Project-Based Learning to improve communication skills

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/r.k.v8i2.2871

Keywords:

Interactive communication, telecommunications applications, demonstrations (educational), (UNESCO Thesaurus).

Abstract

The objective of the study was to determine the effect of the use of the project-based learning program on the improvement of communication skills in 4th grade high school students of public educational institutions in the municipality of El Porvenir in the year 2023. The methodology of the study uses a hypothetical-deductive approach, with an applied level of interpretation and a quasi-experimental design. The sample consists of 132 students: 62 in the experimental group and 70 in the non-intervention group. The techniques are observations, the instruments are assessments, used as pre- and post-tests. It was observed that before using PBL, the average score of communicative ability was 11.87±3.55, and after using this strategy, the average score increased to 19.01±1.52. Likewise, in its dimensions it can be glimpsed that the average score increases after using this strategy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asunción, S. (2019). Metodologías Activas: Herramientas para el empoderamiento docente [Active Methodologies: Tools for Teacher Empowerment]. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 7(1), 65–80. https://n9.cl/3twc

Corica, A. (2020). Aprendizaje Basado en Proyectos en la escuela secundaria argentina: un estudio exploratorio sobre la experiencia de profesoras y profesores en servicio [Project-based learning in Argentinean secondary schools: an exploratory study on the experience of in-service teachers]. Revista Educación, 45(1) 382–397. https://doi.org/10.15517/revedu.v45i1.43084

Espejo-García, R., Díaz-Fernández, R., Infantes-Rojas, B., y Morente-Oria, H. (2022). Rendimiento académico y satisfacción del alumnado utilizando la metodología de aprendizaje basado en proyectos: un estudio piloto [Academic performance and student satisfaction using project-based learning methodology: a pilot study]. Journal of Sport y Health Research, 14(2).293-308. https://n9.cl/lo3wu

Fernández-Leandro, D. S., De la Cruz Cámaco, D. P., Banay Zambrano, J. W., Alegre Huerta, J. A., y Breña Eulogio, Ángel M. (2022). Logros de aprendizaje y desarrollo de competencias a través de la evaluación formativa [Learning achievements and development of competencies through formative assessment]. Horizontes. Revista De Investigación En Ciencias De La Educación, 6(23), 418–428. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes. v6i23.344

González, F. (2021). Aprendizaje Basado en Proyectos en Formación Profesional: la aplicación de las nuevas tecnologías a la investigación de mercados en los ciclos de comercio y marketing [Project Based Learning in Vocational Training: the application of new technologies to market research in commerce and marketing cycles]. Ensayos: Revista de la Facultad de Educación de Albacete,36(1), 105-121. https://doi.org/10.18239/ensayos.v36i1.2653

Imbernón, F. (2019). Secondary education teachers’ training: The eternal nightmare. Profesorado, 23(3), 151-163. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i3.9302

Montoya, E. (2019). Aprendizaje basado en competencias en las habilidades comunicativas oral y escrita de los estudiantes del curso Comprensión y Producción de Textos del I.E.S.T.P. TECSUP, Lima, 2016 [Competency-based learning in oral and written communication skills of students of the course Comprehension and Production of Texts of the I.E.S.T.P. TECSUP, Lima, 2016]. [Tesis de Doctorado, Universidad Nacional de Educación “Enrique Guzmán y Valle”]. https://n9.cl/pr3br

Obando-Arias, M. (2021). Mediación pedagógica del aprendizaje a partir de la pregunta generadora en la educación media: Aprendizaje basado en proyectos [Pedagogical mediation of learning based on the generative question in secondary education: Project-based learning]. Revista Electrónica Educare (Educare Electronic Journal), 25(2). https://doi.org/10.15359/ree.25-2.21

Osório-Vargas, R. (2018). Reportage: Methodology Of Literary Journalism. Brazilian Journalism Research, 14(3), 720–739. https://doi.org/10.25200/ BJR.v14n3.2018.1124

Pérez, M., y Lalanda, S. (2020). La enseñanza de la música a través del Aprendizaje Basado en Proyectos: estudio de caso en el Instituto de Educación Secundaria “Sa Blanca Dona” en Ibiza [Teaching music through Project Based Learning: a case study at the Secondary School "Sa Blanca Dona" in Ibiza]. Artseduca, (27), 54-71. https://n9.cl/1jq89

Ricardo, J., Vázquez, M., y Fernández, A. (2022). Evaluación del aprendizaje basado en proyectos [Evaluation of project-based learning]. Revista Investigación Operacional, 43(3), 409-419. https://n9.cl/4tvms

Rodero-Antón, E., y Rodríguez-de-Dios, I. (2021). Competencias de comunicación oral en la educación primaria [Oral communication skills in primary education]. Profesional de la información, 30(6). https://doi.org/10.3145/epi.2021.nov.01

Rodríguez, M. (2021). Desarrollo del Aprendizaje Basado en Proyectos con Realidad Aumentada en educación secundaria para mejorar rendimientos en el aula de música [Development of Project Based Learning with Augmented Reality in secondary education to improve performance in the music classroom]. Artseduca, (31), 135-145. https://n9.cl/z9jnt

Vaca, A. (2017). Increasing EFL learners’ oral production at a public school through project-based learning. Profile Issues in TeachersProfessional Development, 19(2), 57-71. https://doi.org/10.15446/profile.v19n2.59889

Vélez, J., Zapata, J., Pacherres, M., y Tumi, B. (2022). Aprendizaje basado en Proyectos, una propuesta para mejorar el aprendizaje autorregulado en estudiantes de secundaria de una institución educativa, Piura 2020 [Project-based learning, a proposal to improve self-regulated learning in high school students of an educational institution, Piura 2020]. Prohominum, 4(1), 38–65. https://doi.org/10.47606/ACVEN/PH0093

Published

2023-08-15

How to Cite

Rodríguez-Polo, D. A., Terrones-Marreros, M. A., & Duran-Llaro, K. L. (2023). Project-Based Learning to improve communication skills. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 8(2), 194–211. https://doi.org/10.35381/r.k.v8i2.2871

Issue

Section

De Investigación