Comprehensive student training: Comparative analysis of in-person and virtual modalities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/r.k.v8i1.2779

Keywords:

Comprehensive training, in- person modality, virtual modality, inclusion, equity, (UNESCO Thesaurus)

Abstract

The objective of this article was to comparatively analyze the comprehensive training of students in face-to-face and virtual study modalities. The research was quasi-experimental using a sample of 23 students of the year 2019, Cycle 2, who received statistics classes under the in- person modality, and 49 students of the year 2021, Cycle 2, who received classes under the virtual modality, using the Mann-Whitney test. Among the results, a significant difference was determined between virtual and in- person learning, since a better academic performance was evidenced in the averages of the face-to-face group than in the group of the digital environment. Therefore, it is concluded that the virtual modality lacks a better integration of the resources provided by ICT to improve the teaching and learning process, while in the in- person modality there was better empathy and academic performance.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar, F. (2020). Del aprendizaje en escenarios presenciales al aprendizaje virtual en tiempos de pandemia. [From face-to-face learning to virtual learning in pandemic times]. Estudios pedagógicos (Valdivia), 46(3), 213-223. Recuperado de https://n9.cl/vzdln

Chiecher, A., Donolo, D., y Rinaudo, M. (2010). Tomando opciones en la universidad: entre el aprendizaje presencial y a distancia. [Making choices in college: between on-site and distance learning]. Innovación Educativa, 10(52), 45-53. Recuperado de https://n9.cl/r4ug3

Delgado, M., Arrieta, X., y Riveros, V. (2009). Uso de las TIC en educación, una propuesta para su optimización. [The use of ITCs in education: a proposal for their optimization]. Omnia, 15(3), 58-77. Recuperado de https://n9.cl/v1sve

Díaz, A., y Quiroz, R. (2013). La formación integral: Una aproximación desde la investigación. [Whole Education: An Approach from Research]. Íkala, revista de lenguaje y cultura, 18(3), 17–29. Recuperado de https://n9.cl/3fr6x

Diaz, J, Ledesma, M., Rojas, S., y Diaz, L. (2020). Los cuatro saberes de la educación como formación continua en las empresas. [The four knowledge of education as continuous training in companies]. Fides et Ratio - Revista de Difusión cultural y científica de la Universidad La Salle en Bolivia, 19(19), 17-48. Recuperado de https://n9.cl/1vm45

Escontrela, R. y Stojanovic, L. (2004). La integración de las TIC en la educación: Apuntes para un modelo pedagógico pertinente. [The integration of ICTs in education: Notes for a pertinent pedagogical model]. Revista de Pedagogía, 25(74), 481-502. Recuperado de https://n9.cl/y4edv

Guillén, J. (2008). Estudio crítico de la obra: "La educación encierra un tesoro". Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el Siglo XXI, presidida por Jacques Delors. [Critical study of the work: “Education encloses a treasure?” A UNESCO Report of the International Commission on Education for the XXIst Century, presided by Jacques Delors]. Laurus, 14(26), 136-167. Recuperado de https://n9.cl/i0kxs

Herrera, R., Vargas, A., Martínez, M., y Rodríguez, A. (2021). Desempeño digital de los docentes desde la emergencia sanitaria del COVID-19. [Teachers digital performance since the COVID-19 health emergency]. Revista Arbitrada Interdisciplinaria KOINONIA. VI(3). Recuperado de https://n9.cl/vuao6

Jaramillo, P., Castañeda, P., y Pimienta, M. (2009). Qué hacer con la tecnología en el aula: inventario de usos de las TIC para aprender y enseñar. [What to do with technology in the classroom: An inventory of how ICT can be used for learning and teaching]. Educación y Educadores, 12(2), 159-179. Recuperado de https://n9.cl/9ggoc

Jiménez, S., Espinel, J., Elage, B. y Posligua, M. (2022). Estrategias didácticas virtuales: componentes importantes en el desempeño docente. [Virtual didactic strategies: essential components in teaching performance]. PODIUM, (41), 41-56. Recuperado de https://n9.cl/m6zit

Martínez, A., Alonso, A. y Pérez, E. (2021). La formación integral del estudiante universitario desde un enfoque sociocultural. [The Integral Formation of the University Student from a Socio-cultural Approach]. Revista Cubana de Educación Superior, 40(2), e1. Recuperado de https://n9.cl/4ee8f

Martínez, J., Tobón, S., López, E., y Manzanilla, H. (2020). Calidad educativa: un estudio documental desde una perspectiva socioformativa. [Educational quality: documentary research from a socioformative perspective]. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 16(1), 233-258. Recuperado de https://n9.cl/shjwq

Menacho, I., Cavero, H., Orihuela, M. y Flores, G. (2021). Variables que inciden en la calidad educativa en un contexto de crisis sanitaria en instituciones educativas públicas de Comas. [Variables that affect educational quality in a context of health crisis in public educational institutions in Comas]. Propósitos y Representaciones, 9(1), e1037. Recuperado de https://n9.cl/r9chld

Ramírez, Á. (2014). Pedagogía y calidad educativa en la era digital y global. [Pedagogy and educational quality in the digital and global era]. Bogotá, Colombia: Ecoes Ediciones.

Valencia, I., y Correa, C. (2018). El mundo integral y complejo del sujeto de la educación. [The subject of education’s comprehensive and complex world]. ALTERIDAD. Revista de Educación, 13(2), 228-238. Recuperado de https://doi.org/10.17163/alt.v13n2.2018.06

Published

2023-08-15

How to Cite

Silva-Vera, F., Esteves-Fajardo , Z. I., & Melgar-Ojeda, K. A. (2023). Comprehensive student training: Comparative analysis of in-person and virtual modalities. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 8(1), 172–191. https://doi.org/10.35381/r.k.v8i1.2779

Issue

Section

De Investigación