Relationship of motivation, intention to be physically active and sports satisfaction in Physical Education
DOI:
https://doi.org/10.35381/r.k.v6i4.1558Keywords:
Motivación, educación física, deporte. (Palabras tomadas del Tesauro UNESCO).Abstract
The objective of the study was to determine the correlation that exists between Motivation, the Intention to be Physically Active and Intrinsic Satisfaction in Sport in Physical Education students. A descriptive cross-sectional design was carried out using bivariate correlations, with a population of 1035 students, 508 men and 527 women, with an age (M=13.24; DS=2.61) from the Fiscomisional Educational Unit “Don Bosco” of Macas. For the collection of the information, the Questionnaire of Regulation of Conduct in Sport was used; Questionnaire for Measuring the Intent to be Physically Active and Questionnaire for Intrinsic Satisfaction in Sport. The results determined the relationship between General Intrinsic Motivation, MI of Knowledge, MI of Stimulation, MI of Achievement, Integrated R, Identified R, Introjected R, External R and Demotivation; The Intention to be Physically Active and the Intrinsic Satisfaction of Fun and Boredom in Sports in Physical Education students. In conclusion, the importance of teachers promoting motivation in their classes is demonstrated, which develops the intention of being physically active and having fun in the classes, a sequence of adherence to Physical Education classes.
Downloads
References
Abraldes, J., Granero-Gallegos, A., Baena-Extremera, A., Gómez-López, M., & Rodríguez-Suárez, N. (2016). Orientaciones de meta, satisfacción, creencias de éxito y clima motivacional en nadadores [Goal Orientations, Satisfaction, Success Beliefs, and Motivational Climate Swimmers]. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 16(63), 583-599. https://doi.org/10.15366/rimcafd2016.63.011
Almagro, B., & Conde, C. (2012). Factores motivacionales como predictores de la intención de ser físicamente activos en jóvenes jugadores de baloncesto. [Motivational factors as predictors of the intention to be physically active in young basketball players]. Cuadernos de Psicología del Deporte, 12(1), 1-4.
Almagro, B., Moreno, J., & Sáenz-López, P. (2012). Perfiles motivacionales de deportistas adolescentes españoles [Motivational profiles of Spanish adolescent athletes] Revista de Psicología del Deporte, 21(2), 223-231.
Almagro, B., Sáenz-López, P., González, D., & Moreno, J. (2011). Clima motivacional percibido, necesidades psicológicas y motivación intrínseca como predictores del compromiso deportivo en adolescentes. [Perceived motivational climate, psychological needs and intrinsic motivation as predictors of sports commitment in adolescents]. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 7(25), 250-265. https://doi.org/10.5232/ricyde2011.02501
Baena-Extremera, A., & Granero-Gallegos, A. (2014). Versión española del Sport Satisfaction Instrument (SSI) adaptado al aprendizaje de la Educación Física bilingüe en inglés. [Spanish version of the Sport Satisfaction Instrument (SSI) adapted to the learning of bilingual Physical Education in English]. Porta Linguarum. Revista interdepartamental e interuniversitaria, 2(24), 63-76.
Baena-Extremera, A., & Granero-Gallegos, A. (2015). Efectos de las actividades en la naturaleza en la predicción de la satisfacción de la Educación Física [Effects of activities in nature on the prediction of satisfaction with Physical Education]. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 28, 9-14. https://doi.org/10.47197/retos.v0i28.34816
Balaguer, I., Castillo, I., & Duda, J. (2008). Apoyo a la autonomía, satisfacción de las necesidades, motivación y bienestar en deportistas de competición: Un análisis de la teoría de la autodeterminación. [Support for autonomy, satisfaction of needs, motivation and well/being in competitive athletes: An analysis of the theory of self-determination]. Revista de Psicología del Deporte., 17(1), 18.
Balaguer, I., Guivernau, M., Duda, J., & Crespo, M. (1997). Análisis de la validez de constructo y de la validez predictiva del cuestionario de clima motivacional percibido en el deporte (PCMSQ-2) con tenistas españoles de competición. [Analysis of the construct validity and predictive validity of the questionnaire on motivational climate perceived in sport (PCMSQ-2) with Spanish competitive tennis players]. Revista de Psicología del Deporte, 6(1), 41-58.
