Gamification as a strategy for the development of logical thinking
DOI:
https://doi.org/10.35381/r.k.v6i4.1438Keywords:
Educational games, simulation games, multimedia instruction. (Words taken from the UNESCO Thesaurus).Abstract
The current research aims to determine the effectiveness of an educational program based on gamification aimed at improving logical thinking in students of the initial level of the institution 519 Nuevo Chimbote 2021 - Peru. It was based on a quantitative approach and an explanatory type with a quasi-experimental design with an experimental and control group, at the pre- and post-test time. Statistical change was evidenced in contrast to the rest of the elements, which indicates that the applied program had an effect on the study population, helping to promote motivation, creativity, innovation, towards learning in the students under study, which , positively influences the generation of logical-mathematical thinking, as it contributes to the identification of numbers and their association, taking into account that the population was initial education students.
Downloads
References
Coello, L. J., & Gavilanes, B. E. (2019). La gamificación del proceso de enseñanza aprendizaje significativo. Guayaquil, Ecuador: Trabajo especial de grado de la Universidad de Guayaquil para optar al título de Licenciado en Ciencias de la Educación mención Sistemas Multimedia. http://repositorio.ug.edu.ec/handle/redug/40728
Cuellar-Cartaya, M., Tenreyro-Mauriz, M, & Castellón-León, G. (2018). El juego en la educación preescolar: fundamentos históricos [Play in preschool education: historical foundations]. Conrado, 14(62), 117-123.
Encalada-Díaz, I. (2021). Aprendizaje en las matemáticas. La gamificación como nueva herramienta pedagógica [Learning in mathematics. Gamifications as a new pedagogical tool Aprendizagem em]. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 5(17), 311-326. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i17.172
Gaspar-Huamaní, E. (2021). La gamificación como estrategia de motivación y dinamizadora de las clases en el nivel superior [Gamification as a motivational and dynamic strategy for classes at the higher level]. Educación, 27(1), 33-40. https://doi.org/10.33539/educacion.2021.v27n1.2361
Gil-Quintana, J, & Prieto Jurado, E. (2020). La realidad de la gamificación en educación primaria. Estudio multicaso de centros educativos españoles [The reality of gamification in primary education. Multi-case study of Spanish educational centers]. Perfiles educativos, 42(168), 107-123. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2020.168.59173
Godoy-Cedeño, C. (2020). Uso de la gamificación en el desarrollo del pensamiento lógico matemático en estudiantes de educación superior en una universidad privada de Lima, 2020 [Use of gamification in the development of mathematical logical thinking in higher education students at a private university in Lima, 2020]. [Tesis doctoral]. Universidad César Vallejo. https://hdl.handle.net/20.500.12692/46306
Gómez-Contreras, J. (2020). Gamificación en contextos educativos: análisis de aplicación en un programa de contaduría pública a distancia [Gamification in Educational Contexts: Analysis of Its Application in a Distance Public Accounting Program]. Revista Universidad y Empresa, 22(38), 8-39. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/empresa7a.6939
González-Díez, L, Labarga-Adán, I, & Pérez-Cuadrado, P. (2019). Gamificación y elementos propios del juego en revistas nativas digitales: el caso de MARCA Plus [Gamification and elements of the game in native digital magazines: the case of MARCA Plus]. Revista de Comunicación, 18(1), 52-72. https://dx.doi.org/10.26441/RC18.1-2019-A3
Hernández, A. (2019). La gamificación en aplicaciones móviles como apoyo para el aprendizaje de las matemáticas en la escuela secundaria. Mexicali, Baja California: Trabajo especial de grado de la Universidad Autónoma de Baja California para optar al título de Maestro en Educación.
Liberio-Ambuisaca, X. (2019). El uso de las técnicas de gamificación en el aula para desarrollar las habilidades cognitivas de los niños y niñas de 4 a 5 años de Educación Inicial [The use of gamification techniques in the classroom to develop the cognitive skills of children from 4 to 5 years of Initial Education]. Conrado, 15(70), 392-397.
Martínez-Villalobos, G, & Ríos-Herrera, J. (2019). Gamificación como estrategia de aprendizaje en la formación de estudiantes de Ingeniería [Gamification as a learning strategy in the training of engineering students]. Estudios pedagógicos (Valdivia), 45(3), 115-125. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052019000300115
Ortiz-Colón, A., Jordán, J., & Agredal, M. (2018). Gamificación en educación: una panorámica sobre el estado de la cuestión [Gamification in education: an overview of the state of the art]. Educação e Pesquisa [online]. 44, e173773. https://doi.org/10.1590/S1678-4634201844173773
Padilla, N. (2011). Metodología para el diseño de videojuegos educativos sobre una arquitectura para el análisis del aprendizaje colaborativo [Methodology for the design of educational video games on an architecture for the analysis of collaborative learning] (Tesis doctoral). Universidad de Granada, España. http://hdl.handle.net/10481/19440
Sánchez-Pacheco, C. (2019). Elementos de la gamificación y sus impactos en la enseñanza y el aprendizaje [Elements of gamification and their impacts on teaching and learning]. Identidad Bolivariana, 51 - 62. https://doi.org/10.37611/IB0ol051 - 62
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/oai.






