Visual Arts in the integral development of the student

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/r.k.v6i4.1445

Keywords:

Reading instruction, reading programmes, plastic arts. (Words taken from the UNESCO Thesaurus).

Abstract

The research aims to determine the effectiveness of the plastic arts as a strategy to improve reading comprehension in elementary school students of the Educational Institution 88077-2021. Explanatory type with quasi-experimental design with experimental and control group. A bilateral significance value for the experimental group (G1POSTEST) was obtained at 0.04, a statistical change is evidenced in contrast to the rest of the elements, which indicates that the applied program had an effect on the study population. Therefore, H1 is accepted and H0 is rejected. The plastic arts can be used as a motivating strategy for students' reading comprehension, helping to germinate their interest in subjects such as history, and it is important to take this pedagogical action into account to promote it with greater emphasis in schools, especially in times when students Students often feel disinterested in classical reading.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agencia EFE. (2021). Perú aborda el desafío de impulsar la compresión lectora de sus niños [Peru tackles the challenge of boosting the reading comprehension of its children]. Recuperado desde https://n9.cl/47vrh

Beltrán-López, J. (2018). Mejora la comprensión lectora a través de las artes [Improve reading comprehension through the arts]. Recuperado desde https://n9.cl/gcvr4

Bezanilla-Albisua, M, Poblete-Ruiz, M, Fernández-Nogueira, D, Arranz-Turnes, S, & Campo-Carrasco, L. (2018). El Pensamiento Crítico desde la Perspectiva de los Docentes Universitarios [Critical Thinking from the Perspective of University Professors]. Estudios pedagógicos (Valdivia), 44(1), 89-113. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052018000100089

Brito-Ramos, Y. B. (2020). La lectura crítica como método para el desarrollo de competencias en la comprensión de textos [Critical reading as a method for the development of competences in the comprehension of texts]. Revista EDUCARE - UPEL-IPB - Segunda Nueva Etapa 2.0, 24(3), 243–264. https://doi.org/10.46498/reduipb.v24i3.1358

Fernández-Larralde, M, & Sañudo-Velasco, M. (2014). Expresando la existencia: el pensamiento crítico por medio del arte, la ética y la filosofía [Expressing existence: Critical thinking through art, ethics and philosophy]. Innovación educativa (México, DF), 14(66), 91-101.

Fontes-Guerrero, O, González Agulló, L, & Rodríguez Sánchez, M. (2020). La comprensión lectora: una prioridad para el desarrollo profesional del maestro en formación [Reading comprehension: a priority in the education of teacher trainees]. Transformación, 16(2), 388-404.

Gallego-Ortega, J, Figueroa Sepúlveda, S, & Rodríguez Fuentes, A. (2019). La comprensión lectora de escolares de educación básica [Reading comprehension of basic education students]. Literatura y lingüística, (40), 187-208. https://dx.doi.org/10.29344/0717621x.40.2066

Herrada-Valverde, G, & Herrada, R. (2017). Análisis del proceso de comprensión lectora de los estudiantes desde el modelo construcción-integración [Analyzing students’ reading comprehension process with a construction-integration model]. Perfiles educativos, 39(157), 181-197.

Minedu. (2019). ¿Qué logran nuestros estudiantes en Lectura? [What do they achieve Our students in Reading?]. Recuperado desde https://n9.cl/g4fjsn

Mondragón-Sánchez, D. A., Alvarado Torres, W. Y., Castro Ramírez, N. A., Romero Jiménez, J. D. C., & Romero Jiménez, G. M. (2021). Estrategias de lectura para mejorar la comprensión de textos en estudiantes de primaria [Reading strategies to improve text comprehension in elementary school students]. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(5), 6760-6776. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i5.794

Raquimán-Ortega, P, & Zamorano-Sanhueza, M. (2017). Didáctica de las Artes Visuales, una aproximación desde sus enfoques de enseñanza [Visual Arts Didactics, an approximation from the teaching approaches]. Estudios pedagógicos (Valdivia), 43(1), 439-456. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052017000100025

Varela-Casal, C, & Paz-García, B. (2015). Didáctica de las artes plásticas: nuevas estrategias y nuevos lenguajes para la educación artística; diseño gráfico [Didactics of the plastic arts: new strategies and new languages for artistic education; graphic design]. Opción, 31(5),909-923.

Published

2021-10-01

How to Cite

Vargas-Castillo, A. M. (2021). Visual Arts in the integral development of the student. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 6(4), 75–85. https://doi.org/10.35381/r.k.v6i4.1445

Issue

Section

De Investigación