Baños, R., Marentes-Castillo, M., Zamarripa, J., Baena-Extremera, A., Ortiz-Camacho, M. del M., & Duarte-Félix, H. (2019). Satisfacción, aburrimiento e importancia de la educación física en la intención de realizar actividad física extraescolar en adolescentes mexicanos: Satisfacción, aburrimiento e importancia de la educación física. [Satisfaction, boredom and importance of physical education in the intention to carry out extracurricular physical activity in Mexican adolescents: Satisfaction, boredom and importance of physical education]. Cuadernos de Psicología del Deporte, 19(3), 205-215. https://doi.org/10.6018/cpd.358461
Carrasco, H., Chirosa, L., Martín, I., Cajas, B., & Reigal, R. (2015). Efectos de un programa extraescolar basado en juegos reducidos sobre la motivación y las necesidades psicológicas básicas en las clases de educación [Effects of a reduced game-based after-school program on motivation and basic psychological needs in education classes]. Revista Iberoamericana de Psicología del ejercicio y el deporte, 10(1), 23-31.
Castillo, I., Balaguer, I., & Duda, J. (2002). Las perspectivas de meta de los adolescentes en el contexto deportivo. [The goal perspectives of adolescents in the sports context]. Psicothema, 14(2), 280-287.
Cera-Castillo, E., Almagro, B., Conde, C., & Sáenz-López Buñuel, P. (2015). Inteligencia emocional y motivación en educación física en secundaria [Emotional intelligence and motivation in physical education in secondary school]. Retos, 27(1), 8-13. http://hdl.handle.net/10637/7625
Charchaoui, I., Cachón, J., Chacón, F., & Castro, R. (2017). Tipos de motivación para participar en las clases de educación física en la etapa de enseñanza secundaria obligatoria (E.S.O.) [Types of motivation to participate in physical education classes in compulsory secondary education (E.S.O.)]. Acción Motriz, Revista Científica digital, 18, 37-46.
Deci, E., & Ryan, R. (2008). Self-determination theory: A macrotheory of human motivation, development, and health. Canadian Psychology/Psychologie Canadienne, 49(3), 182-185.
Duda, J., & Nicholls, J. (1992). Dimensions of achievement motivation in schoolwork and sport. - PsycNET. Journal of Educational Psychology, 84(3), 290/299.
Espinoza-Arias, B., & Heredia-León, D. (2021). Motivación e intención deportiva en estudiantes de Educación Física en tiempos de pandemia [Motivation and sports intention in Physical Education students in times of pandemic]. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(5), 6941-6956. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i5.823
Fernándes, D., & Silveira, M. (2012). Evaluación de la motivación académica y la ansiedad escolar y posibles relaciones entre ellas. [Assessment of academic motivation and school anxiety and possible relationships between them]. Revista Psico-USF, 17(3), 447-455. https://doi.org/10.1590/S1413-82712012000300011
Franco, E., Coterón, J., & Pérez-Tejero, J. (2016). Intención de ser físicamente activos entre estudiantes de EF: diferencias según la obligatoriedad de la enseñanza [Intention to be physically active among PE students: differences according to the compulsory nature of teaching]. REEFD. Revista española de Educación Física y Deportes, 12(414), 39-51.
Franco, E., Coterón, J., Martínez, H. A., & Brito, J. (2017). Perfiles motivacionales en estudiantes de educación física de tres países y su relación con la actividad física. [Motivational profiles in physical education students from three countries and their relationship with physical activity]. Suma Psicológica, 24(1), 1-8.
Franco, E., Pérez-Tejero, J., & Arrizabalaga, A. (2012). Motivación e intención de ser físicamente activo en jugadores de baloncesto en formacion. Diferencias en función de la competición. [Motivation and intention to be physically active in basketball players in training. Differences depending on the competition]. Cuadernos de Psicología del Deporte, 12(1), 23-26.
Freire, C. (2016). Motivación deportiva y clima motivacional percibido como predictores del compromiso deportivo en adolescentes deportistas del con urbano bonaerense [Sports motivation and motivational climate perceived as predictors of sports commitment in adolescent athletes from the Buenos Aires suburbs]. Recuperado desde https://repositorio.uade.edu.ar/xmlui/handle/123456789/4076
Garcés, T., Castro, M., Zurita, F., & Martínez, A. (2015). Actividad física en escolares de educación primaria [Physical activity in primary school students]. Andalucía, 2(2), 223-228.
