Profile of the graduate in integral education as administrator of elementary schools
DOI:
https://doi.org/10.35381/r.k.v4i8.284Keywords:
Profile, education, teacher, administrator, schoolsAbstract
The objective of the study was to describe the profile of the Graduate in Integral Education who graduates from the National Experimental University "Rafael María Baralt", in his performance as administrator of the primary schools, the research is descriptive, with non-experimental design of field, transversal, with the theoretical contributions of Morales and Torrealba (2001), Hernández (2003) among others. The population was formed by 10 managers and 72, who were given a questionnaire consisting of 36 Likert-type questions, validated by five experts with an Alpha Cronbach of 0.901. It was concluded that managers have a high command of their managerial profile which allows demonstrating competences for the administration of primary schools. However, contradictions were evident, the teachers surveyed adversely affected the results offered by the managers, indicating a moderate dominance of their managerial profile, and a low level of knowledge related to the competencies to administer schools.
Downloads
References
Baillón R. (2004). Estilos de dirección y funcionamiento escolar. N° 4. París. Revista internacional de educación.
Bain K. (2007). Lo que hacen los mejores profesores universitarios. 2da. Edición Valencia, España: Universidad de Valencia.
Balestrini M. (2006). Cómo se elabora el proyecto de investigación. Caracas BL Consultores asociados. Servicio Editorial.
Bateman y S. (2001). Administración: una ventaja competitiva. México. McGraw Hill.
Blanco E. (2002). Herramienta para la toma de decisiones. Instituto del mejoramiento profesional del magisterio. Caracas – Venezuela.
Bozu (2009). El profesor universitario en la sociedad del conocimiento: competencias profesionales docentes. Revista de información e innovación educativa universitaria. Volumen 2 n – 2.
Buchele R. (2007). El director en instituciones públicas. México. Editorial ROMOR. C.A. Reimpresión 1500 pg.
Chávez (2007). Introducción a la Investigación Educativa. Taller Ars Grafica. Nueva Edición. Venezuela.
Chiavenato I. (2004). Gestión del talento humano. McGraw Hill.
Fermín M. (2001). El clima organizacional en 4 instituciones de educación superior. Una percepción de los estudiantes. Documento en línea.
Fernández y Ramón (2004). Introducción a la administración. Caracas, Venezuela. Ars Gráfica.
Goñi Zabala JM (2005). El espacio Europeo en educación superior. Un reto para la universidad. Competencias, tareas y evaluación, los ejes del conocimiento universitario. Barcelona, España Octaedro.
Hernández, Y. (2003). Gerencia de la educación. Programa instruccional. Educación integral, UNERMB, Zulia. Venezuela.
Manes J.M. (2005). Gestión estratégica para instituciones educativas. Buenos Aires. Ediciones Granica.
Marcelo C. (2004). Aprender a enseñar en la sociedad del conocimiento. Revista Electrónica Educación. Archivo Policy. 86.
Mayorga, R. (2001). Los desafíos de la universidad latinoamericana en el siglo XXI. Revista Iberoamericana de Educación. No. 21. 25-40.
Ministerio del Poder Popular para la Educación (2013-2014). Líneas estratégicas en el marco del proceso curricular venezolano. Caracas. Venezuela.
Morales A. y Torrealba J (2001). Perfil del licenciado en educación integral. PPD. UNERMB Cabimas. COL. Zulia, Venezuela.
Pastrana L. (2004). La función directiva en el clima organizacional. Documento en línea. Consultado 20/06/2012.
Piñero L. (2005). Acción gerencial del docente para la promoción de proyectos de autogestión financiera. Trabajo de ascenso. UNERMB.
Ramírez J (2007). Administración de instituciones educativas. Ediciones Granica. Buenos Aires.
Robbins y Coulter (2004). Administración. México. Prentice Hall.
Sabino C. (2002). El proceso de investigación. Nueva Edición Actualidad. Editorial Panapo. Caracas, Venezuela. 87 .
Salazar, A. (2010). Estrategias del lenguaje para fortalecer la lectura y escritura en los alumnos y alumnas del 3er grado ambiente “e” de la escuela básica blanca guevara de balan” ubicada en barrancas del Orinoco, municipio sotillo estado Monagas.
UNESCO (2008). Conferencia mundial sobre educación superior. Sede UNESCO. París. Documento en línea. (Disponible: http://portal.unesco.org/es/).
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/oai.






