Environmental management to minimize the contamination of biodiversity in the lacustrine villages Ciénaga Grande of Santa Marta Magdalena-Colombia

Authors

  • Walter Bermúdez Institución Educativa Departamental Telma Rosa Arévalo. Varela

DOI:

https://doi.org/10.35381/r.k.v4i7.197

Keywords:

Environmental Management, pollution, biodiversity, environmental education, quality of life.

Abstract

Received: October 12, 2018

Approved: December 5, 2018

The general purpose of this study is to analyze environmental management to minimize contamination of biodiversity in the Ciénaga Grande, Santa Marta Magdalena-Colombia lake villages. At the theoretical level, it was based on authors such as Calvo and Corraliza (2010), Gutiérrez (2013), Blanco (2012), among others. From the analysis of qualitative research, the development of the study is in line with the ethnographic method. The information was collected through direct observation techniques and qualitative interviews. As sample was taken (5) subjects, conformed by residents of the lacustrine towns. The reliability of this population is relative since it is replicable, as will ethics as a preponderant condition. In a conclusive way, it is stated that Environmental Management demands an Environmental Education. In Colombia, integrative processes are required where the pedagogical model is decisive with the commitment that people have in the development framework towards the environment, sustainable development and quality of life of individuals.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Blanco, M. (2012). Gestión ambiental: camino al desarrollo sostenible. San José de Costa Rica: EUNED, Editorial Universidad Estatal a Distancia.

Calvo, S y Corraliza, J (2010). Educación ambiental. La Habana: Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca". P. 22.

García G., J. y Rosales, J. N. (2010). Estrategias didácticas en Educación Ambiental. Málaga (España). Ediciones Aljibe, S. L.

Guillén, F. C. (2008). Educación, medio ambiente y desarrollo sostenible. Revista Iberoameriana de Educación,11, 103-110. Recuperado de http://www.oei.es/oeivirt/rie11a03.pdf.

Gutiérrez, M (2013) El Sistema de Gestión Ambiental. Universidad El Bosque. Revista de Tecnología. Journal of Technology. Volumen 14.

Hernández, Fernández y Baptista (2010). Metodología de la investigación. Editorial. Mc Graw Hill México D.F.

López Echegarai, M., & Benítez Álvarez, J. (2018). La Aplicación de la Evaluación de los Aprendizajes. Un estudio en la Universidad Bolivariana de Venezuela. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 3(5), 67-83. Recuperado de http://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/article/view/115/97

Marconi, R. (2014). Orden, desorden, caos: ¿un nuevo paradigma? Revista Insomnia, 3. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/3217/321750362021.pdf.

Martínez, E. H. (2013). La relación cultura-naturaleza en la arquitectura occidental. Cali: Artes Gráficas del Valle - Universidad del Valle.

Ministerio del Medio Ambiente (MINAMBIENTE) y Ministerio de Educación Nacional (MINEDUCACIÓN). (2010). Política nacional de educación ambiental Sina.Bogotá: Autor. Recuperado de http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:l1zUzPxwXtoJ:cmap.upb.edu.co/rid%3D1195259861703_152904399_919/politi-ca_educacion_amb.pdf+&cd=1&hl=es&ct=clnk.

OECD, Organization for Economic Co-operation and Development (2010), Environment at a Glance, Environmental Indicators, Paris. [http://www.oecdbookshop.org/oecd/display.asp?sf1=identifiers&lang=EN&st1=972005081p1].

Quiroga, R. (2007). Indicadores ambientales y de desarrollo sostenible: avances y perspectivas para América Latina y el Caribe. Santiago de Chile, Chile: Comisión Económica para América Latina y el Caribe.

Rengifo, B (2007) La educación ambiental una estrategia pedagógica que contribuye a la solución de la problemática ambiental en Colombia. San Juan de Pasto. XII Coloquio Internacional Geocrítica. Disponible en: https://s3.amazonaws.com/academia.edu.documents/32460823/06-B-Rengifo.pdf?AWSAccessKeyId=AKIAIWOWYYGZ2Y53UL3A&Expires=1547296547&Signature=W5PiUuuHCN41eTMWsNUn92B7kt0%3D&response-content-disposition=inline%3B%20filename%3DLA.

Rojas, R. (2007). Guía para realizar investigaciones sociales. México: Plaza y Valdés Editores.

Torres, M. (1998). La educación ambiental: Una estrategia flexible, un proceso y unos propósitos en permanente construcción. La experiencia de Colombia. Revista Iberoamericana de Educación, 16, 23-48. Recuperado de http://www.rieoei.org/oeivirt/rie16a02.pdf.

UNESCO, World Conference on Education for Sustainable Development. (2008). World Conference on Education for Sustainable Development. Bonn Declaration [Conferencia Mundial sobre educación para el desarrollo sostenible. Declaración de Bonn]. Bonn, Germany: Autor. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0018/001887/188799e.pdf

Published

2019-01-26

How to Cite

Bermúdez, W. (2019). Environmental management to minimize the contamination of biodiversity in the lacustrine villages Ciénaga Grande of Santa Marta Magdalena-Colombia. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 4(7), 128–146. https://doi.org/10.35381/r.k.v4i7.197