Ruminations on the evaluation and educational quality in Colombia
DOI:
https://doi.org/10.35381/r.k.v5i9.267Keywords:
Educational quality, educational evaluation, educational planning.Abstract
This investigation was framed under the paradigm or analytical qualitative approach, which aims to analyze two closely related topics, such as: evaluation and educational quality, firstly, in a general context and, subsequently, as addressed in the Colombian context. The data is obtained from a thorough bibliographic review, where it is evident that evaluation occupies, increasingly, an important place in the educational system, since it is impossible to educate without evaluating and, in that sense, both international organizations and Governments have been concerned about this issue, implementing standardized tests to measure, in some way, the quality of education that is being provided. Colombia, not oblivious to this, has its own evaluation systems and its own tests, with which it measures the type of education it is offering.
Downloads
References
Aguerrondo, I. (1993). La calidad de la educación: ejes para su definición y evaluación. [The quality of education: axes for its definition and evaluation]. Revista interamericana de desarrollo educativo, 37(116), 561-578.
Álvarez, M. (2004). Dirección y calidad de la educación: El rendimiento del centro escolar. [Direction and quality of education: The performance of the school
Civaglia, C. (2015). Etnografía educativa: una herramienta para la investigación en educación. [Educational ethnography: a tool for educational research]. En: https://n9.cl/iwcji
Danhke, G.L. (1989). Investigación y comunicación. [Research and communication]. México, D.F.
De Deobold B. Van Dalen y Meyer, J. (2006). La investigación descriptiva. [Descriptive research]. En: https://n9.cl/ufn1
De Zubiria, M. (2014) Introducción a pedagogía afectiva. Una teoría de pedagogía conceptual. [Introduction to affective pedagogy. A conceptual pedagogy theory].
De Zubiria, J. (1994). Los Modelos Pedagógicos. Fundación Alberto Merani. [Pedagogical Models. Alberto Merani Foundation. Bogota]. Bogotá.
Díaz, V., Valencia, G. C., Muñoz, J.A., Vivas, D.F., y Urrea, C.E. (2006) Educación Superior. Horizontes y Valores. Relación PEI ECAES. Santiago de Cali. Editorial Bonavernturiana, USB, Cali. [Higher education. Horizons and Values. PEI ECAES relationship. Santiago de Cali: Editorial Bonavernturiana, USB, Cali].
Egido, I. (2005). Reflexiones en torno a la evaluación de la calidad educativa. [Reflections on the evaluation of educational quality].
Femenía, O. (2015). Inspección, supervisión, evaluación y calidad de un centro educativo de Enseñanza Secundaria Obligatoria. [Inspection, supervision, evaluation and quality of a compulsory secondary teaching educational center]. Ediciones Díaz de Santos.
Freire, P. (2005). Pedagogía del oprimido. [Pedagogy of the oppressed. XXI century].
Siglo XXI.
Gairin, J. (2012). Los departamentos y equipos educativos como órganos de desarrollo profesional. [Educational departments and teams as professional development bodies].
Goleman, D. (2012). Inteligencia emocional. Editorial Kairós. Lemus M. (2012). La evaluación educativa tiene historia. [Emotional intelligence. Editorial Kairós Lemus M. (2012). Educational evaluation has a history]. Ensayo. Facultad de humanidades. Universidad de San Carlos de Guatemala. En: https://es.scribd.com/doc/80501271/La-evaluacion-educativa-tiene-historia.Ley 115 del 08 de febrero de 1994. Ministerio de Educación Nacional de Colombia. En: https://n9.cl/ekjb5
López, M. y Benítez, J. (2018). La aplicación de la evaluación de los aprendizajes. Un estudio en la Universidad Bolivariana de Venezuela. [The application of the learning evaluation. A study at Venezuela Bolivarian University]. En Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonia, vol. 3. Núm 5, enero-Julio 2018. Recuperado de: https://n9.cl/z348
Lucea, J. D. (2015). La evaluación formativa como instrumento de aprendizaje en Educación Física (Vol. 35). [Formative assessment as a learning instrument in Physical Education]. Inde.
Maya E., Aldana J.y De Coro S. (2019). Liderazgo Directivo y Educación de Calidad. [Management Leadership and Quality Education. In Interdisciplinary Journal of Humanities Education, Science and Technology - Cienciamatria]. En Revista Interdisciplinaria de Humanidades Educación, Ciencia y Tecnología - Cienciamatria. Año V. Vol. V. N° 9. Julio – Diciembre 2019. Recuperado de: https://n9.cl/6ypnf
Ministerio de Educación Nacional. Sistema Nacional de Indicadores Educativos para los niveles, preescolar, básica y media en Colombia. [Ministry of National Education. National System of Educational Indicators for the levels, preschool, basic and average in Colombia]. Primera edición, Bogotá, Julio de 2013.
OCDE (2015). PISA 2015. Resultados Claves. [Key results].
Patton, M. Q. (1980), Qualitative evaluation methods. [Métodos de evaluación cualitativa]. London: Sage Publications.
Popkewitz, T. S., (2013), 'PISA: números, estandarización de la conducta y la alquimia de las materias escolares'. Profesorado. ['PISA: numbers, standardization of behavior and alchemy of school subjects']. Revista de currículum y formación del profesorado, 17(2).
Quintana, A (2006). Metodología de Investigación científica Cualitativa. [Qualitative Scientific Research Psychology Methodology. Current Topics] Psicología. Tópicos de Actualidad. Lima: UNMSM.
Santos, A. (1990). Hacer visible lo cotidiano. Teoría y práctica de la evaluación cualitativa de los centros escolares. [Make everyday life visible. Theory and practice of qualitative evaluation of schools]. Madrid: Akal.
Tyler, R. (1950). Basic Principle of Curriculum and Instruction. [Principio Básico de Currículo e Instrucción]. Chicago: Chicago University.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/oai.