González-Cutre, D., Sicilia, Á., & Moreno-Murcia, J. (2008). Modelo cognitivo-social de la motivación de logro en educación física [Cognitive-social model of achievement motivation in physical education]. Psicothema, 20(4), 642-651.
Granero-Gallegos, A., Baena-Extremera, A., Sánchez-Fuentes, J., & Martínez-Molina, M. (2014). Perfiles motivacionales de apoyo a la autonomía, autodeterminación, satisfacción, importancia de la educación física e intención de práctica física en tiempo libre. [Motivational profiles to support autonomy, self-determination, satisfaction, importance of physical education and intention of physical practice in free time]. Cuadernos de Psicología del Deporte, 14(2), 59-70.
Gutiérrez-García, P., Castillo-Jiménez, N., Ríos-Domínguez, R., González-Fiambres, R., Ramírez-Siqueiros, M., & López-Walle, J. (2020). Clima de empoderamiento, tipos de motivación, diversión y aburrimiento en jóvenes deportistas [Climate of empowerment, types of motivation, fun and boredom in young athletes]. Journal of Behavior, Health & Social Issues, 12(2), 23-32.
Lim, C., & Wang, J. (2009). Perceived autonomy support, behavioural regulations in physical education and physical activity intention. Psychology of Sport and Exercise, 10(1), 52-60. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2008.06.003
Lonsdale, C., Hodge, K., & Rose, E. A. (2008). The Behavioral Regulation in Sport Questionnaire (BRSQ): Instrument Development and Initial Validity Evidence. Journal of Sport and Exercise Psychology, 30(3), 323-355. https://doi.org/10.1123/jsep.30.3.323
Manzano-Sánchez, D., & Valero-Valenzuela, A. (2013). Análisis del perfil motivacional de diversos grupos de atletas y su repercusión en el nivel de satisfacción deportiva. [Analysis of the motivational profile of various groups of athletes and its impact on the level of sports satisfaction]. SPORT TK-Revista EuroAmericana de Ciencias del Deporte, 2(2), 9-19. https://doi.org/10.6018/194571
Mendelsohn, D. (2001). La motivación en el fútbol. [Motivation in football]. Revista Digital, 7(37), 10.
Méndez-Giménez, A., Cecchini-Estrada, J., & Fernández-Río, J. (2012). Autodeterminación y metas sociales: Un modelo estructural para comprender la intención de práctica, el esfuerzo y el aburrimiento en Educación Física [Self-Determination and Social Goals: A Structural Model for Understanding Practice Intent, Effort, and Boredom in Physical Education]. Aula abierta, 40(1), 51-62.
Méndez-Giménez, A., Fernández-Río, J., & Cecchini-Estrada, J. (2013). Climas motivacionales, necesidades, motivación y resultados en Educación Física. [Motivational climates, needs, motivation and results in Physical Education]. Aula abierta, 41(1), 63-72.
Menéndez, J., & Fernández-Río, J. (2017). Responsabilidad social, necesidades psicológicas básicas, motivación intrínseca y metas de amistad en educación física [Social responsibility, basic psychological needs, intrinsic motivation and friendship goals in physical education]. Retos Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 32, 134-139. https://doi.org/10.47197/retos.v0i32.52385
Montero, I., & León, O. (2007). A guide for naming research studies in Psychology. International Journal of Clinical and Health Psychology, 7(3), 847-862.
Moreno, J., Cervelló, E., & González-Cutre, D. G.-C. (2007). Analizando la motivación en el deporte: Un estudio a través de la teoría de la autodeterminación. [Analyzing motivation in sport: A study through the theory of self-determination]. APUNTES DE PSICOLOGÍA, 25(1), 35-51.
Moreno, J., López de San Román, M., Martínez, C., Alonso, N., & González-Cutre, D. (2008). Peers’ Influence on Exercise Enjoyment: A Self-Determination Theory Approach. Journal of Sports Science & Medicine, 7(1), 23-31.
Moreno, J., Martínez-Galindo, C., Moreno, V., Marcos-Pardo, P., Conte, L., & Moreno, R. (2012). Motivación, Creencias de habilidad e intención de ser físicamente activo al finalizar la educación obligatoria. [Motivation, Beliefs of ability and intention to be physically active at the end of compulsory education]. Revista Mexicana de Psicología, 29(2), 175-183.
