Interactive didactic strategies for the development of literacy skills in elementary and middle school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/r.k.v8i1.2611

Keywords:

Didactic strategies, literacy development, elementary and middle school education, (UNESCO Thesaurus).

Abstract

The current article entitled "Interactive didactic strategies for the development of literacy skills in elementary and middle school" had the objective of analyzing the development of reading and writing abilities in elementary school students. For the methodology, a quantitative approach was used under the descriptive method, whose sample consisted of 30 elementary and middle school students belonging to the Santa María de los Ángeles Educational Institution, Cotocollao- Quito. Classroom observation and a survey were the techniques applied to teachers by means of a questionnaire with closed questions. As a result, the literacy skills constituted a fundamental competence for success and active participation, fostering critical reflection and a dynamic teaching-learning process. In conclusion, it was pointed out that these strategies motivated students to improve their reading and writing skills to face the challenges of secondary education and beyond.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, I., & Guasch, T. (2006) Diseño de estrategias interactivas para la construcción de conocimiento profesional en entornos virtuales de enseñanza y aprendizaje. [Design of interactive strategies to construct professional knowledge in virtual teaching and learning environments]. RED. Revista de Educación a Distancia, núm. 14. Universidad de Murcia. Murcia, España. https://n9.cl/cyp9i

Arnáez, P. (2009). La lectura y la escritura en educación básica. [Reading and writing in primary education]. Educere, 13(45), 289-298. https://n9.cl/es/s/9qzrx

Arteaga, A., y Carrión, G. (2022). Modelo de lectoescritura. Percepciones y retos desde la pedagogía conceptual. [A literacy model. Perceptions and challenges from the view of conceptual pedagogy] Conrado. 18(84), 84-91. https://n9.cl/cvqmbs

Cañizales, Y. (2004). Estrategias didácticas para activar el desarrollo de los procesos de pensamiento en el preescolar. [Didactic strategies to activate the development of the thinking process in preschool] Investigación y Postgrado, 19(2), 179-200. https://n9.cl/76fjd

Flores, A. (2021). Las Estrategias interactivas en el desarrollo del pensamiento crítico. [Interactive strategies in the development of critical thinking]. Revista San Gregorio, 1(48), 186-197. https://n9.cl/1adbj

Giraldo, C. (2015). La escritura en el aula como instrumento de aprendizaje. Estudio en universidades. [Writing in the classroom as a learning tool. Research at universities]. Ánfora, 22(38), 39-59. https://n9.cl/876fx

Hernández, I., Recalde, J., y Luna, A. (2015). Estrategia didáctica: Una competencia docente en la formación para el mundo laboral. [Teaching strategy: competence teaching in training for the world of work]. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (Colombia), 11(1), 73-94. https://n9.cl/h4mt

Loayza, M., Gallarday, S., y Arana, P. (2022). Impacto de las estrategias pedagógicas en las habilidades de comprensión lectora. [Impact of pedagogical strategies on reading comprehension skills]. Horizontes Research Journal in Educational Sciences, 6(25), 1355-1366. https://n9.cl/bbmp8

Montealegre, R., y Forero, L. (2006). Desarrollo de la lectoescritura: adquisición y dominio. [Development of reading/writing skills: acquisition and dominion]. Acta Colombiana de Psicología, 9(1), 25-40. https://n9.cl/uwlth

Olivero, G., y Chirinos, C. (2007). Estrategias interactivas basadas en las nuevas tecnologías de la información aplicadas en física. [Interactive strategies supported in the New Technologies of the Information applied In Physics]. Multiciencias, 7(2), 207-217. https://n9.cl/0gw7e

Orellana, C. (2017). La estrategia didáctica y su uso dentro del proceso de enseñanza y aprendizaje en el contexto de las bibliotecas escolares. [The teaching strategy and its use in the process of teaching and learning in the context of school libraries]. E-Ciencias de la Información, 7(1), 134-154. https://n9.cl/vp5x3

Palate, J., y Rosero, E. (2021). Resiliencia educativa: Influencia en la lectoescritura en niños con estado de vulnerabilidad de EGB. Media. [Educational Resilience: Influence on literacy in children with vulnerability state of GBS, Medium]. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 5(17), 297-310. https://n9.cl/tuob4

Pérez, V. y La Cruz, A. (2014). Estrategias de enseñanza y aprendizaje de la lectura y escritura en educación primaria. [Strategies of teaching and learning of reading and writing in primary education]. Zona prox., (21), 1-16. https://n9.cl/87zqk

Reynosa, E., Serrano, E., Ortega, A., Navarro, O., Cruz, J., y Salazar, E. (2019). Estrategias didácticas para investigación científica: relevancia en la formación de investigadores. [Didactic strategies for scientific research: relevance in the training of researchers]. Universidad y Sociedad, 12(1), 259-266. https://n9.cl/6dxvm

Ruedas, M. (2015). Estrategia didáctica participativa e interactiva: Recurso para aprehender la trama real. [Didactic participative and interactive strategy: Resource to understand the royal plot]. Educación, 39(1), 159-179. https://n9.cl/9dp4g

Published

2023-08-15

How to Cite

Morales-Escalante, A. T., & Esteves-Fajardo, Z. I. (2023). Interactive didactic strategies for the development of literacy skills in elementary and middle school. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 8(1), 118–134. https://doi.org/10.35381/r.k.v8i1.2611

Issue

Section

De Investigación