be used by both teachers and students; therefore, the objective was to determine the relationship between the Flipped classroom and self-regulated learning from a quantitative approach of correlational design. The research approach was cross-sectional correlational and the sample included 242 students from a public educational institution. The results showed that the Rho Spearman correlation coefficient is Rho = 0.827 with significance level less than 1% (p < 0.01). As a conclusion, it was evidenced that the Flipped Classroom is highly significantly and directly related to students' self-regulated learning, making its implementation essential for students.
Downloads
References
Alarcón, D. y Alarcón, O. (2021). El aula invertida como estrategia de aprendizaje. [The inverted classroom as a learning strategy]. Conrado, 17(80), 152-157. https://n9.cl/7sejv
Alarcón, M., Alcas, N., Alarcón, H., Natividad, J., y Rodríguez, A. (2019). Empleo de las estrategias de aprendizaje en la universidad: Un estudio de caso. [Use of Learning Strategies in the University. A Case Study]. Propósitos y Representaciones, 7(1), 10-32. https://n9.cl/xyl1o
Aguilera, C., Manzano, A., Martínez, I., Lozano, M., y Casiano, C. (2017). El modelo flipped classroom. [The Flipped Classroom model]. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 4(1), 261-266. https://n9.cl/210g
Castellanos, S., y Yaya, R. (2013). La reflexión docente y la construcción de conocimiento: una experiencia desde la práctica. [Teaching reflection and the construction of knowledge: an experience from practice]. Sinéctica, (41), 2-18. https://n9.cl/u4vaa
Castro, J., Shupingahua, N., y Huamán, Y. (2023). Aula invertida en el desempeño docente: una revisión sistemática. [Inverted classroom in teacher performance: a systematic review]. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(29), 1278-1288. https://n9.cl/ui62b
Del-Moral, M., López, N., Castañeda, J., y Neira, M. (2022). Aprendizaje autorregulado del alumnado de Educación Infantil al narrar historias orales con una app. [Self- regulated learning of early childhood education students making oral storytelling with an app]. Texto Livre, 15(e37844), 1-16. https://n9.cl/b75dn
Demuner, M., Ibarra, M., y Nava, R. (2023). Estrategias de aprendizaje autorregulado en estudiantes universitarios durante la contingencia COVID-19. [Self-regulated learning strategies in university students during the COVID-19 period]. Revista Iberoamericana de Educación Superior (RIES), XIV (39), 116-130. https://n9.cl/khipg
Dorado, Á., Yandar, J., Garcés, Y., y Obando, L. (2020). Programa de estrategias de aprendizaje para estudiantes de una institución educativa. [Program of learning strategies for students of an educational institution]. Praxis y Saber, 11(25), 75-95. https://n9.cl/gxclt
García, L. (2022). Radio, televisión, audio y vídeo en educación. Funciones y posibilidades, potenciadas por el COVID-19. [Radio, Televisión, Audio and Video in Education. Functions and Possibilities, Enhanced by COVID-19]. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 25(1), 09–28. https://n9.cl/mvs3h
Guzmán, R., Cabrera, P., Méndez, D., Cabrera, J., y Chávez, R. (2020). Multimedia educativa para el aprendizaje de la asignatura Educación Física en ciencias médicas. [Educational Multimedia for the learning of Physical Education subject in medical sciences]. MEDISAN, 24(2), 342-350. https://n9.cl/jvd5s
Maldonado, M., Aguinaga, D., Nieto, J., Fonseca, F., Shardin, L., y Cadenillas, V. (2019). Estrategias de aprendizaje para el desarrollo de la autonomía de los estudiantes de secundaria. [Learning strategies for the development of the autonomy of secondary school students]. Propósitos y Representaciones, 7(2), 415-439. https://n9.cl/fm9fc
Pico, J., y Vaca, L. (2023). Flipped classroom en procesos de enseñanza-aprendizaje en carreras de ingeniería: Revisión Sistemática. [Flipped classroom in teaching-learning processes in engineering careers: Systematic Review]. Episteme Koinonía, VI(12), 61-102. https://n9.cl/x26qr
Rebaza, M., y Deroncele, A. (2022). Potencialidades del aprendizaje autorregulado en el desarrollo de la competencia digital docente. [Potential of self-regulated learning in the development of teaching digital competence]. Conrado, 18(85), 355-362. https://n9.cl/2kd8e
Sosa, H. (2022). Aprendizaje cognoscitivo impulsor de la autorregulación en la construcción del conocimiento. [Cognitive learning driver of self-regulation in the construction of knowledge]. Revista de Ciencias Sociales (Ve), (5), 172-183. https://n9.cl/nwu8r
Ventosilla, D., Santa María, H., Ostos, F., y Flores, A. (2021). Aula invertida como herramienta para el logro de aprendizaje autónomo en estudiantes universitarios. [Flipped classroom as a tool for the achievement of autonomous learning in university students]. Propósitos y Representaciones, 9(1), e1043. https://n9.cl/fzzmz
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Hernán Campos-Martínez, Kony Luby Duran-Llaro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/oai.






