Incidencia de las metodologías de enseñanza en los estudiantes universitarios
DOI:
https://doi.org/10.35381/r.k.v8i15.2411Keywords:
Higher education, college student, apprenticeship. (UNESCO Thesaurus).Abstract
The general objective of the research was to describe the incidence of teaching methodologies in university students. It was developed from the quantitative paradigm, also framed from a documentary-bibliographic design, through the inquiry, collection and critical documentary analysis and bibliographic reference, based on the methodical, rigorous and deep exploration of various documentary sources such as scientific research, articles, refereed works, theses, among others. Describing the findings found, allowing the development of the theoretical body in relation to the subject of study. It was concluded that the training process at the university level must be rethought and open to the changes that are being generated as a result of technology, globalization and the social context; hence the importance of having teaching methodologies that allow the generation of knowledge and meaningful learning allowing the development of critical thinking and the acquisition of skills for future professionals graduating from universities.
Downloads
References
Bonilla, M., Cárdenas Benavides, J., Arellano Espinoza, F., & Castillo Pérez, D. (2020). Estrategias metodológicas interactivas para la enseñanza y aprendizaje en la educación superior. [Interactive methodological strategies for teaching and learning in higher education]. Revista Científica UISRAEL, 7(3), 25-36. https://doi.org/10.35290/rcui.v7n3.2020.282
Carangui Cárdenas, L., Cajamarca Criollo, O., & Mantilla Crespo, X. (2017). Impacto del uso de simuladores en la enseñanza de la administración financiera. [ Impact of the use of simulators in the teaching of financial management]. Innovación educativa (México, DF), 17(75), 103-122. Recuperado de: https://n9.cl/e1ic4
Cardona-Valencia, D., & Betancur-Duque, F. (2022). Percepción estudiantil sobre el uso de metodologías no tradicionales en la enseñanza de la ingeniería. [Student perception on the use of non-traditional methodologies in engineering education]. DYNA, 89(spe222), 98-105. https://doi.org/10.15446/dyna.v89n222.101504
Gargallo, B., Morera, I., & García, E. (2015). Metodología innovadora en la universidad: sus efectos sobre los procesos de aprendizaje de los estudiantes universitarios. [Innovative methodology in the university: its effects on the learning processes of university students]. Anales de Psicología, 31(3), 901-915. https://dx.doi.org/10.6018/analesps.32.1.179871
Gómez-Hurtado, I., García-Rodríguez, M. del P., González Falcón, I., & Coronel Llamas, J. M. (2020). Adaptación de las Metodologías Activas en la Educación Universitaria en Tiempos de Pandemia. [Adaptation of Active Methodologies in University Education in Times of Pandemic]. Revista Internacional De Educación Para La Justicia Social, 9(3), 415–433. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.022
Jiménez-Hernández, D., González-Ortiz, J., & Tornel-Abellán, M. (2018). Formación del profesorado universitario en metodologías y su incidencia en el aula. [Training of university professors in methodologies and their incidence in the classroom]. Estudios pedagógicos (Valdivia), 44(3), 157-172. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052018000300157
Melgarejo Noceda, D. L., & Melgarejo Noceda, I. M. (2022). El WhatsApp como herramienta educativa. [WhatsApp as an educational tool]. Revisión sistemática. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(4), 339-360. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i4.2590
Mendoza, D. (2018). Estrategias de enseñanza y su efectividad en los procesos de aprendizaje en los estudiantes de turismo de la Universidad Iberoamericana de Ecuador. [Difficulties in textual comprehension and its implications in the learning of 5th year students of elementary school]. Revista Espacios, 39 (43);25.Recuperado de: https://n9.cl/k6e41
Ortega-Cortez, A.; Espinoza-Navarro, O.; Ortega, A. & Brito-Hernández, L. (2021). Rendimiento académico de estudiantes universitarios en asignaturas de las ciencias morfológicas: Uso de aprendizajes activos basados en problemas. [Academic performance of undergraduate students in morphological science subjects: Use of problem-based active learning] Int. J. Morphol., 39(2):401-406. Recuperado de: https://n9.cl/4uyg3
Ortiz Rivas, M., Rosado Colonia, J., Antuna Canales, A., Bañuelos Barrera, Y., & Bañuelos Barrera, P. (2021). Simulación clínica: metodología didáctica en la formación de competencia inherentes a la seguridad del paciente. [Clinical simulation: didactic methodology in the training of competencies inherent to patient safety]. Revista Eugenio Espejo, 15(2), 6-17. https://doi.org/10.37135/ee.04.11.03
Palella, S. y Martins, F. (2012). Metodología de la Investigación Cuantitativa. [Quantitative Research Methodology]. Fondo Editorial de la Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Caracas. Venezuela
Pino Torrens, R. E., & Urías Arbolaez, G. de la C. (2020). Guías didácticas en el proceso enseñanza-aprendizaje: ¿Nueva estrategia? [Didactic guides in the teaching-learning process: A new strategy?]. Revista Scientific, 5(18), 371–392. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2020.5.18.20.371-392
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Alexandra Jenny López-Barrera, Zila Isabel Esteves-Fajardo, Arlette Camila Quito-Esteves

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/oai.






