Music as a methodological strategy to strengthen the integral development of students
DOI:
https://doi.org/10.35381/r.k.v6i4.1505Keywords:
Music, music education, activity learning. (Words taken from the UNESCO Thesaurus).Abstract
The application of playful strategies to improve teaching processes in educational institutions is timely, because it transforms the transmission of knowledge into interesting processes. Therefore, this research aimed to determine that the use of song is a playful strategy that contributes to the teaching of high school sublevel students to acquire better learning. For this, a descriptive investigation was applied. The results obtained from this investigation showed that the application of music improves the learning process of students, which is why a proposal made up of three workshops is proposed. Next, it is concluded that music is a successful resource that improves the attitude, motivation and cognitive areas of students.
Downloads
References
enseñanza de una segunda lengua, una revisión teórica. Un acercamiento al concepto de didáctica [Music as a didactic strategy for teaching a second language, a theoretical review. An approach to the concept of didactics]. Foro Educacional, 20(0717–2710), 55–76. https://n9.cl/klegp
Arguedas-Quesada, C. (2015). Educación musical, desarrollo infantil y adolescente y enfoque de derechos humanos: Una reseña bibliográfica [Music education, child and adolescent development and a human rights approach: A bibliographic review]. Revista Educación, 39(2), 79 - 86. https://doi.org/10.15517/revedu.v39i2.19899
Fondo de las Naciones Unidas, UNICEF. (2019). Informe anual 2019 [Annual report 2019]. Recuperado de https://n9.cl/4gu0m
Bermell, Á., Brull, V. A. y Bernabé Villodre, M. (2016). Impacto de la educación musical para la competencia social en educación infantil [Impact of music education for social competence in early childhood education]. Opcion, 32(81), 104 – 128. https://n9.cl/f89fz
Botella, A. M. & Marín, P. (2016). La utilización del musicomovigrama como recurso didáctico para el trabajo de la audición atenta, comprensiva y activa en educación primaria [The use of the musicomovigram as a didactic resource for the work of attentive, comprehensive and active listening in primary education]. Cuadernos de Música, Artes Visuales y Artes Escénicas, 11(2), 215 – 237.
Magán-Hervás, A. y Gértrudix-Barrio, F. (2017). Influencia de las actividades audio-musicales en la adquisición de la lectoescritura en niños y niñas de cinco años [Influence of audio-musical activities on the acquisition of literacy in five-year-old boys and girls]. Revista Electrónica Educare, 21(1), 12 - 23. https://doi.org/10.15359/ree.21-1.15
Miñan-Aguacondo D. & Espinoza-Freire, E. (2020). La pedagogía musical [Music pedagogy]. Revista Universidad y Sociedad, 12(5), 454-460.
Navarro-Solís, J. L. (2017). Pautas para la aplicación de métodos de enseñanza musical desde un enfoque constructivista [Guidelines for the application of music teaching methods from a constructivist approach]. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19(3), 143 – 157. https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.3.675
Oliven, R. G. (2015). The imaginary of Brazilian popular music [Lo imaginario de la música popular brasileña]. Vibrant: Virtual Brazilian Anthropology, 8(1), 170–207. https://doi.org/10.1590/s1809-43412011000100007
Roux, R. & Anzures, E. E. (2015). Estrategias de aprendizaje y su relación con el rendimiento académico en estudiantes de una escuela privada de educación media superior [Learning strategies and their relationship with academic performance in students of a private upper secondary school]. Revista Electrónica “Actualidades Investigativas En Educación,” 15(1), 1–16. https://n9.cl/to4gp
Salazar-Gutiérrez, N. P. (2016). Músicas tradicionales en espacios académicos: la rueda de gaita como experiencia de aprendizaje [Traditional music in academic spaces: the bagpipe wheel as a learning experience]. Civilizar, 16(31), 2 - 18. https://doi.org/10.22518/16578953.650
Teruel, E. & Savón, C. (2018). Una metodología para el tratamiento a los medios expresivos de la música los medios expresivos de la música [A methodology for treating the expressive means of music the expressive means of music]. EduSol, 18(64), 12 -34. https://n9.cl/p180o
UNESCO. (1980). The child and play Theoretical approaches and teaching applications. Recuperado de https://n9.cl/pbcrj
Visbal, D., Mendoza, A. & Santana, S. (2017). Estrategias de aprendizaje en la educación superior [Learning strategies in higher education]. Sophia, 13(2), 70–81. https://n9.cl/3gfzt
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/oai.