Moreno, J., Zomeño, T., Marín, L., Cervello, E., & Ruiz, L. (2009). Variables motivacionales relacionadas con la práctica deportiva extraescolar en estudiantes adolescentes de educación física. [Motivational variables related to extracurricular sports practice in adolescent physical education students]. Apuntes. Educación física y deportes, 1(95), 38-43.
Moreno-Murcia, J., Huéscar-Hernández, E., & Ruíz-González, L. (2019). Capacidad predictiva del apoyo a la autonomía en clases de educación física sobre el ejercicio físico [Predictive ability to support autonomy in physical education classes on physical exercise]. Revista Latinoamericana de Psicología, 51(1), 30-37. https://doi.org/10.14349/rlp.2019.v51.n1.4
Moreno-Murcia, J., Sicilia, A., Saénz-López, P., González-Cutre, D., Almagro, B., & Conde, C. (2014). Análisis motivacional comparativo en tres contextos de actividad física. [Comparative motivational analysis in three contexts of physical activity]. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 14(56), 665-685.
Munuera, J., Gómez-López, M., Granero-Gallegos, A., & Sánchez-Alcaraz, B. (2018). Miedo al fallo de los estudiantes y la relación con la intención de ser físicamente activo e importancia de la Educación Física en Educación Secundaria [Fear of student failure and the relationship with the intention to be physically active and the importance of Physical Education in Secondary Education]. Estudios pedagógicos (Valdivia), 44(1), 279-291.
Naranjo, M. (2009). Motivación: Perspectivas teóricas y algunas consideraciones de su importancia en el ámbito educativo [Motivation: Theoretical perspectives and some considerations of its importance in the educational field]. Revista Educación, 33(2), 153-170. https://doi.org/10.15517/revedu.v33i2.510
Organización Mundial de la Salud. (2020). Actividad física. [Physical activity]. Recuperado desde https://n9.cl/hknj
Rodríguez, M. (2009). Motivar para aprender en situaciones académicas (La crisis de la escuela educadora). [Motivate to learn in academic situations (The crisis of the educating school)]. Editorial Laertes. Recuperado desde https://n9.cl/gzyuo
Ryan, R., & Deci, E. (2000). La Teoría de la Autodeterminación y la Facilitación de la Motivación Intrínseca, el Desarrollo Social, y el Bienestar. [The Theory of Self-Determination and the Facilitation of Intrinsic Motivation, Social Development, and Well-being]. American Psychologist, 55(1), 16.
Sánchez-Oliva, D., Alonso, D., González-Ponce, I., García-Calvo, T., & Leo, F. (2012). Desarrollo de un cuestionario para valorar la motivación en Educación Física [Development of a questionnaire to assess motivation in Physical Education]. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 7(2),227-250. https://www.redalyc.org/pdf/3111/311126611010.pdf
Shephard, R., & Trudeau, F. (2000). The Legacy of Physical Education: Influences on Adult Lifestyle. Pediatric Exercise Science, 12(1), 34-50. https://doi.org/10.1123/pes.12.1.34
Sproule, J., Wang, J., Morgan, K., McNeill, M., & McMorris, T. (2007). Effects of motivational climate in Singaporean physical education lessons on intrinsic motivation and physical activity intention. Personality and Individual Differences, 43(5), 1037-1049. https://doi.org/10.1016/j.paid.2007.02.017
Usán, P., & Salavera, C. (2018). Motivación escolar, inteligencia emocional y rendimiento académico en estudiantes de educación secundaria obligatoria. [School motivation, emotional intelligence and academic performance in compulsory secondary education students]. Actualidades en Psicología, 32(125), 95-112. https://doi.org/10.15517/ap.v32i125.32123
Valero-Valenzuela, A., Manzano-Sánchez, D, Moreno-Murcia & Heredia-León, D. (2019). Interpersonal Style of Coaching, Motivational Profiles and the Intention to be Physically Active in Young Athletes. Studia Psychologica, 61(2), 110-119. https://doi.org/10.21909/sp.2019.02.776
Zueck, M. del C., Ramírez, A. A., Rodríguez, J. M., & Irigoyen, H. E. (2020). Satisfacción en las clases de Educación Física y la intencionalidad de ser activo en niños del nivel de primaria. [Satisfaction in Physical Education classes and the intention to be active in elementary school children]. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 37, 33-40
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/oai.






