Google drive and collaborative work in the area of Natural Sciences in Middle Basic Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/r.k.v6i4.1497

Keywords:

Educational technology, teaching materials, open educational resources. (Words taken from the UNESCO Thesaurus).

Abstract

The objective of the research was to know the contributions of the Google drive in collaborative work in the area of Natural Sciences in Middle Basic Education. Based on a mixed approach. The quantitative results show that at a global level, taking into account each of the results obtained based on the chi-square test, considering that the values are greater than 0.05, the hypothesis is null for the following study carried out. While qualitatively, what was expressed by the students of the focus group is evidenced, knowing that they have mainly benefited from the possibility of working with other people from different places or cities, well above the ease when creating documents and sharing them, as well as not having the need to install extra applications or programs for proper operation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amichai, L., & Bronstein, J. (2016). Factores psicológico en el trabajo colaborativo y discusiones online [Psychological factors in collaborative work and online discussions]. Propósitos y Representaciones, 4(1), 219-280. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2016.v4n1.90

Barrios, I., & Casadei, L. (2014). Promoviendo el uso de Google Drive como herramienta de trabajo colaborativo en la nube para estudiantes de ingenieria [Promoting the use of Google Drive as a collaborative work tool in the cloud for engineering students]. Revista Eduweb, 8(1), 43–56. Recuperado a partir de https://revistaeduweb.org/index.php/eduweb/article/view/127

Castellanos-Sanchez, A., & Martinez- De-la-Muela, A. (2014). Trabajo en equipo con Googe Drive en la Universidad online [Teamwork with Googe Drive at Online University]. Innovación educativa (México, DF), 13(63), 75-94.

Chiecher, A. (2015). Autopercepciones de estudiantes de postgrado acerca de factores favorecedores y obstaculizadores del trabajo en equipo en entornos virtuales [Postgraduate students’ self-perceptions about factors that favor and hinder teamwork in virtual environments]. Revista Iberoamericana de Tecnología En Educación y Educacion En Tecnologia, (9), 50–60.

Erazo-Álvarez, J. C. (2021). Capital intelectual y gestión de innovación: Pequeñas y medianas empresas de cuero y calzado en Tungurahua–Ecuador [Intellectual capital and innovation management: Small and medium-sized leather and footwear companies in Tungurahua – Ecuador]. Revista De Ciencias Sociales, 27, 230-245. Recuperado a partir de https://produccioncientificaluz.org/index.php/rcs/article/view/37004

Espuny-Vidal, C., Gonzalez-Martinez, J., & Girsbert-Cervera, M. (2013). Cual es la competencia digital del alumnado al llegar a la Universidad [What is the digital competence of students when they arrive at the University. Teaching & Teaching]. evista Interuniversitaria De Didáctica, 28(2), 113–137. Recuperado a partir de https://revistas.usal.es/index.php/0212-5374/article/view/7893

Farias-Cedeño, J., Iñiguez-Auquilla, B., & Suarez-Moreno, M. (2019). Aplicacion de las Tic`s en psicopedagogia [Application of the Tic`s in psychopedagogy]. Revista Espacios, 40(Articulo), 3–7. http://www.revistaespacios.com/a19v40n21/19402109.html

Ferron-Alvarez, M., & Sanchez-Cañizares, L. (2014). Conocimiento, valoración y utilización, por parte del alumnado, de Google Drive como herramienta de trabajo cooperativo. [Knowledge, assessment and use, by students, of Google Drive as a cooperative work tool]. EVSAL. Revistas Gestor Online, 32(Articulo), 23–52. https://doi.org/https://doi.org/10.14201/et20143212352

Granda-Ayabaca, D., Jaramillo-Alba, J., & Espinoza-Guaman, E. (2019). Implementación de las TIC en el ámbito educativo ecuatoriano. [TIC Implementation in the Ecuadorian Educational Environment]. Revista Del Instituto Tecnologico Superior Jubones “Sociedad & Tecnologia,” 2(Informe), 45–53. https://doi.org/https://doi.org/10.51247/st.v2i2.49

Huaranga-Orozco, J., & Coronel-Arhuiz, H. (2017). Conocimiento de google drive en los docentes del nivel primario del distrito de Paucarbamba, provincia Churcampa [Knowledge of google drive in primary level teachers in the Paucarbamba district, Churcampa province] [Universidad Nacional de Huancavelica]. http://repositorio.unh.edu.pe/handle/UNH/1496

Martinez-Rivera, O. (2016). Uso de aplicaciones y plataformas online para hacer trabajos en la Universidad [Use of applications and online platforms to do work at the University]. Opción, 32(2). Recuperado a partir de https://produccioncientificaluz.org/index.php/opcion/article/view/21531

Martinez, M. (2008). Aprendizaje, Servicio y Responsabilidad Social sobre las Universidades. [Learning, Service and Social Responsibility on Universities]. http://www.ucv.ve/uploads/media/Aps_y_universidad.pdf

MINEDUC. (2020). Acuerdo Mineduc 2020-00029-A. [Mineduc 2020-00029-A Agreement]. Ministerio de Educacion Del Ecuador. https://n9.cl/sqdo3

Pastora-Alejo, B., & Fuentes-Aparicio, A. (2020). La planificación de estrategias de enseñanza en un entorno virtual de aprendizaje. [Planning teaching strategies in a virtual learning environment]. Revista Científica UISRAEL, 8(1), 59–76. https://doi.org/https://doi.org/10.35290/rcui.v8n1.2021.341

Perez-Cervantes, M., & Saker, A. (2015). Importancia del uso de las plataformas virtuales en la formación superior para favorecer el cambio de actitud hacia las TIC. Estudio de caso: Universidad del Magdalena, Colombia [Importance of the use of virtual platforms in higher education to favor the change of attitude towards ICT. Case study: Universidad del Magdalena, Colombia]. Revista Iberoamericana De Evaluación Educativa, 6(1). Recuperado a partir de https://revistas.uam.es/riee/article/view/3847

Quinatoa-Ñamo, C. (2015). Google Drive en el trabajo colaborativo de los docentes [Google Drive in the collaborative work of teachers] [Universidad Estatal de Milagro]. http://repositorio.unemi.edu.ec/handle/123456789/2411

Rodriguez-Mora, Y. (2019). Aprendizaje colaborativo en entornos virtuales [Collaborative learning in virtual environments]. http://hdl.handle.net/10644/7217

Rodriguez-Zamora, R., & Espinoza-Nuñez, L. (2017). Trabajo colaborativo y estrategias de aprendizaje en entornos virtuales en jovenes universitarios. [Collaborative work and learning strategies in virtual environments in university students]. RIDE. Revista Iberoamericana Para La Investigación y El Desarrollo Educativo, 7(Articulo), 1–3. https://doi.org/https://doi.org/10.23913/ride.v7i14.274

UNESCO. (2013). Enfoques estratégicos sobre las TIC en educación de América Latina y el Caribe [Strategic approaches to ICT in education in Latin America and the Caribbean]. Recuperado de https://n9.cl/zt9r2

Published

2021-12-01

How to Cite

Luna-Naula, E. R., & Álvarez-Lozano, M. I. (2021). Google drive and collaborative work in the area of Natural Sciences in Middle Basic Education. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 6(4), 178–199. https://doi.org/10.35381/r.k.v6i4.1497

Issue

Section

De Investigación