Andragogic teaching innovative techniques for people with unfinished schooling: teacher’s perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/r.k.v6i4.1503

Keywords:

Adult education, apprentissage tout au long de la vie, dropping out. (Words taken from the UNESCO Thesaurus).

Abstract

The objective was to analyze innovative andragogic techniques for teaching people with unfinished schooling from a teachers' perspective. A descriptive, quantitative methodological approach was used. Andragogy is the discipline that allows to achieve significant learning in young people and adults who wish to resume or update their studies, because it focuses on a methodology that invites the student to reflection, analysis, linking and application of knowledge, allowing him to be the author of His learning. Teachers who work with groups of young students and adults with unfinished schooling are aware of the educational needs that these groups have, that is why they must be constantly and innovatively trained in the use of techniques that allow them to work in these sectors, teachers must be constantly updated on educational resources and not be left out of technology.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asamblea Nacional Constituyente del Ecuador. (2011). Ley Orgánica de Educación Intercultural [LOEI] [Organic Law of Intercultural Education]. Recuperado de https://n9.cl/1fo3

Asamblea Nacional Constituyente del Ecuador. (2013). Ley orgánica de transparencia y acceso a la información [Organic law on transparency and access to information]. Registro Oficial Suplemento 337 de 18-may.-2004. Recuperado de https://n9.cl/n70h

Caraballo-Colmenares, R. (2007). La andragogía en la educación superior [Andragogy in higher education]. Investigación y Posgrado, 22, 187–206. https://n9.cl/76ls0

Comboni-Salinas, S., & Juárez-Nuñez, J. M. (2005). Educación de adultos en América Latina: perspectivas en los albores del siglo XXI [Adult education in Latin America: perspectives at the dawn of the 21st century]. Revista Interamericana de Educación de Adultos, 27, 21–69. https://n9.cl/codth

Changoluisa-Velasco, T. M., & Becerra-García, E. B. (2021). Campaña Todos ABC: una solución al rezago educativo en jóvenes y adultos con escolaridad inconclusa [Todos ABC Campaign: a solution to the educational backwardness in young people and adults with unfinished schooling]. 593 Digital Publisher CEIT, 6(4), 139–148.

Feria-Marrugo, I. M., & Zúñiga-López, K. S. (2016). Objetos virtuales de aprendizaje y el desarrollo de aprendizaje autónomo en el área de inglés [Virtual learning objects and the development of autonomous learning in english]. Praxis, 12, 63–77. https://doi.org/10.21676/23897856.1848

Hernández-Suarez, C. A., Gamboa-Suarez, A. A., & Ayala-García, E. T. (2014). Competencias TIC para los docentes de educacion superior [ICT competencies for higher education teachers]. Recuperado de https://n9.cl/r5jr3

López-Morocho, L. R. (2021). Breve historia de la educación de adultos en Ecuador: anotaciones para una genealogía [Brief history about adult education in Ecuador: annotations for a genealogy]. 593 Digital Publisher CEIT, 4, 88–101.

Ministerio de Educación del Ecuador [MINEDUC]. (2014). Acuerdo Nro. MINEDUC-ME-2014-00065-A. [Agreement No. MINEDUC-ME-2014-00065-A.]. Recuperado de https://n9.cl/sizab

Mora-Vicarioli, F. (2012). Objetos de aprendizaje: Importancia de su uso en la educación virtual [Learning objects: Importance of it’s use in virtual education]. Revista Electrónica Calidad En La Educación Superior, 3(1), 104–118. https://doi.org/10.22458/caes.v3i1.435

Moreno, F., & Quintero-Acosta, M. E. (2002). La educación andragógica: Una estrategia frente a los problemas ambientales [Andragogic education: A strategy in the face of environmental problems]. Actualidad Contable FACES, 5(enero-junio), 7–22. https://n9.cl/mukzk

Organización de las Naciones Unidas para la Educación Ciencia y Cultura [UNESCO]. (2020). Agenda de la reunión mundial sobre “Enseñanza y aprendizaje de la alfabetización durante la crisis de la COVID-19 y más allá” [Global meeting schedule on “Teaching and learning literacy during the COVID-19 crisis and beyond”]. Recuperado de https://n9.cl/l25xj

Prado, J. F. (2021). La educación de adultos: un acercamiento desde el aprendizaje trans-formacional [Adult education: an approach from transformational learning]. Conrado, 17(78), 140-144.

Rodríguez-Rojas, P. (2003). La andragogía y el constructivismo en la sociedad del conocimiento [Andragogy and constructivism in the knowledge society]. Laurus Revista de Educación, 9(15), 80–89. https://www.redalyc.org/pdf/761/76111335006.pdf

Severin, E. (2010). Tecnologías de la información y la comunicación (TICs) en educación. Marco conceptual e indicadores [Information and communication technologies (ICTs) in education. Conceptual framework and indicators]. Banco Interamericano de Desarrollo. Notas Técnicas, 6, 1–39. Recuperado de https://n9.cl/c7hb7

Sierra-Fontalvo, R. (2006). La Andragogía, modelo propicio para el desarrollo de la educación de adultos [Andragogy, a suitable model for the development of adult education]. Prospectiva, 4(1), 100–102. https://n9.cl/mjchj

Torres, R. M. (2006). Alfabetización y aprendizaje para toda la vida [Literacy and lifelong learning]. Recuperado de https://n9.cl/e2fgw

Universidad Latina de Costa Rica. (2019). Qué son las TIC y para qué sirven [What are ICTs and what are they for]. Universidad Latina de Costa Rica. https://n9.cl/3ihsq

Veytia-Bucheli, M. G. (2015). Estrategias andragógicas para estudiantes de posgrado a partir de procesos de mediación tecnológica [Andragogic strategies for graduate students from technological mediation process]. Atenas, 3(julio-septiembre), 45–54. https://n9.cl/bgaew

Published

2021-12-01

How to Cite

Mora-Bojorque, M. V., Cabrera-Berrezueta, L. B., Reascos-Vallejo, N. C., & Auccahuallpa-Fernández, R. (2021). Andragogic teaching innovative techniques for people with unfinished schooling: teacher’s perspective. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 6(4), 297–316. https://doi.org/10.35381/r.k.v6i4.1503

Issue

Section

De Investigación