Gamification and teaching-learning of mathematical logical reasoning in students of Basic General Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/r.k.v6i4.1499

Keywords:

Active learning, learning method, educational game. (Words taken from the UNESCO Thesaurus).

Abstract

The objective of the study presented is to inquire about the development of mathematical logical reasoning through the use of gamification. It has a quantitative approach, descriptive in scope. It is necessary to use this learning strategy that has several advantages, for teaching within the area of mathematics, tools are needed that encourage and constantly seek to achieve learning objectives, gamification as a strategy for the development of mathematical logical reasoning has achieved learning autonomous thanks to the help of the collaborative work of this strategy that at the same time generates significant learning, and can be used at all ages, from the youngest to high school and undergraduate students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Contreras-Espinosa, R. (2016). Juegos digitales y gamificación aplicados en el ámbito de la educación [Digital games and gamification applied in the field of education]. RIED. Revista Iberoamericana De Educación a Distancia, 19(2), 27–33. https://doi.org/10.5944/ried.19.2.16143

De-Guzman, M. (2007). Enseñanza de las Ciencias y la Matemática [Science and Mathematics Teaching]. Revista Iberoamericana de Educación, 43, 19–58. https://n9.cl/aot5b

Erazo-Álvarez, J. C. (2021). Capital intelectual y gestión de innovación: Pequeñas y medianas empresas de cuero y calzado en Tungurahua–Ecuador [Intellectual capital and innovation management: Small and medium-sized leather and footwear companies in Tungurahua – Ecuador]. Revista De Ciencias Sociales, 27, 230-245. Recuperado a partir de https://produccioncientificaluz.org/index.php/rcs/article/view/37004

Ferrandiz, C., Bernejo, R., Sainz, M., & Prieto, M. D. (2017). Estudio Del Razonamiento Logico-Matematico Desde El Modelo De Las Inteligencias Multiples [Study of logical-mathematical reasoning from the model of multiple intelligences]. Anales de Psicología / Annals of Psychology, 24(2), 213–222. Recuperado a partir de https://revistas.um.es/analesps/article/view/42731

González-Díez, L., Labarga-Adán, I., & Pérez-Cuadrado, P. (2019). Gamificación y elementos propios del juego en revistas nativas digitales: el caso de MARCA Plus [Gamification and game-design elements in native digital magazines: the case of MARCA Plus]. Revista de Comunicacion, 18(1), 52–72. https://doi.org/10.26441/RC18.1-2019-A3

González-Jorge, M. (2016). Gamificación Hagamos que aprender sea divertido [Gamification Let’s make learning fun]. Recuperado de https://n9.cl/8uy1l

Holguín-García, F., Holguín-Rangel, E., & García-Mera, N. (2020). Gamificación en la enseñanza de las matemáticas : una revisión sistemática [Gamification in the teaching of mathematics: a systematic review]. Telos: revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 22 (1), 62-75. https://doi.org/10.36390/telos221.05

Infante-Castaño, G. (2007). Enseñar y aprender: un proceso fundamentalmente dialógico de transformación [Teaching and learning: a fundamentally dialogical process of transformation]. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (Colombia), 3(2),29-40. https://www.redalyc.org/pdf/1341/134112600003.pdf

Iza-Salazar, M. (2019). La Gamificación como Estrategia Innovadora para la Enseñanza de las Matemáticas en Educación Primaria [Gamification as an Innovative Strategy for the Teaching of Mathematics in Primary Education]. Recuperado de https://n9.cl/d3fvm

Macías, A. V. (2017). La Gamificación como estrategia para el desarrollo de la competencia matemática: plantear y resolver problemas [Gamification as a strategy for the development of mathematical competence: pose and solve problems]. Universidad Casa Grande. http://dspace.casagrande.edu.ec:8080/handle/ucasagrande/1171

Mallitasig-Sangucho, A., & Freire-Aillón, T. (2020). Gamificación como técnica didáctica en el aprendizaje de las Ciencias Naturales [Gamification as a teaching technique in the learning of Natural Sciences]. INNOVA Research Journal, 5(3), 164–181. https://doi.org/10.33890/innova.v5.n3.2020.1391

Martínez-Navarro, G. (2017). Tecnologías y nuevas tendencias en educación: Aprender jugando. El caso de Kahoot [Tecnologías y nuevas tendencias en educación: aprender jugando. El caso de Kahoot]. Opcion, 33(83), 252–277. https://n9.cl/etf1

Ministerio de Educación. (2016). Currículo de los niveles de educación obligatoria [Curriculum of compulsory education levels]. Recuperado de https://n9.cl/mnlj

Ortiz-Padilla, M. (2009). Competencia Matemática en Niños de Edad Preescolar [Math Competency in Pre-School Age Children]. Psicogente, 12(22). Recuperado a partir de http://revistas.unisimon.edu.co/index.php/psicogente/article/view/1173

Pachón-Alonso, L., Parada-Sánchez, R., & Chaparro-Cardozo, A. (2016). El razonamiento como eje transversal en la construcción del pensamiento lógico [Reasoning as a transversal axis in the construction of logical thinking]. Praxis & Saber, 7(14), 219. https://doi.org/10.19053/22160159.5224

Pascuas-Rengifo, Y., Vargas-Jara, E., & Muñoz-Zapata, J. (2017). Experiencias motivacionales gamificadas: una revisión sistemática de literatura [Gamified motivational experiences: a systematic literature review]. Innovación Educativa (México, DF), 17(75), 63–80. https://n9.cl/p915

Quintanal-Perez, F. (2016). Gamificación y la Física–Química de Secundaria [Gamification and Physics and Chemistry of Secondary Education]. Education in the Knowledge Society (EKS), 17(3), 13–28. https://doi.org/10.14201/eks20161731328

Published

2021-12-01

How to Cite

García-Guerrero, K. G., & Moscoso-Bernal, S. A. (2021). Gamification and teaching-learning of mathematical logical reasoning in students of Basic General Education. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 6(4), 219–239. https://doi.org/10.35381/r.k.v6i4.1499

Issue

Section

De Investigación