Playful strategies to improve and promote reading in early childhood education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/r.k.v6i4.1448

Keywords:

Reading habit, reading instruction, educational games. (Words taken from the UNESCO Thesaurus).

Abstract

The objective of the research is to analyze playful strategies such as improving the reading ability of initial education students, based on a review of documentary sources, from where the main idea contributed was incorporated, through the technique of content analysis and analytical method - synthetic in order to generate a theoretical synthesis of output. Playful strategies can be used to promote the motivation of critical reading in students, as it contributes to expanding the mind with the intention of encouraging creativity and innovation as important aspects to generate love for the text.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aslan, S., & Balci, O. (2015). GAMED: digital educational game development methodology. SIMULATION, 91(4), 307–319. https://doi.org/10.1177/0037549715572673

Avendaño, Y. (2020). Influencia de las estrategias de lectura de isabel solé en la comprensión lectora de los educandos de quinto grado de primaria [influence of the reading strategies of isabel solé in the reading understanding of the educandes of fifth grade of primary]. Revista Chakiñan de Ciencias Sociales y Humanidades, (12), 95-105. https://doi.org/10.37135/chk.002.12.06

Barzola-Veliz, V, Bolívar Chávez, O, & Navarrete Pita, Y. (2020). Incidencia de la comprensión lectora en las aptitudes investigativas de los estudiantes de educación superior [Impact of reading comprehension on research attitudes in Higher Education students]. Educación Médica Superior, 34(4), e2520.

Cáceres-Zúñiga, F, Granada Azcárraga, M, & Pomés Correa, M. (2018). Inclusión y Juego en la Infancia Temprana [Inclusion and Play in Early Childhood]. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 12(1), 181-198. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782018000100181

Cervantes-Castro, R, Pérez Salas, J, & Alanís Cortina, M. (2017). Niveles de comprensión lectora. Sistema CONALEP: caso específico del plantel n° 172, de ciudad Victoria, Tamaulipas, en alumnos del quinto semestre [Reading comprehension levels. CONALEP system: specific case of campus n ° 172, Ciudad Victoria, Tamaulipas, in fifth semester students]. Revista Internacional de Ciencias Sociales y Humanidades, SOCIOTAM, XXVII(2),73-114.

Chamoso, J., Durán, J., García, J. & otros. (2004). Análisis y experimentación de juegos como instrumentos para enseñar matemáticas [Analysis and experimentation of games as tools to teach mathematics]. Suma, 47, 4-58.

Del-Puerto, L. G., Thoms, C, & Boscarino, E. (2018). Nivel de comprensión lectora en estudiantes que inician primer año de carrera universitaria [Reading comprehension]. Revista Científica de la UCSA, 5(2), 11-25. https://dx.doi.org/10.18004/ucsa/2409-8752/2018.005(02)011-025

Díaz-Edna, M. (2017). Estrategias lúdicas para el aprendizaje en niños y niñas de la escuela normal superior de Cartagena [Playful strategies for learning in boys and girls of the normal higher school of Cartagena]. http://hdl.handle.net/11371/1585

Farias, D, & Rojas-Velásquez, F. (2010). Estrategias lúdicas para la enseñanza de la matemática en estudiantes que inician estudios superiores [Playful strategies for teaching mathematics in students starting higher education]. Paradígma, 31(2), 53-64.

Hooshyar, D., Yousefi, M., & Lim, H. (2018). A Procedural Content Generation-Based Framework for Educational Games: Toward a Tailored Data-Driven Game for Developing Early English Reading Skills. Journal of Educational Computing Research, 56(2), 293–310. https://doi.org/10.1177/0735633117706909

Hoyos-Flórez, A, & Gallego, T. (2017). Desarrollo de habilidades de comprensión lectora en niños y niñas de la básica primaria [Development of reading comprehension skills in elementary school boys and girls]. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (51),23-45.

Lliguicota-Rivera, M. & Maldonado-Parra, C. (2013). Estrategias lúdicas en la adquisición de aprendizajes significativos en el nivel de educación inicial [Playful strategies in the acquisition of meaningful learning at the initial education level]. http://repositorio.unemi.edu.ec/handle/123456789/807

Luciano, M. (2017). Making Reading Easier: How Genetic Information Can Help. Policy Insights from the Behavioral and Brain Sciences, 4(2), 147–154. https://doi.org/10.1177/2372732217720464

Medina-Coronado, D, & Nagamine-Miyashiro, M. (2019). Estrategias de aprendizaje autónomo en la comprensión lectora de estudiantes de secundaria [Autonomous Learning Strategies in the Reading Comprehension of High School Students]. Propósitos y Representaciones, 7(2), 134-146. https://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.276

Melo-Herrera, M, & Hernández-Barbosa, R. (2014). El juego y sus posibilidades en la enseñanza de las ciencias naturales [The possibilities of play in teaching natural sciences]. Innovación educativa (México, DF), 14(66), 41-63.

Ministerio de Educación. (2016). La importancia de enseñar y aprender Lengua y Literatura [The importance of teaching and learning Language and Literature]. Recuperado desde https://n9.cl/u5eij

Müller, A., Son, J.-B., Nozawa, K., & Dashtestani, R. (2018). Learning English Idioms With a Web-Based Educational Game. Journal of Educational Computing Research, 56(6), 848–865. https://doi.org/10.1177/0735633117729292

Piaget, J., (1961). La formación del símbolo en el niño [the formation of the symbol in the kid]. México: F.C.E.

Revelo-Sánchez, O, Collazos-Ordóñez, C., & Jiménez-Toledo, J. (2018). El trabajo colaborativo como estrategia didáctica para la enseñanza/aprendizaje de la programación: una revisión sistemática de literatura [Collaborative work as a didactic strategy for teaching / learning programming: a systematic literature review]. TecnoLógicas, 21(41), 115-134.

Serrada-Fonseca, M. (2007). Integración de actividades lúdicas en la atención educativa del niño hospitalizado [Integration of recreational activities in the educational care of hospitalized children]. Educere, 11(39), 639-646.

Tuesta-Oyarse, S., & Oseda-Gago, D. (2021). Influencia del acompañamiento familiar en la comprensión lectora de 1° primaria I.E. Nº80008 república Argentina, 2020 [Influence of family support on reading comprehension of 1st primary I.E. No. 80008 Argentine Republic, 2020]. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(4), 5244-5273. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i4.687

Wexler, J., Swanson, E., Kurz, L. A., Shelton, A., & Vaughn, S. (2020). Enhancing Reading Comprehension in Middle School Classrooms Using a Critical Reading Routine. Intervention in School and Clinic, 55(4), 203–213. https://doi.org/10.1177/1053451219855738

Yagüé-Hurtado, M. (2018). El método lúdico para la formación de valores ético-cívicos en secundaria básica [The ludic method to mold ethical-civic values in junior high school]. Conrado, 14(Supl. 1), 106-111.

Published

2021-10-01

How to Cite

Herrera-García, R. E. (2021). Playful strategies to improve and promote reading in early childhood education. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 6(4), 110–124. https://doi.org/10.35381/r.k.v6i4.1448