Gamification for the teaching of the social context in law students in online education
DOI:
https://doi.org/10.35381/r.k.v7i2.1911Keywords:
Learning methods, blended learning, teaching methods. (UNESCO Thesaurus).Abstract
The objective of this work is to analyze what could be the contribution of gamification as a strategy for teaching social context in the online modality of first cycle students of Law in Cuenca-Ecuador. It was developed under a descriptive type of research; to obtain the information a structured questionnaire was applied considering 5 categories: learning, participation, motivation, performance and perception. Cronbach's Alpha was used for its validation, obtaining a reliability of 0.937. The results obtained showed that there is a significant contribution of gamification in each of the categories considered, where the most relevant category is participation, followed by learning, motivation and perception, with a minimal statistical difference in performance. We conclude that gamification as a teaching strategy does contribute to online learning in the social context.
Downloads
References
Alarcón, M., Alarcón, H., Rodríguez, L., & Alcas, N. (2020). Intervención educativa basada en la gamificación: experiencia en el contexto universitario [Educational intervention based on gamification: experience in the university context]. Revista Eleuthera, 22(2), 117–131. https://doi.org/10.17151/eleu.2020.22.2.8
Area-Moreira, M., & González-González, C. S. (2015). De la enseñanza con libros de texto al aprendizaje en espacios online gamificados [From teaching with textbooks to learning in gamified online spaces]. Educatio Siglo XXI, 33(3 Noviembr), 15–38. https://doi.org/10.6018/j/240791
Biel, A., & García, A. (2015). Gamificar: el uso de los elementos del juego en la enseñanza de español [Gamifying: the use of game elements in Spanish language teaching]. L Congreso Internacional de La AEPE (Asociación Europea De Profesores De Español): La Cultura Hispánica: De Sus Orígenes Al Siglo XXI., 73–83. https://n9.cl/hjj9
Carrión, E. (2018). El uso de la Gamificación y los recursos digitales en el aprendizaje de las Ciencias Sociales en la Educación Superior [The use of Gamification and digital resources in the learning of Social Sciences in Higher Education]. DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia, 36, 12-24. https://raco.cat/index.php/DIM/article/view/340828.
Chong, P., & Marcillo, C. (2020). Estrategias pedagógicas innovadoras en entornos virtuales de aprendizaje [Innovative pedagogical strategies in virtual learning environments]. Revista Científica, 6 (3), 56–77. https://n9.cl/ilas1
Contreras, R., & Eguía, J. (2016). Gamificación en aulas universitarias [Gamification in university classrooms]. (Universitat Autónoma de Barcelona (ed.); Institut).
Corchuelo, C. (2018). Gamificación en educación superior: experiencia innovadora para motivar estudiantes y dinamizar contenidos en el aula [Gamification in higher education: innovative experience to motivate students and energize classroom content]. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (63), 29-41 (380). https://doi.org/10.21556/edutec.2018.63.927
Garone, A., Pynoo, E., Tondeour, J., Cocquyt, C., Vamslambrouk, V., B, B., & K, S. (2019). Clustering university teaching staff through UTAUT: Implications for the acceptance of a new learning management system. British Journal of Eduactional Technology, 2466–2483. https://doi.org/10.1111/bjet.12867
Godoy, M. (2019). La Gamificación desde una Reflexión Teórica como recurso estratégico en la Educación [Theoretical Reflection on Gamification as a Strategic Resource in Education]. Espacios, 40(15), 25–34. https://n9.cl/i7ga9
Hernández, R. Fernández, C. & Baptista, M. (2014). Metodología de la Investigación [Research Methodology]. (S. A. Interamericana Editores & D. C.V. (eds.); Mexico DF:).
Jadán, J., & Ramos, C. (2018). Metodología de Aprendizaje Basada en Metáforas Narrativas y Gamificación: Un caso de estudio en un Programa de Posgrado Semipresencial [Learning Methodology Based on Narrative Metaphors and Gamification: A Case Study in a Blended Graduate Program]. Hamut´ay, 5, 84–104. https://n9.cl/nkgzs.
