Pedagogical competences for the development of didactic strategies in students with special educational needs in Ecuadorian Higher Education
DOI:
https://doi.org/10.35381/r.k.v4i7.203Keywords:
Pedagogical competences, teaching strategies, special educational needs, higher education, phenomenology.Abstract
Received: October 13, 2018
Approved: November 12, 2018
The general purpose of this research is to analyze the Pedagogical competences for the development of Didactic Strategies in students with Special Educational Needs in Ecuadorian Higher Education. In the same way, it is supported by the theoretical postulates of Martín and Mauri (2011), among other authors; From the qualitative point of view, the research is developed with the phenomenological method. The information was gathered through the techniques of Interviews, and Observation. For the purposes of the sample, (4) subjects were taken from the Catholic University of Cuenca. It is also important to emphasize that the problems facing education regarding the use of appropriate strategies for the care of students with Special Educational Needs at the Superior level are and will be an unresolved question. In the last 10 years it has been transformed in all its levels, but in regards to train the teacher for the correct treatment with clear strategies to students with special educational needs (SEN), has had deficiencies in all educational levels.
Downloads
References
Amaya. D. (2015). Las Tecnologías de la Información y Comunicación y las Competencias Pedagógicas del Maestro. Revista de Postgrado. Volumen XI No. 16, 87, 99. Universidad Federada de Costa Rica. San José.
Carrasco, J. B. (2014). Una didáctica para hoy. Cómo enseñar mejor. Madrid: Ediciones Rialp.
Fernández, F. (2013). Las Competencias Pedagógicas y las Tecnologías de la Información y Comunicación. Revista de la Universidad de la Serena. Volumen XVIII, No. 32, 93, 107. Universidad de la Serena Santiago de Chile.
García Morales, A., & González Ten meer, C. (2018). LOS BAILES Y CANTOS FOLKLORICOS COMO ESTRATEGIA SOCIALIZADORA PAR A LA INCLUSION DE NIÑOS Y NIÑAS CON DISCAPACIDAD COGNITIVA, SENSORIAL Y PSICOSOCIAL. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 1(2), 9-29. Recuperado de http://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/article/view/37
Giné, N. (2014). Planificación y análisis de la práctica educativa. La secuencia formativa: fundamentos y aplicación. Barcelona: Graó.
Gómez, A (2013) Desarrollo y aplicación de una estrategia didáctica para la integración del conocimiento a la enseñanza de la física en ingeniería Innovación Educativa, vol. 16, núm. 71, pp. 133-155. Instituto Politécnico Nacional Distrito Federal, México.
Husserl, Edmund. (1986). Meditaciones Cartesianas (traducción y estudio preliminar de Mario A. Presas). Madrid: Tecnos.
INICIO. (2009). Mejor educación para todos. Cuando se nos incluya también. Universidad de Salamanca. España.
López, O. (2008). Los Avances de la Multimedia en Educación Madrid. Editorial Orellana. S.A.
Martínez, M. (2009). Ciencia y arte en la metodología cualitativa. Editorial Trillas. México.
Mendoza, S. (2009). El Uso de las Tecnologías de la Información y Comunicación y las Competencias Pedagógicas del Docente de Educación Básica [Documento en línea]. (Disponible en: http://www.tdx.cesca.esj.
Parrilla, A. (2013). La voz de la experiencia: la colaboración como estrategia de inclusión. Aula de Innovación Educativa, 121, 43- 48.
Pérez Serrano, G. (2008). Investigación cualitativa: Retos e Interrogantes. La Investigación-Acción. Tomo I. Madrid: Muralla.
Sandín E, Mª Paz (2003) Investigación Cualitativa en Educación. Fundamentos y Tradiciones. Madrid. Mc Graw and Hill Interamericana.
Taylor, S. y Bogdan, R. (2002). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. La búsqueda de significados. Barcelona: Paidós.
UNESCO, (2012).Educación para Todos: el imperativo de la calidad, www.unesco.org/images/iipp.
Villavicencio, A. (2016). Tecnologías de la Información y Comunicación y las Competencias Pedagógicas del Docente. Resumen. Revista Iberoamericana de Educación. No. 62.OEI, 97, 105. Organización de los Estados Iberoamericanos. México.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/oai.