COMFOR program based on a competency-based approach for pedagogical practice in public educational institutions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/r.k.v8i2.2866

Keywords:

Critical thinking, reasoning, decision making, (UNESCO Thesaurus).

Abstract

The objective of the research was to analyze the pedagogical practice in relation to the quality of learning in a public educational institution in the province of Virú. The population consisted of forty teachers from this institution. The interview technique was used for data collection, and the questionnaire was validated by expert judgment. The results show a Significant Internal Reliability (Cronbach's alpha = 0.926 > 0.90), with a pilot test of 22 teachers; obtaining when applying the pre-test that 98% of teachers were at an elementary level, exercising a routine pedagogical practice, practical, little reflective, with difficulty in pedagogical management, scarcely authentic and will hardly help to solve problems. Likewise, in the post-test, COMFOR program, 88% of teachers achieved a competent level; they use knowledge, abilities, skills and attitudes to solve environmental problems, with critical analysis, metacognition and ethics.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acevedo-Correa, D., Montero Castillo, P. M., y MarrugoLigardo, Y. A. (2022). Socioformación como estrategia pedagógica para el aprendizaje por competencias [Socio-Training as a Pedagogical Strategy for Skills Learning]. Revista De Filosofía, 39(100), 320-332. https://doi.org/10.5281/zenodo.5981021

Achata-Cortez, C. (2018). El currículo nacional y el desempeño docente [The national curriculum and teacher performance]. Revista De Investigaciones, 7(2), 598-606. https://doi.org/10.26788/riepg.v7i2.321

Castillo-Cobo, M. C., Caurcel Cara, M. J., y Chacón López, H. (2018). Diseño, aplicación y efecto de un programa para la mejora de la creatividad en Educación Infantil [Design, application and effect of a program for the improvement of creativity in early childhood education]. Revista Internacional De Apoyo a La inclusión, Logopedia, Sociedad Y Multiculturalidad, 4(3). https://doi.org/10.17561/riai.v4.n3.1

Cejas-Martínez, M. F., María José, R. M., Cayo Lema, L. E., y Villa Andrade, L. C. (2019). Formación por competencias: Reto de la educación superior [Competency-based training: A challenge for higher education]. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXV(1). https://n9.cl/4xw5y

Cruzado-Saldaña, J. J. (2022). La evaluación formativa en la educación [Formative evaluation in education]. Comuni@cción: Revista de investigación en comunicación y desarrollo, 13(2), 149–160. https://doi.org/10.33595/2226-1478.13.2.672

Esquerre, L.A. y Pérez, M.A. (2021). Retos del desempeño docente en el siglo XXI: una visión del caso peruano [Challenges of teacher performance in the 21st century: an overview of the Peruvian case]. Revista Educación 45(2). https://doi.org/10.15517/revedu.v45i1.43846

Medina-Uribe, J., Calla Colana, G., y Romero Sánchez, P. (2019). Las teorías de aprendizaje y su evolución adecuada a la necesidad de la conectividad [Learning theories and their evolution in line with the need for connectivity]. LEX - Revista de la Facultad de Derecho y Ciencias Políticas, 17(23), 377-388. http://dx.doi.org/10.21503/lex.v17i23.1683

Mendoza, D. J., Flores, E. M., Revilla, L. S., Cejas, M. F. y Navarro, M. (2020). Práctica pedagógica de la educación ecuatoriana en el siglo XXI [Pedagogical practice in Ecuadorian education in the XXI century]. Edetania: estudios y propuestas socio-educativas, (57), 111-141 https://n9.cl/tnsbh

Ministerio de Educación MINEDU. (2019). Evaluación Ordinaria del Desempeño Docente 2017 Nivel Inicial-Tramo I. Informe Nacional [Ordinary Evaluation of Teaching Performance 2017 Initial Level-Trust I. National Report]. https://n9.cl/tgk3h

Pineda, W., Dávila, J., y Alva, C. (2020). Conocimiento disciplinar y pedagógico de comunicación de los docentes de primaria, Ucayali – 2019 [Disciplinary and pedagogical knowledge of communication of primary school teachers, Ucayali - 2019]. Revista Ciencia y Tecnología, 16(4), 87-95. https://n9.cl/i4xoh

Quiñones-Ramírez, L, Zárate - Ruiz, G, Miranda - Aburto, E, y Sosa Celi, P. (2021). Enfoque por competencias (EC) y Evaluación formativa (EF). Caso: Escuela rural [Competency-based approach (CB) and Formative Evaluation (FE). Case: Rural school]. Propósitos y Representaciones, 9(1), e1036. https://dx.doi.org/10.20511/pyr2021.v9n1.1036

Rodríguez, N. J. C., Santamaría, D. S. G., y Gordon, A. Z. G. Z. (2020). Aprendizaje por descubrimiento: Método alternativo en la enseñanza de la física [Discovery learning: Alternative method in physics teaching]. Scientia et Technica, 25(4), 569-575. https://doi.org/10.22517/23447214.24221

Tobón, S. (2017). Evaluación socioformativa. Estrategias e instrumentos [Socioformative assessment. Strategies and instruments]. Kresearch. http://dx.doi.org/10.24944/isbn.978-1-945721-26-

Published

2023-09-15

How to Cite

Donato-Palacios, M., Calle-Díaz, J. J., Terrones-Marreros, M. A., & Duran-Llaro, K. L. (2023). COMFOR program based on a competency-based approach for pedagogical practice in public educational institutions. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 8(2), 123–134. https://doi.org/10.35381/r.k.v8i2.2866

Issue

Section

De Investigación