Juarez, L., & Amira, G. (2016). Practicas docentes en el uso de las TIC como herramienta en el proceso enseñanza – aprendizaje en las aulas de primaria de la escuela Albert Einstein [Teaching practices in the use of ICT as a tool in the teaching-learning process in the primary classrooms of the Albert Einstein School]. Revista Cooperación.Com, 8, 7–11. http://www.revistadecooperacion.com/numero8/08-01.pdf
Kaap, K., Blair, L., & Mesch, R. (2014). The gamification of learning and instruction: Fieldbook. Ideas in to practice (J. W. & S. Inc (ed.)).
Kapp, K. (2012). The gamification of learning and instruction: Game-based methods and strategies for training and education. (C. Pfeiffer (ed.); San Franci).
Ley Orgánica de Educación Superior, LOES. Registro Oficial Suplemento 298 de 12-oct.-2010 Ultima modificación: 02-ago.-2018. https://www.ces.gob.ec/documentos/Normativa/LOES.pdf
Lozada, C., & Betancur, S. (2017). La gamificación en la educación superior:una revisión sistemática [Gamification in higher education: a systematic review]. Revista Ingenierías Universidad De Medellín, 16(31), 97-124. https://doi.org/10.22395/rium.v16n31a5
Mallitasig, S., & Freire, T. (2020). Gamificación como técnica didáctica en el aprendizaje de las Ciencias Naturales [Gamification as a didactic technique in the learning of Natural Sciences]. INNOVA Research Journal, 5(3), 164-181. https://doi.org/10.33890/innova.v5.n3.2020.1391
Marín, D., Vidal, M., Chacón, J., & López, M. (2018). Gamificación en la evaluación del aprendizaje: valoración del uso de Kahoot! [Gamification in the evaluation of learning: assessment of the use of Kahoot!]. https://www.adayapress.com/wp-content/uploads/2018/04/ched2.pdf
Martín-Párraga, L., Palacios-Rodríguez, A., & Gallego-Pérez, Ó. M. (2022). ¿Jugamos o gamificamos? Evaluación de una experiencia formativa sobre gamificación para la mejora de las competencias digitales del profesorado universitario [Do we play or gamify? Evaluation of a training experience on gamification for the improvement of digital competences of university teachers]. Alteridad, (17)1, 36-49. https://doi.org/10.17163/alt.v17n1.2022.03
Morera, J., & Mora, J. (2019). Empleo de la gamificación en un curso de fundamentos de Biología [Use of gamification in a Biology Fundamentals course]. Revista Electrónica Educare, 23(2), 1-13. https://doi.org/10.15359/ree.23-2.10
Oliva, H. (2016). La gamificación como estrategia metodológica en el contexto educativo universitario [Gamification as a methodological strategy in the university educational context]. Realidad Y Reflexión, 44, 29–47. https://doi.org/10.5377/ryr.v44i0.3563
Perdomo, I., & Rojas, J. (2018). La ludificación como herramienta pedagógica: algunas reflexiones desde la psicología [Gamification as a pedagogical tool: some reflections from psychology]. Revista de Estudios y Experiencias En Educación, 18(36), 161–175. https://doi.org/https://doi.org/10.21703/rexe.20191836perdomo9
Raap, A., Hopfgartner, F., Hamari, J., Linehan, C., & F, C. (2019). Strengthening gamification studies: Current trends and future opportunities of gamification research. International Journal of Human-Computer Studies, 17, 1–6. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.ijhcs.2018.11.007
Rey, M., & López, A. (2020). Estudio comparativo de la gamificación en una asignatura de organización de empresas durante la crisis del COVID19 [Comparative study of gamification in a business organization course during the COVID19 crisis]. Recuperado de https://n9.cl/rmxet
Torres, A., Romero, L., & Valle, A. (2018). Gamificación en los docentes de educación superior del Ecuador [Gamification in higher education teachers in Ecuador]. https://reunir.unir.net/handle/123456789/11041
Tünnermann, C. (2011). El constructivismo y el aprendizaje de los estudiantes [Constructivism and student learning]. Universidades, (48), 21-32. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=37319199005
Werbach, K., & Hunter, D. (2013). Gamificación Revoluciona tu negocio con las técnicas de los juegos [Gamification Revolutionize your business with gaming techniques]. (P. Educación (ed.)).
Zepeda, S., Abascal, M., & López, E. (2016). Integración de Gamificación y aprendizaje activo en el aula [Integration of Gamification and active learning in the classroom]. Ra Ximhai, 12(6), 315–325. https://n9.cl/d7ygy
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/oai.






