Comprehensive student training: Comparative analysis of in-person and virtual modalities
DOI:
https://doi.org/10.35381/r.k.v8i1.2779Keywords:
Comprehensive training, in- person modality, virtual modality, inclusion, equity, (UNESCO Thesaurus)Abstract
The objective of this article was to comparatively analyze the comprehensive training of students in face-to-face and virtual study modalities. The research was quasi-experimental using a sample of 23 students of the year 2019, Cycle 2, who received statistics classes under the in- person modality, and 49 students of the year 2021, Cycle 2, who received classes under the virtual modality, using the Mann-Whitney test. Among the results, a significant difference was determined between virtual and in- person learning, since a better academic performance was evidenced in the averages of the face-to-face group than in the group of the digital environment. Therefore, it is concluded that the virtual modality lacks a better integration of the resources provided by ICT to improve the teaching and learning process, while in the in- person modality there was better empathy and academic performance.
Downloads
References
Aguilar, F. (2020). Del aprendizaje en escenarios presenciales al aprendizaje virtual en tiempos de pandemia. [From face-to-face learning to virtual learning in pandemic times]. Estudios pedagógicos (Valdivia), 46(3), 213-223. Recuperado de https://n9.cl/vzdln
Chiecher, A., Donolo, D., y Rinaudo, M. (2010). Tomando opciones en la universidad: entre el aprendizaje presencial y a distancia. [Making choices in college: between on-site and distance learning]. Innovación Educativa, 10(52), 45-53. Recuperado de https://n9.cl/r4ug3
Delgado, M., Arrieta, X., y Riveros, V. (2009). Uso de las TIC en educación, una propuesta para su optimización. [The use of ITCs in education: a proposal for their optimization]. Omnia, 15(3), 58-77. Recuperado de https://n9.cl/v1sve
Díaz, A., y Quiroz, R. (2013). La formación integral: Una aproximación desde la investigación. [Whole Education: An Approach from Research]. Íkala, revista de lenguaje y cultura, 18(3), 17–29. Recuperado de https://n9.cl/3fr6x
Diaz, J, Ledesma, M., Rojas, S., y Diaz, L. (2020). Los cuatro saberes de la educación como formación continua en las empresas. [The four knowledge of education as continuous training in companies]. Fides et Ratio - Revista de Difusión cultural y científica de la Universidad La Salle en Bolivia, 19(19), 17-48. Recuperado de https://n9.cl/1vm45
Escontrela, R. y Stojanovic, L. (2004). La integración de las TIC en la educación: Apuntes para un modelo pedagógico pertinente. [The integration of ICTs in education: Notes for a pertinent pedagogical model]. Revista de Pedagogía, 25(74), 481-502. Recuperado de https://n9.cl/y4edv
Guillén, J. (2008). Estudio crítico de la obra: "La educación encierra un tesoro". Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el Siglo XXI, presidida por Jacques Delors. [Critical study of the work: “Education encloses a treasure?” A UNESCO Report of the International Commission on Education for the XXIst Century, presided by Jacques Delors]. Laurus, 14(26), 136-167. Recuperado de https://n9.cl/i0kxs
Herrera, R., Vargas, A., Martínez, M., y Rodríguez, A. (2021). Desempeño digital de los docentes desde la emergencia sanitaria del COVID-19. [Teachers digital performance since the COVID-19 health emergency]. Revista Arbitrada Interdisciplinaria KOINONIA. VI(3). Recuperado de https://n9.cl/vuao6
Jaramillo, P., Castañeda, P., y Pimienta, M. (2009). Qué hacer con la tecnología en el aula: inventario de usos de las TIC para aprender y enseñar. [What to do with technology in the classroom: An inventory of how ICT can be used for learning and teaching]. Educación y Educadores, 12(2), 159-179. Recuperado de https://n9.cl/9ggoc
Jiménez, S., Espinel, J., Elage, B. y Posligua, M. (2022). Estrategias didácticas virtuales: componentes importantes en el desempeño docente. [Virtual didactic strategies: essential components in teaching performance]. PODIUM, (41), 41-56. Recuperado de https://n9.cl/m6zit
Martínez, A., Alonso, A. y Pérez, E. (2021). La formación integral del estudiante universitario desde un enfoque sociocultural. [The Integral Formation of the University Student from a Socio-cultural Approach]. Revista Cubana de Educación Superior, 40(2), e1. Recuperado de https://n9.cl/4ee8f
Martínez, J., Tobón, S., López, E., y Manzanilla, H. (2020). Calidad educativa: un estudio documental desde una perspectiva socioformativa. [Educational quality: documentary research from a socioformative perspective]. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 16(1), 233-258. Recuperado de https://n9.cl/shjwq
Menacho, I., Cavero, H., Orihuela, M. y Flores, G. (2021). Variables que inciden en la calidad educativa en un contexto de crisis sanitaria en instituciones educativas públicas de Comas. [Variables that affect educational quality in a context of health crisis in public educational institutions in Comas]. Propósitos y Representaciones, 9(1), e1037. Recuperado de https://n9.cl/r9chld
Ramírez, Á. (2014). Pedagogía y calidad educativa en la era digital y global. [Pedagogy and educational quality in the digital and global era]. Bogotá, Colombia: Ecoes Ediciones.
Valencia, I., y Correa, C. (2018). El mundo integral y complejo del sujeto de la educación. [The subject of education’s comprehensive and complex world]. ALTERIDAD. Revista de Educación, 13(2), 228-238. Recuperado de https://doi.org/10.17163/alt.v13n2.2018.06
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Francisco Silva-Vera, Zila Isabel Esteves-Fajardo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/oai.






