COMFOR program based on a competency-based approach for pedagogical practice in public educational institutions
DOI:
https://doi.org/10.35381/r.k.v8i2.2866Keywords:
Critical thinking, reasoning, decision making, (UNESCO Thesaurus).Abstract
The objective of the research was to analyze the pedagogical practice in relation to the quality of learning in a public educational institution in the province of Virú. The population consisted of forty teachers from this institution. The interview technique was used for data collection, and the questionnaire was validated by expert judgment. The results show a Significant Internal Reliability (Cronbach's alpha = 0.926 > 0.90), with a pilot test of 22 teachers; obtaining when applying the pre-test that 98% of teachers were at an elementary level, exercising a routine pedagogical practice, practical, little reflective, with difficulty in pedagogical management, scarcely authentic and will hardly help to solve problems. Likewise, in the post-test, COMFOR program, 88% of teachers achieved a competent level; they use knowledge, abilities, skills and attitudes to solve environmental problems, with critical analysis, metacognition and ethics.
Downloads
References
Acevedo-Correa, D., Montero Castillo, P. M., y MarrugoLigardo, Y. A. (2022). Socioformación como estrategia pedagógica para el aprendizaje por competencias [Socio-Training as a Pedagogical Strategy for Skills Learning]. Revista De Filosofía, 39(100), 320-332. https://doi.org/10.5281/zenodo.5981021
Achata-Cortez, C. (2018). El currículo nacional y el desempeño docente [The national curriculum and teacher performance]. Revista De Investigaciones, 7(2), 598-606. https://doi.org/10.26788/riepg.v7i2.321
Castillo-Cobo, M. C., Caurcel Cara, M. J., y Chacón López, H. (2018). Diseño, aplicación y efecto de un programa para la mejora de la creatividad en Educación Infantil [Design, application and effect of a program for the improvement of creativity in early childhood education]. Revista Internacional De Apoyo a La inclusión, Logopedia, Sociedad Y Multiculturalidad, 4(3). https://doi.org/10.17561/riai.v4.n3.1
Cejas-Martínez, M. F., María José, R. M., Cayo Lema, L. E., y Villa Andrade, L. C. (2019). Formación por competencias: Reto de la educación superior [Competency-based training: A challenge for higher education]. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXV(1). https://n9.cl/4xw5y
Cruzado-Saldaña, J. J. (2022). La evaluación formativa en la educación [Formative evaluation in education]. Comuni@cción: Revista de investigación en comunicación y desarrollo, 13(2), 149–160. https://doi.org/10.33595/2226-1478.13.2.672
Esquerre, L.A. y Pérez, M.A. (2021). Retos del desempeño docente en el siglo XXI: una visión del caso peruano [Challenges of teacher performance in the 21st century: an overview of the Peruvian case]. Revista Educación 45(2). https://doi.org/10.15517/revedu.v45i1.43846
Medina-Uribe, J., Calla Colana, G., y Romero Sánchez, P. (2019). Las teorías de aprendizaje y su evolución adecuada a la necesidad de la conectividad [Learning theories and their evolution in line with the need for connectivity]. LEX - Revista de la Facultad de Derecho y Ciencias Políticas, 17(23), 377-388. http://dx.doi.org/10.21503/lex.v17i23.1683
Mendoza, D. J., Flores, E. M., Revilla, L. S., Cejas, M. F. y Navarro, M. (2020). Práctica pedagógica de la educación ecuatoriana en el siglo XXI [Pedagogical practice in Ecuadorian education in the XXI century]. Edetania: estudios y propuestas socio-educativas, (57), 111-141 https://n9.cl/tnsbh
Ministerio de Educación MINEDU. (2019). Evaluación Ordinaria del Desempeño Docente 2017 Nivel Inicial-Tramo I. Informe Nacional [Ordinary Evaluation of Teaching Performance 2017 Initial Level-Trust I. National Report]. https://n9.cl/tgk3h
Pineda, W., Dávila, J., y Alva, C. (2020). Conocimiento disciplinar y pedagógico de comunicación de los docentes de primaria, Ucayali – 2019 [Disciplinary and pedagogical knowledge of communication of primary school teachers, Ucayali - 2019]. Revista Ciencia y Tecnología, 16(4), 87-95. https://n9.cl/i4xoh
Quiñones-Ramírez, L, Zárate - Ruiz, G, Miranda - Aburto, E, y Sosa Celi, P. (2021). Enfoque por competencias (EC) y Evaluación formativa (EF). Caso: Escuela rural [Competency-based approach (CB) and Formative Evaluation (FE). Case: Rural school]. Propósitos y Representaciones, 9(1), e1036. https://dx.doi.org/10.20511/pyr2021.v9n1.1036
Rodríguez, N. J. C., Santamaría, D. S. G., y Gordon, A. Z. G. Z. (2020). Aprendizaje por descubrimiento: Método alternativo en la enseñanza de la física [Discovery learning: Alternative method in physics teaching]. Scientia et Technica, 25(4), 569-575. https://doi.org/10.22517/23447214.24221
Tobón, S. (2017). Evaluación socioformativa. Estrategias e instrumentos [Socioformative assessment. Strategies and instruments]. Kresearch. http://dx.doi.org/10.24944/isbn.978-1-945721-26-
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Marleny Donato-Palacios, Juan Javier Calle-Díaz, Mario Andrés Terrones-Marreros, Kony Luby Duran-Llaro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/oai.






